پرونده ای برای مرگ فاطمه 5 ساله/واکنش مسئولان در این 11 روز چه بود؟

روز سوم خرداد بود که مادر فاطمه کوچولو تصمیم گرفت دختر 5 ساله اش را به پارک ببرد، اما هرگز نمی دانست سرنوشت مرگ تلخ و دردناکی را برای دختر کوچکش رقم زده است.

نیوشا یعقوبی _ ایسکانیوز: مدیر روابط عمومی مرکز اورژانس تهران روز چهارشنبه سوم خرداد ماه از مرگ دردناک دختر 5 ساله ای براثر سقوط در داخل آبشار پارکی در شهرک رضویه خبر داد.

حسن عباسی در این باره گفت: با حضور تکنیسین های اورژانش مشخص شد که دختر بچه پنج ساله بدلایل نامشخص در قسمت آبشار سقوط کرد. این دختر بچه بدلیل برخورد با پمپ آب و ایجاد جراحات وارده در محل حادثه جان باخت. (برای جزئیات بیشتر اینجا کلیک کنید.)

فاطمه و مادرش پس از جشنی که به مناسبت نیمه شعبان در مزار شهدا برگزار شده بود , تصمیم گرفتند به پارک بروند تا فاطمه بتواند کمی بازی کند. برای چند دقیقه فاطمه کنار مادرش نبود. هنگامی که مادرش متوجه غیبت او می شود به جست و جوی اطراف می پردازد که ناگهان دمپایی دخترش را در قسمت انتهایی آبشار می بیند که روی آب شناور است. زن سراسیمه موضوع گم‌شدن کودکش را به مامور پارک اطلاع می‌دهد که این دمپایی‌ها متعلق به دختر من است، اما مامور بی‌توجه به اضطراب مادری که فرزندش را گم کرده، او را به تمسخر می‌گیرد و به بدون دادن جواب قانع کننده ای به استراحت گاهش بر می گردد.

بالاخره با پیگیری‌های مادر نگران با نیروهای امدادی تماس گرفته می‌شود. حول و حوش ساعت 8 شب نیروهای امدادی و آتش‌نشانی از راه می‌رسند. آتش‌نشان کار خود را شروع می‌کنند و بنا به شهادت مادر فاطمه و همسایه‌هایی که آن روز در پارک حضور داشتند؛ ماموران آتش‌نشانی برای یافتن کودک گم‌شده تلاش زیادی کردند.ماموران همه جا را روشن ‌می‌کنند تا اثری از کودک بیابند تا اینکه با قطعات جسد او مواجه می‌شوند. آتش‌نشانان تمامی طول آبشار را جست‌وجو می‌کنند تا بتوانند قطعات بدن کودک 5 ساله را که از طریق پمپ به بالای آبشار کشیده شده و در طول آن پراکنده بود؛ جمع‌آوری کنند.

ساعت 10 شب کار جمع‌آوری بدن مثله شده دخترک به پایان می‌رسد؛ ماموران برای اینکه مادر فاطمه جسد فرزندش را در آن حالت نبیند، به او می‌گویند که این جسد متعلق به فاطمه نیست. سرانجام کودک توسط دایی‌ و عمویش شناسایی می‌شود.

مادر فاطمه: موقع دفن نتوانستیم؛ شانه‌هایش را تکان دهیم چون شانه‌ای نداشت

مادر فاطمه به ایلنا گفت: « چرا وقتی مسئولان شهرداری و پارک دیدن سرپوش محفظه دزدیده شده، آبشار رو خاموش نکردن؟ چرا ماموری نگذاشته بودن که جلوی نزدیک شدن مردم به آبشار را بگیره، صدها بچه توی پارک بود. حتی اگه این اتفاق برای بچه کس دیگه یا حتی یه حیوون می‌افتاد، باز هم برایم خیلی دردناک بود.»

