محصولات نمایشگاه دستاوردهای فناورانه دانشگاه آزاد اسلامی نماد بالندگی

نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناورانه دانشگاه آزاد اسلامی از روز 31 اردیبهشت ماه با حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی شروع به کار کرده است.

به گزارش ایسکانیوز، در این نمایشگاه که محصولات فناورانه واحد های دانشگاه آزاد را به نمایش می گذارد، بهترین عرصه برای معرفی این محصولات به سرمایه گذاران خواهد بود و بستر خوبی برای ارتباط صنعت با دانش خواهد بود.

این نمایشگاه فرصتی است برای عینیت بخشیدن بر تلاش های مجدانه دانشگاه آزاد اسلامی در تحقیق شعار اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل. در واقع این نمایشگاه مجالی است برای اثبات بالندگی پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی در منظر بازدیدکنندگان داخلی و خارجی برای اثبات اینکه "به پای خویش ایستاده ایم" و تلاش می کنیم تا در باور جهانیان این موضوع را اثبات کنیم.

برهمین اساس در سلسله گزارش هایی به معرفی این محصولات خواهیم پرداخت.

برانکارد هوشمند ارائه شده در واحد دزفول

عادل الماسی سرپرست آزمایشگاه واحد ماهشهر درباره برانکارد هوشمند ارائخه شده در غرفه استان خوزستان گفت: دستگاه برانکارد انتقال هوشمند بیمار که در واحد دزفول طراحی و ساخته شده است، به مرحله سفارش و فروش رسیده است.
او در ادامه درباره ویژگی های این محصول گفت: ویژگی این تخت با نمونه های مشابه این است که دقیقا با تخت بیمار در حالت یکسان قرار می گیرد. همچنین این تخت قابل تنظیم است.
وی افزود: مشکلی که در تخت های بیمارستانی وجود دارد این است که انتقال بیمار به تخت عمل یا بالعکس با مشکل مواجه است. با این تخت این مشکل حل می شود. همچنین با غلطک هایی که در این تخت تعبیه شده این جابجایی به آسانی و بدون آسیب رسیدن به بیمار انجام می شود. همچنین موتور و ترمز هایی هم برای احتیاط در این تخت نصب شده است.

دستگاه عابرچاپ، نیاز ادارات و دانشگاه ها

خدادادی مسئول غرفه استان مازنداران درباره دستگاه عابر چاپ ارائه شده در غرفه استان مازندران گفت: یکی از مشکلاتی که در دانشگاه ها و موسسات و شرکت ها وجود دارد این است که افراد برای تهیه اسنادی که در این مراکز وجود دارد باید به انتشارات مراجعه کنند و تقریبا زمان زیادی گرفته می شود.
وی افزود: این دستگاه با داده هایی که در آن ذخیره شده است می تواند با انتخاب فرد چاپ شود. همچنین این دستکاه با قبلیت اتصال پورت یو اس بی این قابلیت را دارد تا داده هایی که از بیرون می گیرد را چاپ کند. نحوه پرداخت در این دستگاه هم بصورت آنلاین با دستگاه پزی که در کنار این دستگاه است امکان پذیر است.
مسئول غرفه استان مازندران ادامه داد: همچنین دیگر قابلیت این دستگاه فروش برگه سفید است. این موضوع هم یکی از مشکلات دانشگاه ها و موسسات ما است که از این طریق به آسانی حل می شود.
وی در پایان گفت: نمونه اولیه این محصول در واحد ساری به صورت پایلوت در حال استفاده است.

نرم‌افزار فرهنگ لغت خط میخی نماد پارس توسط واحد مهاباد

به گزارش ستادخبری نمایشگاه پژوهشی و فناورانه دانشگاه آزاد اسلامی،امید امینی آذر در مورد نرم‌افزار فرهنگ لغت خط میخی گفت: این نرم‌افزار می‌تواند کتیبه‌های خط میخی دوران هخامنشی را به چهار زبان فارسی، کردی، انگلیسی و عربی ترجمه کند.

وی افزود: در این نرم‌افزار یک صفحه کلید به خط میخی در محیط برنامه قرار داده شده است که با آن می‌توان کلمات میخی را وارد نرم‌افزار کرد و سپس به صورت خودکار بعد از نوشتن دو حرف از کلمه، تمام کلماتی را که با آن دو حروف شروع می‌شود، لیست و کلمات را به طور صحیح ترجمه کند.

