سرنوشت خلیج گرگان به دست تأمین اعتبار/کنار جازموریان هندوانه می‌کارند و می‌گویند، چرا آب نیست

سرنوشت خلیج گرگان به دست تأمین اعتبار افتاد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روزنامه شهروند ، دیروز رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در نشستی که به بهانه هفته محیط‌زیست برگزار شده بود، از ماجرای گره خوردن سرنوشت این خلیج به تأمین اعتبار برای لایروبی خبر داد و با اشاره به جلساتی که یک‌سال است، برای این خلیج و وضع آن برگزار می‌شود، گفت: «جلساتی از‌سال گذشته برای لایروبی خلیج گرگان برگزار شده که اگر اعتبارات آن تأمین شود، حتما اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.»
لایروبی خلیج گرگان که معصومه ابتکار می‌گوید، از‌سال گذشته جلساتی برای انجام آن برگزار شده و بی‌نتیجه مانده، درحالی است که حال و روز این روزهای این خلیج، نگرانی‌های بسیاری را در جمع کارشناسان و مسئولان محیط‌زیست با خود همراه کرده است، تا جایی که مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان گلستان، معتقد است؛ «با توجه به شرایط کنونی خلیج گرگان، سرنوشتی همچون دریاچه ارومیه خواهد داشت» و برخی کارشناسان محیط‌زیست پیش‌بینی می‌کنند که «در خوشبینانه‌ترین حالت، خلیج گرگان تا ١٦‌سال دیگر و در بدبینانه‌ترین حالت تا ٨ سال آینده خشک خواهد شد.»

حالا رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، با تأکید بر این‌که اگر اعتبارات تأمین شود، حتما اقداماتی انجام می‌دهیم، می‌گوید: «پیشنهاد ما همکاری مشترک با سازمان بنادر و شیلات است تا بتوانیم نسبت به لایروبی خلیج گرگان اقدام کنیم.»
او در ادامه درباره وضع تالاب‌ها و بهبود شرایط آنها که برخی می‌گویند مربوط به بارندگی‌ها و شرایط جوی است، یادآوری کرد: «تمام این تغییرات و احیای تالاب‌های مختلف کشور نتیجه بارندگی‌ها و شرایط جوی نیست، چراکه اگر دایک‌ها برداشته نمی‌شد، هم‌اکنون شاهد آب‌گیری ٤٠‌درصدی حورالعظیم نبودیم. همچنین بخش‌هایی از تالاب گاوخونی نیز آبگیری شده‌اند و اگر این آبگیری رخ نمی‌داد، تالاب گاوخونی به یکی از کانون‌های گردوغبار تبدیل می‌شد. بنابراین برخلاف گذشته که تالاب‌ها مورد بی‌توجهی مطلق قرار گرفته بودند، هم‌اکنون با تلاش‌های صورت گرفته تالاب‌های کشور درحال احیاشدن هستند و برای هرکدام از تالاب‌های انزلی، بختگان و پریشان برنامه‌های خاصی درنظر گرفته شده است.»

کنار جازموریان هندوانه می‌کارند و می‌گویند، چرا آب نیست
کشت نامناسب در مناطق خشک و کم‌آب کشور موضوع دیگری بود که در این نشست مطرح شد و ابتکار درباره وضع تالاب جازموریان که گفته می‌شود، ٢٥‌درصد گردوغبار کشور را تولید می‌کند، با اشاره به این‌که شاهد هستیم درکنار تالاب جازموریان همچنان کشت هندوانه صورت می‌گیرد، گفت: «بعد می‌گویند چرا آب نیست، چرا گردوخاک زیاد است و چرا جازموریان خشک شده است، آب جازموریان درجیب من نیست و باید تمام راه‌ها را برویم و اگر راهی نبود، به طرح‌های انتقال آب می‌رسیم. هر موردی اگر بدون درنظر گرفتن ارزیابی زیست‌محیطی انجام شود، خلاف قانون است.»