او ادامه می‌دهد: «چرا شهردار گذاشت با آن وضعیت آبشار باز باشد و کار کند؟ چرا تابلوی هشداردهنده نگذاشته بودند؟ چرا شهردار ما باید به این موضوع که محفظه نه درپوش دارد و نه حفاظ، اهمیتی ندهد؟ چرا نگهبان به جای اینکه به دادم برسد؛ مسخره‌ام کرد؟ آیا ضعف مالی اهالی محل به شهردارمان اجازه می‌دهد که به ما توجه نکند؟ آیا در همه محله‌ها و پارک‌ها حفاظ را می‌دزدند و شهرداری اقدامی نمی‌کند.»خانم امیری تاکید می‌کند: «شهرداری به ما گفت؛ با رسانه‌ها صحبت نکنید و اگر از شما سوال کردند؛ بگویید روحیه صحبت کردن نداریم. می‌خواهم از نگهبان پارک و شهردار شکایت‌ کنم.»

زن داغدار بغضش می‌ترکد، می‌گوید: «حرمله هم با فرزند امام حسین (ع) این کار را نکرد، بچه او سرودست و پا داشت، اما بچه من چرخ شد نه سر داشت، نه دست و نه پا، اصلا جسدی نداشت. موقع دفن نتوانستیم؛ شانه‌هایش را تکان دهیم چون شانه‌ای نداشت.»

خانم امیری می‌پرسد: «آیا حق بچه من این بود؟ من می‌خواهم؛ حق بچه‌ام گرفته شود، نمی‌خواهم پایان ماجرا مانند سرنوشت دخترانی باشد که در پارک شهر غرق شدند.»کمی که آرام‌ می‌گیرد با لبخندی تلخ چنانکه گویی خود را به ریشخند می‌کشد، می‌گوید: «می‌بینید چه مادر پوست کلفتی هستم، الان باید بیمارستان باشم، اما نمی‌دونم؛ چرا اینجا هستم. آنقدر عصبانی هستم که هر روز صبح می‌رم توی پارک و فقط راه می‌رم و راه می‌رم... پدرش هم حال و روز بدی داره. شوهرم بیماری دیابت داره و با این اوضاع شب و روز گریه می‌کنه و حال و حوصله هیچ کاری نداره.»( برای خواندن درد و دل های بیشتر این مادر داغدار و وضعیت زندگی آنها اینجا کلیک کنید)

عزل شهردار و مسئول خدمات شهری ناحیه 4 منطقه 15 و رییس اداره فضای سبز منطقه

در روز چهارشنبه 5 خرداد ماه شهردار تهران به بازرسی شهرداری دستور داد با بررسی و پیگیری لازم ابعاد حادثه فوت کودک 5 ساله در بوستان شهدای گمنام شهرک رضویه(منطقه 15) را روشن کند. محمدباقر قالیباف ضمن اظهار تاسف نسبت به وقوع این حادثه، مراتب همدردی خود را با خانوده دغدار این کودک اعلام کرد.( برای جزئیات بیشتر اینجا کلیک کنید)

در روز جمعه 7 خرداد ماه شهردار تهران براساس گزارش سازمان بازرسی شهرداری درباره حادثه اتفاق افتاده ، شهردار و مسئول خدمات شهری ناحیه 4 منطقه 15 و همچنین رییس اداره فضای سبز منطقه را به دلیل اهمال صورت گرفته عزل کرد.(برای جزئیات بیشتر اینجا کلیک کنید)

حقانی: به طور قطع شهرداری در حادثه پیش آمده مقصر است

محمد حقانی عضو شورای شهر نسبت به این فاجعه دلخراش واکنش نشان داد و گفت: دستگاه قضایی باید برخورد لازم را در این زمینه با شهرداری انجام دهد و به طور قطع شهرداری در حادثه پیش آمده مقصر است.باید قبل از وقوع حادثه پیشگیری‌های لازم از سوی شهرداری صورت می‌گرفت و پارک تجهیز می‌شد تا چنین حادثه‌ای پیش نیاید.

عضو شورای شهر تهران درباره اینکه گفته شده؛ مسئولیت این کار با پیمانکار است، گفت: اگر وظیفه‌ای را به پیمانکار بسپاریم، سپردن این مسئولیت، موجب سلب مسولیت ما نمی‌شود. یعنی کاری که خودمان قرار بود، انجام دهیم را به پیمانکار واگذار کردیم و متاسفانه ما می‌گوییم؛ کم‌کاری پیمانکار بوده که اصلا قابل قبول نیست.