به گفته او، صفحه کلید مجازی این نرم‌افزار به صورتی است که با فشردن کلیک ماوس روی هر حرف به تلفظ آن حرف نیز می‌توان گوش فرا داد.

امینی همچنین ادامه می دهد، این نرم‌افزار می‌تواند روی تمام سیستم‌عامل‌های ویندوز ۷ و ۸ و ۱۰ و XP اجرا شود.

امینی آذر همچنین گفت: با استفاده از این نرم‌افزار مشکل اصلی کنونی کاربران را در ترجمه کتیبه‌های خط میخی دوران هخامنشی که هم‌اکنون اطلاعات کافی در مورد آن وجود ندارد، مرتفع می‌کند و علاقه‌مندان و پژوهشگران رشته باستان‌شناسی می‌توانند کتیبه‌های خط میخی را رمزگشایی و ترجمه کنند.

وی مزایای این نرم‌افزار را این‌گونه شرح داد: صرفه‌جویی در وقت، کاهش هزینه‌ها (خرید کتاب و استفاده از اینترنت، کاربرد آسان، عاری بودن از هر گونه خطا و اشتباه در معنی کلمات، کاربردی شدن آن برای گردشگران و عموم مردم در بناهای تاریخی و توانایی در خواندن متون میخی بدون نیاز به راهنما در محل‌های تاریخی از جمله مزایای این نرم‌افزار است.

تردمیل و صندلی واقعیت مجازی ارائه‌شده توسط واحد ارومیه برای نخستین بار در ایران

علیرضا ملکی درباره محصول تردمیل گفت: تردمیل واقعیت مجازی سنسورهایی دارد که به پا وصل می‌شوند و هدست «اوکیولس ریفت» دارد که روی سر قرار می‌گیرد. کاربر در داخل محیط کوچکی قرار می‌گیرد که می‌تواند قدم بزند، بدود و بپرد، اسلحه شلیک کند و داخل محیط مجازی ساختمان و جنگل تعامل کند.

به گفته وی، برخلاف دستگاه‌های واقعیت مجازی که در بعضی پارک‌ها به چشم افراد زده می‌شود و باید چند نفر دست فرد را بگیرند تا نیفتد، این سیستم کاملا راحت است و نیاز به کمک کسی نیست و همین امر سرگرمی کاربرش را چند برابر می‌کند.

وی گفت: ما تجهیزات و امکاناتی را فراهم کرده‌ایم که کاربر با کمترین سرمایه و مکان بیشترین سود را به دست آورد. کاربر با استفاده از تجهیزات B.G که برای اولین بار در کشور ساخته شده است، مبلغی ما بین 15 الی 30 میلیون تومان نسبت به مکان تجهیزات درآمدزایی کند.

وی افزود: طراحی و ساخت این تردمیل را کاملا خودمان انجام داده ایم. این تردمیل قابلیت حرکت به جلو، طرفین و چرخیدن به اطراف، قابلیت دویدن، تنظیم ارتفاع و اتصال به صورت کاملا بی‌سیم را دارد.

وزن این تردمیل 38 کیلوگرم و قطر آن 110 سانتی متر است.

وی همچنین گفت: می‌توان از هر محیطی از جمله فضای ساختمان فیلمبرداری و آن را به یک فضای مجازی تبدیل کرد و از این سیستم برای سرگرمی و مشاهده کامل این محیط بهره گرفت.

وی افزود: یک کارآفرین در بخش سرگرمی می‌تواند از این سیستم استفاده کند و درآمدزایی کند.

صندلی واقعیت مجازی

به گفته وی، صندلی واقعیت مجازی نیز برای نخستین بار در ایران معرفی شده است. دنیای مجازی که به مرور زمان ما را احاطه می‌کند برای تکمیل فرایند خود نیاز به لوازم جانبی دارد که جوانان ایرانی با استفاده از دانش خود بر این عرصه پا نهاده است و صندلی واقعیت مجازی B.G را که برای اولین بار در نوع خود بی نظیر است، معرفی و اختراع شده است.

وی افزود: این دستگاه قابلیت استفاده از دستگاه در فضایی به ابعاد یک متر مربع را دارد و مجهز به ریموت کنترل برای جابه‌جایی صندلی و مداری با قابلیت شروع استارت بازی همزمان با زدن دکمه play در کامپیوتر است.

