بلومبرگ: عربستان به دنبال پلن «ب» برای مهار ایران است

بلومبرگ در گزارشی به موضوع طرح ب عربستان برای کمرنگ کردن منافع حاصل از برجام برای ایران پرداخته است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، این نشریه می‌نویسد: عربستان پس از شکست در نقشه «الف» یعنی ممانعت از امضای توافق هسته‌ای ایران، اکنون می‌کوشد با اجرای نقشه «ب،» منفعت حاصل از این توافق را برای تهران کم‌رنگ کند.
آل سعود با تحریک متحدانش در منطقه می‌کوشد موانعی را بر سر راه ورود ایران به بازارهای جهانی و اقتصاد بین‌المللی ایجاد کند. ماه گذشته عربستان تلاش‌ها برای تثبیت بهای نفت را مختل کرد؛ زیرا این طرح به ایران برای گرفتن سهم بیشتر از بازار جهانی نفت کمک می‌کرد. از طرف دیگر، تجار ایرانی حاضر در دبی از سخت‌گیری این کشور و دشوار شدن شرایط کار گله می‌کنند.
«پل پیلار،» استاد دانشگاه «جرج‌تاون» آمریکا، در این خصوص گفت: رقابت بر سر جایگاه ایران در خاورمیانه تا چند سال دیگر ادامه خواهد یافت. امکان دارد آل سعود که خواستار انزوای ایران است، پیروز این رقابت نشود. با این وجود ریاض متحدان تندرویی در آمریکا دارد که مخالف توافق هسته‌ای ایران هستند.
جنگ‌های نیابتی
عربستان و ایران به عنوان پیشگامان مذاهب سنی و شیعه در خاورمیانه، اکنون به شکل نیابتی در سوریه و یمن با یکدیگر مبارزه می‌کنند. از زمان لغو تحریم‌های ایران در اوایل سال جاری میلادی، عربستان همواره نگران این مسئله بوده است که ایران از پول‌های آزاد شده برای مشارکت بیشتر در درگیری‌های منطقه بهره ببرد.
روابط تجاری
دبی شهری است که همواره ارتباطات گسترده‌ای با ایران داشته است. اما این روزها مجوز تمدید فعالیت تجاری در این شهر برای ایرانی‌ها به آسانی صادر نمی‌شود. به گفته تجار ایرانی، نظارت بر اقامت ایرانی‌ها و همچنین حساب‌های بانکی آن‌ها در ماه‌های اخیر تشدید شده است.
عربستان همچنین از نفت به عنوان سلاحی علیه ایران استفاده می‌کند. «محمد بن سلمان،» جانشین ولیعهد عربستان، در دو مصاحبه با بلومبرگ در آستانه جلسه‌ای که ماه گذشته میلادی در دوحه قطر درباره کاهش تولید نفت برگزار شد اعلام کرد در صورتی که ایران طرح مذکور را به اجرا نگذارد، ریاض نیز در آن مشارکت نخواهد کرد.
عربستان در اقدامی دیگر، ماه گذشته میلادی پرواز هواپیماهای خطوط هوایی ماهان را در آسمان این کشور ممنوع اعلام کرد. بنابر گزارش ماه آوریل (31 روز منتهی به 13 اردیبهشت) شرکت بین‌المللی «کنترل ریسکس،» بیمه‌ها و کارگزاران مرتبط با حمل و نقل دریایی، از فوریه 2015 (31 روز منتهی به 13 اسفند 94) به مشتری‌های خود هشدار می‌دهند کشتی‌هایی که حامل نفت خام ایران هستند، اجازه ورود به آب‌های بحرین و عربستان را ندارند.
عربستان تمام اقدامات ذکر شده را با هدف تشدید انزوای سیاسی ایران در منطقه انجام می‌دهد.
ارتباط با آمریکا
ماه گذشته میلادی اردن سفیرش را در ایران مدت کمی پس از سفر جانشین ولیعهد عربستان به این کشور فراخواند. 10 روز بعد، عربستان و اردن قراردادی را به امضا رساندند که بر اساس آن ریاض می‌تواند در این کشور سرمایه‌گذاری‌های چند میلیارد دلاری انجام دهد.
این اقدامات عربستان در مقابله با سردی روابط این کشور با آمریکا انجام می‌شود. اوباما در مصاحبه‌ای که در مجله آتلانتیک منتشر شد از عربستان خواست خاورمیانه را با ایران تقسیم کند. رئیس‌جمهور آمریکا همچنین روابط کشورش با عربستان را پیچیده توصیف کرد.
«شاشناک جوشی،» پژوهشگر ارشد مؤسسه رویال سرویس، در این زمینه گفت: سعودی‌ها نمی‌توانند در سطح بین‌المللی مانع ایران شوند؛ اما هر کجا که بشود از اعمال فشار بر ایران دریغ نمی‌کنند تا از نفوذ سیاسی و اقتصادی این کشور بکاهند.
در پایان این گزارش آمده است: اما مشکلی که عربستان برای نیل به این هدف با آن روبروست، وجود اختلاف در میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در ارتباط با ایران است. به دلیل حضور تهران در برنامه‌های اقتصادی کشورهای حوزه خلیج فارس، آن‌ها نمی‌توانند با ایران قطع ارتباط کنند. بنابراین عربستان حتی در غرب آسیا نیز نمی‌تواند کار زیادی علیه ایران از پیش ببرد.
۳۰۰۳۰۰
کد خبر: 647790

وب گردی

وب گردی