حقانی ادامه داد: در این پارک آبنمایی وجود داشته که پمپ با مکش بالایی در کف آب قرار داشته و آب پمپاژ می‌شده است. این دختر بچه بچه کف آبنما افتاده و با موادی که در آب جمع شده بود، لیز می‌خورد و در داخل گودال می‌افتد، در حالی که این حوض حتما باید دریچه داشته چرا که در حالت معمول وقتی آب می‌خواهد وارد لوله شود و پمپاژ شود و بعد دوباره برگردد، قاعدتا نباید آشغال، برگ و یا زباله‌ای اگر روی آب هست، به داخل بریزد و در تاسیسات الکتریکی برقی ایجاد مشکل کند.تا آنجایی که اطلاع پیدا کردم، می‌گویند؛ دو روز قبل مسئول پارک گفته که دریچه را به سرقت بردند. به هر حال قصور مسئولان شهرداری ناحیه در این حادثه محرز است. در پارک‌ها که معمولا بچه‌ها رفت‌وآمد دارند، مسئولان شهرداری و پارک‌ها باید اقدامات لازم را پیش از حوادث تلخ انجام دهند.

عضو شورای شهر تهران درباره اینکه قبلا هشدارهایی از سوی مردم به مسئولان پارک در زمینه گذاشتن حفاظ در آبنما داده شده بود؟ گفت: این موضوع و هشدار چندباره مردم، مسئولیت در این حادثه را بیشتر می‌کند و این با محاکم قضایی است که چه برخوردی با مقصران حادثه داشته باشند.

او افزود: باید قبل از وقوع حادثه پیشگیری‌های لازم از سوی شهرداری صورت می‌گرفت و پارک تجهیز می‌شد تا چنین حادثه‌ای پیش نیاید. دستگاه قضایی باید برخورد لازم را در این زمینه با شهرداری انجام دهد و به طور قطع شهرداری در حادثه پیش آمده مقصر است.(برای جزئیات بیشتر اینجا کلیک کنید.)

دستگاه قضا با عاملان حادثه طبق قوانین برخورد می‌کند

همچنین رئیـــــــس کل دادگستری استان تهران از ورود دادستان به پرونده مرگ فاطمه کوچولو در آبنمای بوستان کوهسار خبر داد.غلامحسین اسماعیلی رئیس دادگستری استان تهران ضمن اعلام این خبر و با اشاره به تشکیل پرونده این حادثه تلخ در دادگستری گفت: «دستگاه قضا با عاملان حادثه در هر رده‌ای طبق قوانین برخورد می‌کند تا هم قانون اجرا شده و هم از بروز حوادث مشابه جلوگیری شود.»

رسیدگی به پرونده مرگ فاطمه کوچولو با دستور قاضی محمدشهریاری، معاون دادستان تهران و سرپرست دادسرای جنایی در اختیار بازپرس محسن مدیر روستا از شعبه ششم این دادسرا قرار گرفت.صبح دیروز پدر و برادر فاطمه کوچولو که برای پیگیری پرونده‌شان به دادسرای ناحیه 27 تهران مراجعه کرده بودند با اعلام شکایتی رسمی خواستار شناسایی مقصران اصلی مرگ دختر کوچولو شدند.
بازپرس ویژه قتل نیز گفت: در نخستین مرحله تحقیقات با توجه به اینکه متولی بوستان شهرداری است، مسئولان شهرداری 15 احضار شده‌اند تا درباره چگونگی این حادثه مرگبار توضیح دهند و در ادامه نیز منتظر نتیجه تحقیقات کارشناسان آتش نشانی و پزشکی قانونی هستیم تا عامل یا عاملان این حادثه هولناک شناسایی شوند.

او در ادامه گفت: هنوز کسی در این پرونده بازداشت نشده و تحقیقات فنی در این باره ادامه دارد.(برای جزئیات بیشتر اینجا کلیک کنید)

دادستان تهران: سرپرستان باید به اماکن عمومی، پارک‌های بزرگ و اماکن تفریحی سرکشی کنند

هم چنین دادستان تهران از تشکیل پرونده فوت فاطمه کوچولو شهرداری تهران خبر داد وگفت: این پرونده در دادسرای جنایی در حال بررسی است.

عباس جعفری دولت‌آبادی در این باره گفت: سرکشی به اماکن عمومی، پارک‌های بزرگ و اماکن تفریحی باید جزو برنامه‌های سرپرستان در راستای پیش‌گیری از وقوع جرم باشد و پرونده‌های مهم مانند فوت این دختر بچه، باید تحت نظارت سرپرست به سرعت مورد رسیدگی قرار گیرد.