به گفته وی، مصرف برق این سیستم، حداکثر 250 وات و به اندازه مصرف یک لامپ رشته ای است و کمربند هواپیما و محل قرارگیری راحت پا و دسته صندلی و نگه دارنده فرد تا وزن 120 کیلوگرمی دارد. این دستگاه قابل استفاده برای سنین 7 تا 60 سال است.

این صندلی و تردمیل واقعیت مجازی کاربردهای متنوعی دارند که از جمله آنها می‌توان به شبیه‌سازی ساختمان برای بنگاه‌های املاک برای نشان دادن محیط داخل ساختمان به مشتریان و همچنین شبیه‌سازی فضای هلیکوپتر برای صنایع دفاع به منظور یادگیری کنترل هلیکوپتر اشاره کرد.

معرفی شیکر انکوباتور تلسکوپی توسط واحد اردبیل

محمد ضعیفی زاده، دکتری ژنتیک و معاونت پژوهشی واحد اردبیل و مخترع این طرح گفت: شیکرها دستگاه‌هایی مکانیکی هستند که در رشته‌های شیمی، بیوشیمی، علوم زیستی و پلیمری استفاده می‌شود. هدف از شیکر کردن به هم زدن محلول، افزایش حلالیت افزایش سرعت واکنش و ایجاد محلول یکنواخت است. شیکرهایی که برای کشت سلول‌های گیاهی استفاده میشود نیاز به سیستم هوادهی مناسب و محیط کشت یکنواخت و بدون ضربه دارد. شیکرهای معمولی و شیکرهای انکوباتور به دلیل نیاز به سرعت بالا برای هوادهی به قسمت زیری سلول‌ها دارای عیوب ضربه زدن به سلول از یک طرف و دوم یکنواختی در شیک کردن هستند. بنابراین، برای اولین بار در زمینه تولید و کشت سلول‌های جنینی گیاهی، شیکر انکوباتور تلسکوپی ساخته شده است.

وی افزود: همچنین امکان استفاده مهندسی بافت و تولید سلول‌های STEM CELL و تولید نانو مواد کاربردهای چشمگیر خواهد داشت. برای فائق آمدن به مشکل هوادهی مناسب در سطوح بالا و پائین محیط کشت مایع با سرعت پائین شیک کردن و افزایش سطح هوادهی باید شیکری ساخته شود که دور پائین (حداکثر 30 دور در دقیقه) با افزایش سطح هوادهی بالاتر به دلیل قرار گرفتن بالن‌های کشت و هوادهی مناسب به دلیل چرخش در دو درجه آزادی برای تولید سل لاین گیاهی، جنین سوماتیکی، زراعت مولکولی، متابولیت‌های ثانویه صورت می‌گیرد.

وی عنوان کرد: بهترین مزیت این دستگاه تک فاز بودن، امکان استریل کردن، سینه‌های دوار، هوادهی بیشتر، به هم زدن با دور کم و در عین حال ایجاد سوسپانسیون یکنواخت و شیکر بدون ضربه به سلول و انکوباسیون نوری است. در عین حال امکان عامل‌های دمایی، رطوبت، نور و CO2 را دارد.

وی همچنین گفت: شیکر انکوباتور تلسکوپی با توجه به سرعت پائین افزایش سطح هواگیری، افزایش هوادهی یکنواخت با کنترل دوری انکوباتور و نور مورد نظر برای اولین بار برای تولید سل لاین و تولید جنین سوماتیکی و نهایتاMaturatron آنها می‌توانند عیوب شیکرهای مسطح کنونی را در این زمینه حل کند. در این متد، Setup شده حداقلPCD و مرگ برنامه ریزی شده سلولی شد. این دستگاه ضمن برطرف شدن عیوب در نمونه‌های موجود در بازار، امکان استفاده از تعداد بالن کشت بیشتر وجود داشته است و این مزیت‌ها با توجه به هزینه انرژی و هزینه فرصت از راندمان بالاتری نسبت به بقیه برخوردار است.

هشدار دهنده‌ی علائم اخطاری در هوا بصورت دو بعدی محصول واحد جامع علوم و تحقیقات

آرش احمدی نیا دانشجوی کارشناسی ارشد واحد علوم و تحقیقات در ارتباط با این دستگاه گفت: دستگاه هشدار دهنده‌ی علائم اخطاری در هوا بصورت دو بعدی برای نمایش کملات هشدار دهنده از جمله احتیاط، عبور، ایست و ... طراحی شده که کلمات مورد نظر کاربر در هوا را بصورت دو بعدی نمایش می دهد.

