سه قنات اصفهان ثبت جهانی می شود

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: سرعت مرمت عالی قاپو و گنبد مسجد امام (ره) شاید کند و مورد قبول نباشد، اما کارهای انجام شده عظیم و به شکل معنا داری پیش‌رونده است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، فریدون الهیاری شامگاه سه شنبه در مراسم هفته میراث فرهنگی و روز موزه در عمارت چهلستون، با اشاره به اینکه میراث فرهنگی پشتوانه گذشته یک کشور است، گفت: میراث فرهنگی سند هویتی ما است و میراث این کشور شناسنامه فرهنگ ایران محسوب می‌شود.

او با بیان اینکه میراث فرهنگی ارزشمند هستند و عمیق شدن در آن‌ها ظرفیت‌های عظیم اقتصادی کشور را نمایش می‌دهد، ادامه داد: میراث فرهنگی سرمایه‌های مردم یک مملکت محسوب می‌شود که حفظ و حراست از آ‌ن‌ها وظیفه‌ است و اگر از میراث فرهنگی صحبت می‌شود فقط و فقط صحبت از سازمان میراث نیست بلکه همه ارگان‌ها و مردم باید خود را سهیم بدانند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان ادامه داد: ارگان‌ها و دستگاه‌های این استان باید به میدان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ورود پیدا کنند و ظرفیت‌های عظیم بالقوه را بالفعل کنند.

الهیاری ادامه داد: میراث فرهنگی نفایس ملی و ارزشمند کشور هستند که تحت نظارت میراث و متصدی آن‌ها میراث فرهنگی است، اما در 22 هزار اثر ثبت شده اصفهان همه ارگان‌ها دخیل هستند، این 22 هزار اثر میدان خدمت و زمین حضور تمام ارگان‌ها محسوب می‌شود.

او با بیان اینکه در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری هماهنگی میان ارگان‌ها بسیار مهم و پر اهمیت است، گفت: امروز نباید دغدغه میراثی وجود داشته باشد و این آثار باید برای همه آشنا باشد. میراث فرهنگی و گردشگری منابع مهم کشور هم از نظر اقتصادی، هم از نظر اجتماعی و هم از نظر فرهنگی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان ادامه داد: مجوز تأسیس 12 اداره جدید کسب شده است و پایگاه‌های ملی میراث فرهنگی در سطح استان به 9 پایگاه رسیده است و علاوه بر این 15 انجمن میراث فرهنگی در 15 شهرستان استان فعال هستند که به 24 انجمن ارتقا خواهد یافت.

الهیاری افزود: سه قنات اصفهان در تیرماه سال جاری برای ثبت جهانی شدن کاندیدا هستند و ثبت جهانی خواهند شد که با ثبت آن‌ها اصفهان پنج اثر ثبت جهانی خواهد داشت و 1800 اثر ثبت ملی و این یعنی ظرفیت عظیم در مرکز ایران اسلامی که باید از آن استفاده کرد.

او گفت: سرعت مرمت عالی قاپو و گنبد مسجد امام (ره) شاید کند و مورد قبول نباشد، اما کارهای انجام شده عظیم و به شکل معنا داری پیش‌رونده است.

20103

کد خبر: 647531

وب گردی

وب گردی