او خطاب به سرپرستان گفت: سرپرستان باید به اماکن عمومی، پارک‌های بزرگ و اماکن تفریحی سرکشی کنند تا از این مسائل پیش‌گیری شود تا شاهد چنین اتفاقات تلخی نباشیم.( برای جزئیات بیشتر اینجا کلیک کنید.)

دو روز پمپ بدون سرپوش بود/هیچ فرد یا نهادی به جز قوه قضاییه نمی‌تواند در مقام قضاوت قرار گیرد

رییس کمیسیون بهداشت و سلامت شورای اسلامی شهر تهران در این‌باره گفت: «قطعا هیچ تعمدی در کار نبوده است. من و آقای شاکری از محل حادثه بازدید داشتیم و قبل از بازدید هم گزارشی از شهردار منطقه و مدیرانش دریافت کردیم با مدیرعامل سازمان پارک و فضای سبز هم گفت‌وگویی داشتیم.»

رحمت‌اله حافظی با اشاره به اینکه براساس شواهد کودک داخل حوضچه‌ افتاده که عمق آن تنها 70 سانتی متر است، ادامه داد: «اما لوله‌ای که محل تجمع آب است و آب را پمپاژ می‌کند، چیزی حدود یک متر عمق دارد و به نظر می‌آید؛ وقتی کودک داخل حوضچه افتاده، توسط پمپ به داخل لوله کشیده شده و بعد هم باقی ماجرا.»

او با تاکید براینکه قطعا هیچ فرد یا نهادی به جز قوه قضاییه نمی‌تواند در مقام قضاوت قرار گیرد گفت: «کاری که ما به عنوان اعضای شورای شهر می‌توانیم؛ انجام دهیم آن است که تیم‌های نظارتی‌مان در ماجرا حضور داشته باشند. همچنین باید کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر نیز گزارشی از ماوقع تهیه کنند واجماعی هم با کمیسیون حقوقی داشته باشیم و در نهایت گزارش آماده شده را برای تصمیم گیری به قوه قضاییه ارسال کنیم.»

او تاکید کرد: «سازمان پارک‌ها و فضای سبز نیز از منظر ایمنی برای تمامی پارک‌ها و فضاهای سبز از جمله آب نماها و آبشارها آیین‌نامه‌ای با دستورالعمل های مشخص دارد که هر سال هم آن را به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ می‌کند. این پارک هم ناظری دارد که دو روز قبل از حادثه یعنی دوم خردادماه به صورت مکتوب به پیمانکار اطلاع می‌دهد، دریچه روی لوله برداشته شده و بدون سرپوش است که رسید پیمانکار مبنی بر دریافت ابلاغیه موجود است.»

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه قرار بود؛ پیمانکار مجددا دریچه را نصب کند و حفاظ را برای خروج آب فراهم کند گفت: «48 ساعت تاخیر در اقدام باعث این حادثه شد؛ لذا تمام مستندات جمع‌آوری شده و در اختیار قوه قضاییه قرار خواهد گرفت.»او اینکه چرا عدم وجود حفاظ به مردم اطلاع داده نشده و اینکه چرا نگهبان مادر قربانی را مسخره کرده، می‌گوید: «این موارد باید به عنوان مستندات ثبت شود و قضاوت نهایی با قاضی است، لذا باید این پرونده مسیر قانونی خود را طی کند تا مشخص شود آیا قصوری در کار بوده و اگر بوده چه کسی قصور را انجام داده و میزان آن چه مقدار بوده است؟»

مجریان می‌خواهند هزینه را پایین بیاورند

اقبال شاکری دیگر عضو شورای شهر تهران نیز با تاکید براینکه حادثه ناگواری اتفاق افتاده و این موضوع که خانواده کودک از قشر ضعیف و زحمت‌کش جامعه هستند نیز درد را مضاعف می‌کند، گفت: «باید از تمام حقوق این خانواده حمایت کرد که مدیریت شهری این کار را می‌کند تا حقی از آنها ضایع نشود.ضروری است؛ این مساله از نظر فنی و تخصصی دقیق بررسی شود تا قصور و کوتاهی پیمانکار، ناظر و طرف قرارداد مشخص شده و براساس حکم قاضی میزان جرم مقصران حادثه تعیین شود. همچین میزان مجازات و غرامتی که باید پرداخت شود نیز تعیین شود.»