او در ادامه با اشاره به این‌که پس از آغاز به کار، در‌سال ٩٢ بحران‌هایی پیش‌رو داشتیم، ابتکار یکی از این بحران‌ها را محیط‌بانانی می‌داند که در آستانه اعدام قرار داشتند، «در اواخر ‌سال ٩٤ و در آستانه‌ سال ٩٥ دونفر از این محیط‌بانان آزاد شدند و درمجموع ٧نفر از آنها از طریق قضائی با تغییر رأی یا گذشت خانواده‌ها آزاد شدند.»

ماجرای آلودگی هوای پایتخت که از ماه‌های نخست آغاز به کار دولت یازدهم حواشی بسیاری داشته و حتی حذف بنزین پتروشیمی که به دلیل بهبود کیفیت هوا اتفاق افتاد، شایعات بسیاری را با خود همراه کرد، موضوع دیگری بود که از رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، پرسیده شد و ابتکار درباره برنامه‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست برای کنترل آلودگی هوا در تهران گفت: «از ابتدای‌ سال‌جاری هوای ناسالم نداشتیم، اما تهدیدات همچنان ادامه دارد. ٥٠‌میلیون خودرو و حدود ٢‌میلیون موتورسیکلت در خیابان‌های تهران تردد می‌کنند که بخشی از آنها کاربراتوری هستند. آلودگی کاربراتوری‌ها چندین برابر سایر موتورسیکلت‌هاست. درکنار این آلاینده‌ها، نباید منابع ساکن آلودگی هوا همچون واحدهای صنعتی و معدنی و معادن شن و ماسه تهران را نادیده بگیریم.»

صدور مجوزهای بی‌تاریخ برای فعالیت معادن تهران در دولت قبل
او درباره فعالیت معادن شن و ماسه جنوب تهران که به تازگی فعالیت آنها ممنوع شده، هم یادآوری کرد که «متأسفانه مجوزهایی در دولت قبل داده شد که تاریخ ندارد. بنده نمی‌دانم چه اتفاقاتی در دولت قبل افتاده که هم‌اکنون ما را با معضلات حقوقی زیادی مواجه کرده است. برخی از این معادن شن و ماسه در اطراف تهران گودهای عمیق ٥٠ تا ٦٠متری ایجاد کرده‌اند و گویا تا به مذاب‌های زمین نرسند، دست از کار نخواهند کشید،‌ سال گذشته ٣٠ مورد از این فعالیت‌ها متوقف شد و ما از وزارت صنعت می‌خواهیم به این موضوع رسیدگی کند، چراکه با کوچک‌ترین بادی که می‌آید، تمام آلودگی و گردوغبار این معادن شن و ماسه وارد تهران می‌‌شود و باید گفت معادن شن و ماسه اطراف تهران از مهم‌ترین منابع آلودگی هوای تهران هستند.»

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، در ادامه با اشاره به این‌که صندوق ملی محیط‌زیست که در دوران اصلاحات تأسیس شده بود، در دوره‌ای تعطیل شد و ما موفق شدیم در دولت یازدهم آن را احیا و تقویت کنیم، به اقدامات مشترکی که با کشورهای ایتالیا و چین درحال انجام است، اشاره کرد و گفت: «معادل ٢٠‌میلیون یوان ازسوی چین برای تجهیزات کاهنده گازهای گلخانه‌ای به صندوق ملی محیط‌زیست کمک شده و ایتالیا نیز قرار است ٣‌میلیون دلار طی یک تفاهمنامه به صندوق ملی محیط‌زیست برای کاهش گازهای گلخانه‌ای و تجهیزات کاهنده آن اعطا کند. بنابراین می‌توان گفت هیچ‌کدام از تفاهمنامه‌های ما روی کاغذ نمانده‌اند و ١٢ تفاهمنامه‌ای که داشتیم، اجرایی شده است.»

