معاون فرهنگی وزارت علوم گفت: باید تمامی فعالیت‌های فرهنگی دانشگاهی مانند نشریات، کرسی‌های آزاداندیشی ومناظرات دانشجویی به مقوله محیط زیست بپردازند تا در این حوزه میان مردم دغدغه ایجاد شود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر؛ سید ضیاء هاشمی در سومین گردهمایی دانشجویان حامی محیط زیست در دانشگاه لرستان گفت: موضوع محیط زیست باید تبدیل به فرهنگ شود و دانشجویان نقش تاثیرگذاری در این حوزه دارند.

وی افزود: انسان به عنوان موجود غالب بر طبیعت تاخت و تاز کرده و آن را استخدام کرده است که این استخدام بی‌رحمانه به گونه ای تداوم یافته که طبیعت در بحران و جامعه در معرض تهدید قرار گرفته است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: زمانی که امر طبیعی و اجتماعی را از هم تفکیک کنیم و آنها رقیب یکدیگر تلقی خواهند شد و قطعا نگاه استعماری به طبیعت داریم که استعمار در هر شکل غلط، مخرب و خطرناک است.

هاشمی اظهار داشت: هنگامی‌که پیوستگی جامعه و طبیعت را از بین ببریم قطعا شاهد بحران‌هایی خواهیم بود که هم اکنون وجود ریزگردها، خشکسالی‌های متوالی و سیلاب از این آثار مخرب به حساب می‌آیند.

وی با بیان اینکه طبیعت بدون جامعه و جامعه جدای از طبیعت منجر به تخریب می‌شود، تصریح کرد: باید رویکرد تدریجی برای نهاده‌ سازی الگوی اخلاقی ومهربانی با طبیعت را ترویج دهیم و این مهم را شعار دانشجویی قرار دهیم چراکه این امر در تدوام زنجیره مهربانی انسان‌ها باهم تلقی می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم اضافه کرد: حرکت های دانشجویی در حوزه محیط زیست در دانشگاه‌ها ضروری است و این کنش‌ها حاشیه‌ای نیستند بلکه به معنای واقعی کلمه یک امر فرهنگی ضروری و علمی بشمار می روند.

هاشمی گفت: جشنواره‌های فرهنگی و هنری ظرفیت خوبی در راستای حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست هستند که باید در این راستا به کار گرفته شوند و قطعا حرکت به‌جا، منطقی و اکادمیک تشکل‌های دانشجویی حامی محیط زیست باعث تربیت شهروندانی عملگرا حساس و مسئولیت‌پذیر می‌شود.

وی با بیان اینکه به جای حامیان تئوریک محیط زیست به جریان‌ها و گروه‌های عمل گرا نیاز داریم، افزود: نیاز است دروس عمومی و تخصصی محیط زیست تقویت شوند و آموزش‌های رسمی و غیررسمی ما به آموزه‌های زیست محیطی اعتنا و توجه خاصی داشته باشند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: در عرصه اجتماعی و فرهنگی نیازمند پرورش نسلی عملگرا، هوشمند و فعال هستیم و نیاز داریم به سمت جامعه‌ای محیط زیست گرا و شهروندانی که محیط زیست را به عنوان دغدغه جدی برای خود تلقی می‌کنند، ‌حرکت کرده و دانشجویان خلاق خود را متوجه صیانت از محیط زیست کنیم و این یک رسالت فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی است.

هاشمی گفت: ضرورت دارد دفاع از محیط زیست به عنوان یک کنش فرهنگی در میان دانشجویان نهادینه شود و دانشگاه‌ها در قالب‌های فرهنگی و اجتماعی به صورت گسترده و فراگیر به این مسئله بپردازند.

وی اظهار داشت: امر صیانت و حمایت از محیط زیست در شرایط کنونی یک امر معروف است و ترویج این حرکت از مصادیق امر به معروف است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه بی‌توجهی به محیط زیست منکرآشکار است که منجر به سلب حق‌الناس می‌شود، گفت: همه دانشگاه‌ها و فعالیت‌های اجتماعی و دینی باید دردمندانه قدر این فعالیت‌ها را بدانند و به محیط زیست توجه کنند.

۲۰۲۰

کد خبر: 643913

وب گردی

وب گردی