رئیس کمیته عمران شورای شهر با تاکید براینکه باید از این ماجرای تلخ عبرت گرفت افزود: «آنچه با مردم سر وکار دارد، خیلی پیچیده و سخت است؛ باید دقت کنیم در فضاهای عمومی شهر مباحث ایمنی به خوبی رعایت شود و علی‌الخصوص ناظرها مورد توجه قرار گیرند.»

شاکری با اشاره به اینکه تبع مجری این است که تا آنجا که می‌توانند هزینه‌ها را پایین بیاورند، گفت:«این موضوع به معنای افزودن به میزان خطرات است و ناظر باید جلوی خطرات را بگیرد .بنابراین حتما در پارک‌هایی که با عموم مردم سرو کار دارد باید کنترل قراردادها، اجرا و نظارت بر آن قوی‌تر انجام گیرد.»(برای جزئیات بیشتر اینجا کلیک کنید)

مادر فاطمه : در طول این چند روز بارها به پارک رفتم و به قتلگاه دخترم نگاه کردم

هنوز شایعات محلی در مورد چگونگی فوت این کودک پنج ساله زیاد است. عده‌ای مادر این کودک را نشانه گرفته و قصه‌هایی در مورد بی‌مبالاتی این مادر و ... می‌گویند اما مادر فاطمه نرگس خانم این روزها خسته‌تر از آن است که به این شایعات و قصه‌های محلی پاسخ دهد.

مادر فاطمه گفت: در طول این چند روز بارها به پارک رفته و در کنار آبشار نشسته‌ام و به قتلگاه دخترم نگاه کردم و جالب است که بدانید که اهالی محل در کنار من نشسته و بدون آنکه مرا بشناسند در مورد مادر فاطمه و بی‌توجهی‌اش داستان‌ها می‌گویند.

او نسبت به خبر روزنامه‌ها مبنی بر فقر خانواده گلایه کرد و افزود: فاطمه هیچ چیز کم نداشت و حتی عکس گوشواره و النگوهایش را می‌توانید در آخرین عکس‌هایی که از او در مهدکودک گرفته‌ایم، ببینید.

او توضیحی درباره وقوع حادثه نداد و گفت : اصلا حرف نمی‌زنم! وکیل گرفته‌ایم! در مورد آخرین وضعیت پرونده از او سوال بپرسید.

پیگیر کسب حقوق کودک از دست رفته‌ایم/معتادان دریچه را دزدیده بودند

علی‌اکبر انجمنی شهردار منطقه 15 درباره این حادثه گفت : برای چندین بار از مردم تهران و اهالی محله شهرک رضویه عذرخواهی می‌کنیم چراکه من خودم فرزندانی دارم و حاضرنیستم برای بچه‌هایم اتفاقی بیفتد و حال این خانواده داغدار را درک می‌کنم و در دیداری که با مادر این خانواده برای عرض تسلیت و دلجویی داشته‌ام نیز تاکید‌کرده‌ام که حقی از کودکشان ضایع نخواهد شد و با عاملان اصلی برخورد می‌شود.

او ادامه داد: اول خرداد ماه سال جاری طی نامه به پیمانکار نبود دریچه و حفاظ که توسط معتادان و سارقان ربوده شده بود را به اطلاع رساندیم اما این مهم جایگزین نشد و من قصور ناظر و شهرداری ناحیه را می‌پذیرم و مراجع قانونی با مسببان برخورد خواهد کرد.

شهردار منطقه15، با رد برخی شایعات مبنی بر احضارش به دادسرا برای توضیح درباره این اتفاق، افزود: بر اساس تصمیمات صورت گرفته شهردار ناحیه، رییس اداره فضای سبز ناحیه، پیمانکار و معاون خدمات شهری ناحیه 4 شهرداری منطقه به دلیل قصور از کار خود برکنار شدند و همچنین این چهار نفر برای ارائه توضیحات به دادسرا احضار شدند.

انجمنی با بیان اینکه شهرداری تهران پیگیر موضوع حادثه تا مشخص شدن همه زوایای این رویداد است گفت: از صبح چهارشنبه شهردار تهران تیم بازرسی را مسئول رسیدگی به این پرونده کرده است و همه ما پیگیر کسب حقوق کودک از دست رفته هستیم.