ابتکار، توضیح درباره اقدامات ملی برای حل پدیده گردوغبار شده، را به فرصت‌هایی که وجود دارد، موکول کرد، اما در زمینه اقدامات بین‌المللی گفت: «کارهای متعددی انجام شده، چراکه یکی از منشأ‌های گردوغبار کشورمان خارجی است و از کشورهای عراق و عربستان وارد کشور ما می‌شود. در سال‌های گذشته نیز در سطح منطقه‌ای اقداماتی صورت گرفته بود اما کشورهای منطقه برخوردهای سیاسی کرده بودند،‌ سال گذشته درمجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه خوبی به تصویب رسید که براساس آن دبیرکل سازمان ملل موظف شد یک گزارش جهانی تدوین کند که تصویر روشنی را از وضع گردوغبار درکشورهای مختلف به جهانیان خواهد داد. علاوه بر تمامی این اقدامات در اجلاس اسکاپ که دوهفته گذشته برگزار شد، توانستیم قطعنامه‌ای را داشته باشیم که قطعنامه پیشنهادی ایران با رأی قاطع و اجماع کشورها و با حضور تمام وزرا به تصویب رسید که در این قطعنامه بر همکاری‌های فنی تأکید شده است. همچنین از ما خواسته شد دو اجلاس منطقه‌ای و بین‌المللی در تهران برگزار شود و تجارب کشورها در زمینه مقابله با گردوغبار درمیان گذاشته شود. همچنین دیداری با مقام عالی وزیر محیط‌زیست عراق داشتیم که در ارتباط با گردوغبار نیز صحبت‌هایی صورت گرفت که با توجه به رهاسازی بخش‌هایی از عراق از دست داعش امیدواریم بتوانیم اقدامات خوبی را داشته باشیم.» رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره تعریض جاده در پارک ملی گلستان، از فشارهای همیشگی برای ساخت جاده در پارک‌های ملی خبر داد، «فشارها همیشه بوده است درحالی‌ که دخل و تصرف در پارک‌های ملی ممنوع است. درجاهایی که راه‌ها از مناطق حساس عبور می‌کنند، باید تدابیر لازم را داشته باشیم که جاده‌ها یا روگذر یا زیرگذر باشند و به محیط‌زیست آسیب نزنند. باید این اقدامات را ارزیابی زیست‌محیطی کنیم و در همه حال تلاش می‌کنیم از عرصه پارک‌های ملی حفاظت کنیم.»

او همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تونل سبزه‌کوه،‌ با تأکید بر این‌که این پروژه هم‌اکنون متوقف است، یادآوری کرد: «هر فعالیتی که هم‌اکنون صورت گیرد، غیرقانونی است. نظر ما در این زمینه هیچ تغییری نکرده و معتقد هستیم که این طرح انتقال آب خلاف بوده و تمام عوارض آن برعهده پیمانکار است. گزارش‌هایی که تاکنون به بنده رسیده، این است که اقدامات این طرح متوقف شده که اگر هم‌اکنون درحال فعالیت باشند، بازرسی سازمان محیط‌زیست ورود پیدا می‌کند.»

پس از ماجرای تونل سبزکوه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره طرح‌های انتقال آب هم گفت: «موضوع آب یک موضوع بسیار مهم است و همین امر باعث شده که در گذشته برخی از طرح‌های انتقال آب اجرا شود. براساس قانون فعلی وظیفه تأمین آب برعهده وزارت نیروست اما تمام این طرح‌ها مشمول ارزیابی‌های زیست‌محیطی هستند. امروز هربانکی که بخواهد به این‌گونه طرح‌ها تسهیلات بدهد، باید ارزیابی زیست‌محیطی آن طرح را داشته باشد. بنابراین آنچه قانون می‌گوید این است که تمام این کارها منوط به انجام ارزیابی زیست‌محیطی است، چراکه تبعات این طرح‌ها نیز متوجه محیط‌زیست کشور است.»

20106

کد خبر: 648822

وب گردی

وب گردی