وی افزود: نمایش کلمات با استفاده از فناوری " ال ای دی" و با خاموش و روشن شدن آنها طبق یک الگوریتم خاص و در کسری از زمان، 25 فریم بر ثانیه، صورت می گیرد. از آنجایی که چشم انسان توانایی تفکیک خاموش و روشن شدن ال ای دی ها را در این زمان ندارد، انسان این فرایند را بصورت پیوسته مشاهده می کند.

احمدی نیا ادامه داد: از جمله کاربردهای این دستگاه می توان به سازمان راهنمایی رانندگی برای کنترل ترافیک و برقراری نظم در سطح شهر، سازمان های حفاظتی و انتظامی برای اعلام هشدار به افراد، ارگان های نظامی برای نمایش پیام به نیروها بدون ایجاد صدا و از راه دور، سازمان های آتش نشانی برای نمایش کد های عملیاتی از مکان های سخت و پر ازدهام و بدون نیاز به انتشار صوت جهت اطلاع دادن به نیروهای دیگر اشاره کرد.

سامانه اندازه‌گیری فشار کل جریان سیال از واحد سمنان

یکی از مخترعین و محققین حاضر در این نمایشگاه دکتر "هادی کارگر شریف" عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی سمنان و رییس مرکز تحقیقات انرژی و توسعه پایدار سمنان است که اختراع وی با عنوان "سامانه اندازه‌گیری فشار کل جریان سیال" در این نمایشگاه عرضع شده است.

هادی کارگر شریف در توضیح عملکرد این دستگاه گفت: سامانه اندازه‌گیری فشار کل جریان سیال" قابلیت اندازه گیری فشار کل در صنایع مختلف نظیر نفت، گاز ، سیستمهای انتقال آب و انواع فرایند‌های شیمیایی و هر جایی که سیال وجود داشته باشد و فشار کل مهم باشد را دارد.

وی افزود: فشارسنج های معمول و رایج تنها توانایی اندازه‌گیری فشار استاتیک را دارند و هنگامی سیال دارای جریان باشد، فشار سنج ها فشار ظاهری لوله را نشان می دهند. این سامانه قابلیت اندازه‌گیری فشار کل را دارا است.

کارگر شریف در تشریح مصارف شهری این دستگاه نیز این گونه توضیح داد: برای پایش و راهبری شبکه توزیع آب شهری و با هدف جلوگیری از افزایش فشار و حوادث ناشی از آن و همچنین کاهش فشار آب و مشکلات ناشی از کم آبی، نیاز به اندازه‌گیری فشار آب در سطح شهر است. در حال حاضر این عمل از طریق عملیات حفاری که مستلزم هزینه و صرف وقت زیاد است امکان پذیر می‌باشد. با نصب این دستگاه در روی خط لوله مشترکین شهری با هزینه‌ای به مراتب کمتر و در حداقل زمان ممکن و نگه‌داری آسان این اطلاعات قابل دسترسی و پایش خواهد بود.

وی مزایای استفاده از این دستگاه را اندازه گیری فشارکل سیال با کمترین هزینه و با استفاده از انشعاب دارای جریان برشمرد و گفت: قابلیت استفاده ازانواع دبی متر در کنار هزینه بسیار پایین نصب، تعمیرات و نگهداری دستگاه از دیگر مزایای آن به شمار می‌آید.

رییس مرکز تحقیقات انرژی و توسعه پایدار دانشگاه آزاد اسلامی سمنان پیرامون قرارداد ساخت این دستگاه گفت: این دستگاه در قالب یک طرح پژوهشی برون دانشگاهی بر اساس سفارش شرکت آب و فاضلاب استان قم طراحی و ساخته شد. و هم اکنون برای ساخت و تحویل 30 دستگاه دیگر از این سامانه برای شرکت آب و فاضلاب استان قم در حال کار هستیم.

کارگر شریف همچنین گفت: این دستگاه در مرکز پایش و راهبری تاسیسات آبرسانی شرکت آب و فاضلاب استان قم به بازدید مهندس "حمید چیت‌چیان" مقام ارشد وزارت نیرو و برخی از صاحب‌نظران و کارشناسان آب و فاضلاب کشور رسیده است.

کد خبر: 647404

وب گردی

وب گردی