او با بیان اینکه بر اساس ماده 27 قرارداد با پیمانکار، آنان موظف به تامین امنیت و رفع نواقص موجود در پارک کوهسار بوده‌اند، افزود: مقصر اصلی پیمانکار است چرا که بر اساس مفاد پیمان‌نامه عمل نکرده و نتوانسته امنیت آبشار و پارک را تامین کند و این در حالی است که بر اساس این قرارداد از شهرداری پول می‌گیرد! اما از مردم می‌خواهم که قضاوت عجولانه نکنند و اجازه دهند ابعاد مختلف حادثه بررسی و مسببان اصلی آن شناسایی شوند.

انجمنی با بیان اینکه معتادان بلای جان محله شده و حتی با ربودن دریچه مذکور موجبات مرگ دلخراش این کودک پنج ساله را رقم زدند،گفت: 2000 کارگاه ضایعات‌فروشی در این منطقه وجود دارد که معتادان با جمع‌آوری ضایعات مختلف و فروش آن به این کارگاه‌ها امرار معاش می‌کنند و حتی در بازدید و برخوردهایی که با این صنایع آلاینده داشته‌ایم مخازن زباله با آرم شهرداری پیدا کرده‌ایم که در این کارگاه‌ها به فروش می‌رسد و قطعا محافظ پمپ آبشار نیز از آنجایی که از جنس آهن است طعمه خوبی برای معتادان و سارقان بوده است و به نظر می‌رسد اگر دستگاه‌های مسئول به وظایف قانونی خود در برخورد با سارقان و مال‌خرها عمل کنند کسی جرأت دزدی نخواهد کرد.(مرگ دلخراش فاطمه در پارک کوهساربه روایت تصویر را اینجا ببینید)

قالیباف به دادسرای جنایی تهران احضار می شود؟

عضو حقوقدان شورای اسلامی شهر تهران گفت: در پرونده مرگ کودک 5 ساله در آبنمای بوستان کوهسار، احتمال احضار مقامات ارشد شهرداری و حتی شخص شهردار تهران به مراجع قضایی وجود دارد.

علی صابری ضمن اعلام خبر گفت: در پرونده‌هایی همانند پرونده فوت کودک 5 ساله در آبنمای بوستان واقع در منطقه 15، بالاترین مقام حاضر به مراجع قضایی احضار می‌شود.در صورتی که قاضی پرونده تشخیص دهد، شهردار تهران به دادگاه احضار خواهد شد اما همه چیز به تشخیص بازپرس و قاضی رسیدگی‌کننده و نوع شکایت شاکی بستگی دارد.

عضو حقوقدان شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به قوانین موجود در راستای حضور مسئولان برای بیان توضیحات به مراجع قضایی گفت: در قانون تقسیم ‌بندی کشور چیزی تحت عنوان شهردار منطقه و ناحیه وجود ندارد و اگر هم قرار باشد شهردار منطقه 15 به مراجع قضایی احضار شود، حضورش به عنوان قائم مقام شهردار تهران خواهد بود.

صابری از ارسال نامه به کانون وکلا به منظور معرفی وکیل به خانواده فاطمه، کودک 5 ساله فوت شده در آبنمای بوستان کوهسار خبر داد و گفت: من از نظر اخلاقی به این خاطر که در یک سوی پرونده شهرداری تهران قرار دارد نمی‌توانم وکیل این خانواده شوم اما اگر لازم باشد نامه‌ای را به کانون وکلا ارسال خواهم کرد و درخواست می‌کنم یکی از وکلایی که آمادگی پذیرش این پرونده را دارد معرفی کنند.(برای جزئیات بیشتر اینجا کلیک کنید)

احضارمسئولان شهرداری در پرونده فوت کودک خردسال در پارک/ورود دادستان به عنوان مدعی العموم

سه شنبه 11 خرداد، سرپرست دادسرای امور جنایی تهران از احضار چند نفر از مسئولان شهرداری منطقه 15 در این پرونده بر داد.

محمد شهریاری در این باره گفت: شهردار ناحیه 4 منطقه 15، مسئول خدمات شهری ناحیه 4 منطقه 15، پیمانکار و مسئول پارک را به دادسرا احضار کردیم و تحقیقات از آن‌ها انجام شده است.

شهریاری افزود: در رابطه با این اتفاق هم دادستان به عنوان مدعی العموم از لحاظ جنبه عمومی جرم ورود پیدا کرده مبنی بر اینکه پارک باید امن و وسایل ایمنی برای کودکان فراهم باشد تا فاجعه ای رخ ندهد و هم خانواده متوفی از لحاظ جنبه خصوصی شکایت کرده اند. در حال بررسی این موضوع هستیم که آیا دستگاه مکش و آبشار محافظ نداشته یا قصوری در این زمینه بوده است. مابقی مسایل از جمله اینکه آیا پدر و مادر در این رابطه قصور داشته اند نیاز به بررسی بیشتری دارد.(برای جزئیات بیشتر اینجا کلیک کنید.)

بازسازی صحنه فوت دختر 5 ساله/ بقایای جسد فاطمه در مخزن آبنما پیدا شد

بازپرس شعبه 6 دادسرای امور جنائی از احضار مدیر شرکت نگهدارنده بوستان کوهسار واقع در منطقه 15 خبر داد.

صبح روز سه شنبه 11 خرداد صحنه مرگ فاطمه دختر 5 ساله در آبنمای بوستان کوهسار بازسازی شد.قاضی محسن مدیر روستا در حاشیه این بازسازی گفت: مدیر عامل شرکت نگهدارنده بوستان کوهسار به دادسرا احضار شده و وی برای ارائه توضیحات فردا در شعبه بازپرسی حاضر خواهد شد. مدیر عامل این شرکت باید پاسخگو باشد که چرا اهمال کرده و در شرایطی که ناظر پارک به شرکت اعلام کرده است که دریچه آبنما مفقود شده، جایگزینی برای آن در نظر گرفته نشده است.

بازپرس پرونده کودک فوت شده در آبنمای بوستان کوهسار باتأکید بر اینکه بیشترین کم کاری در پرونده مرگ کودک 5 ساله متوجه پیمانکار پارک است، افزود: نماینده شهرداری تذکرات خود را به پیمانکار و شرکت نگهدارنده ابلاغ کرده اما توجهی به این تذکرات نشده است بیشترین کم کاری متوجه شرکت طرف قرار داد برای نگهداری پارک است.

مدیر روستا از کشف بقایای جسد کودک 5 ساله طی بازرسی‌های امروز خبر داد و گفت: پس از بررسی‌هایی که امروز انجام دادیم بقایای جسد فاطمه در مخزن آبنما پیدا شد.همچنین کف حوضچه شیب دار است و لوله ای به قطر 3تا 4 متر از زیر آن عبور می کند به همین دلیل اگر فرد بزرگسالی هم در این آبنما می افتاد احتمال مرگش وجود داشت.

بازپرس پرونده کودک فوت شده در آبنمای بوستان کوهسار با اشاره به نامه نماینده شهردرای به پیمانکار در تاریخ یک خرداد ماه گفت: نماینده شهرداری یکم خرداد نامه کتبی را به پیمانکار ارسال کرده اما از آن زمان تا روز فوت کودک 5 ساله اقدامی برای نصب حفاظ در دریچه آبنما نشده است.

مدیر روستا با بیان اینکه فعالیت مجدد آبنمای بوستان کوهسار بلامانع است،گفت: فعالیت دوباره آبنمای بوستان کوهسار بدون اشکال بوده و با حفظ نکات ایمنی این آبنما می تواند بار دیگر فعال شود.(برای جزئیات بیشتر اینجا کلیک کنید.)

18 هزار فاطمه در سوانح جاده‌ای می‌میرند،چرا هیچکس صدایش درنمی‌آید؟/پیگیری مرگ فاطمه راسیاسی‌کاری می‌نامند

در روز چهارشنبه 11 خرداد ماه رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر تهران، پیگیری این پرونده از سوی خبرنگاران را نوعی سیاسی‌کاری دانست!

پرویز سروری در این باره به ایلنا گفت: « اگر در جاده‌های کشور یک نفر کشته شود، شما وزیر راه و رییس جمهور را مورد بازخواست قرار می‌دهید؟»

او ادامه داد:« حالا چون در پارکی یک اتفاقاتی افتاده که همه ما هم متاسفیم، ۳ نفر را عزل کردند، آیا باید انتظار داشت که شهردار منطقه و یا شهردار تهران پاسخگو باشد؟ خبرنگار رسالتی دارد، اینطور که نمی‌شود؛ از خودش هیچ نوع "شخصیت حقیقی" نداشته باشد و به او بگویند که تماس بگیر و چنین سوالی کن. چرا باید این موضوع را به شهردار تهران ربط داد؟ »

صحبت های این عضو حقوقدان در حالی مطرح شده است که از قضا روز گذشته معاون شهردار تهران اظهاراتی شبیه به سروری و قابل تامل تر از او داشت! ناصر امانی در 11 خرداد در شورای شهر تهران، ضمن دفاع از عملکرد قالیباف، واکنشی عجیب به قربانی شدن فاطمه نشان داد؛ به طوری که او گفت: 18 هزار فاطمه در سوانح جاده‌ای می‌میرند، چرا هیچکس صدایش درنمی‌آید؟

امانی با بیان اینکه ما دو هزار و 500 فضای سبز و پارک در تهران داریم گفت:‌ طی 10 سال گذشته در کدامیک از این فضاها خونی از دماغ کسی ریخته شده؟ پرونده نشان می‌دهد مادر بچه را گم کرده است و حتی به کلانتری هم مراجعه کرده است و بعد به کنار آبنما رفته.معاون شهردار تهران همچنین به طرح سوالی اشاره کرد که در دست بررسی است؛ «آیا ممکن است؛ آن پمپ آب چنین کاری را با بدن بچه بکند؟!»

وکیل دادگستری: مقامات بالای شهرداری قصور کرده اند/شهرداری عذرخواهی کند

علیزاده طباطبایی وکیل پایه یک دادگستری به تشریح ابعاد حقوقی این پرونده پرداخت و در آن بر قصور شهرداری و عذرخواهی این نهاد از مردم تاکید کرد.

او گفت: این قتل از نظر قانونی، قتل غیرعمد است و در این حادثه، بعضی قصور کردند و بعضی تقصیر دارند. قطعا شهرداری قصور کرده و باید بر اعمال پیمانکار نظارت می کرده که نظارت کافی صورت نگرفته و این قصور شهرداری را نشان می‌دهد. از سوی دیگر پیمانکار تقصیر دارد.

او ادامه داد: در این پرونده یک مسولیت کیفری مطرح است که متوجه پیمانکار می‌شود. از سوی دیگر یک مسئولیت مدنی مطرح است که متوجه و مربوط به شهرداری است و باید جبران کند و یک مسئولیت اخلاقی نیز وجود دارد که متوجه شورای شهر است که بر اعمال شهرداری نظارت نداشتند.

این وکیل پایه یک دادگستری با اشاره به حادثه چند سال گذشته در پارک شهر و قصور شهرداری گفت: زمانی که ما در شورا بودیم، در آن زمان چند دختر در حوضچه پارک شهر غرق شدند و این کافی بود برای اینکه شهرداری، مراقبت‌های لازم را داشته باشد. البته شهرداری حوزه کارش گسترده است و این اتفاقی است که اگر پیشگیری نکنند، تکرار شدنی است.

او اضافه کرد: شهرداری مکان‌های مختلفی در پارک‌هایش دارد که نیاز به دریچه دارد و اگر به موقع کنترل نشود، ممکن است دوباره بچه‌ دیگری بار دیگر در گودال بیفتد.

علیزاده درباره اهمال کاری مسولان شهری در این گونه حوادث توضیح داد: وقتی در زیر مجموعه، اتفاقی رخ می‌دهد، ناشی از سوءمدیریت مقامات بالاتر است و باید نظارت و کنترل داشته باشند. مقامات بالای شهرداری تقصیر ندارند اما قصور کرده‌اند؛ از سوی دیگر این سوال مطرح است که چرا شورا نظارت کافی بر اعمال و رفتار شهرداری ندارد؟

این وکیل پایه یک دادگستری بر این نکته تاکید کرد که شهرداری در نظارت کوتاهی کرده و رسما باید از مردم عذرخواهی کند.شهرداری باید پیشگیری‌های لازم را داشته باشد تا این اتفاق بار دیگر صورت نگیرد.(برای جزئیات بیشتر اینجا کلیک کنید.)

20106

کد خبر: 650084

وب گردی

وب گردی