معاون ظریف درباره روابط  ایران و مغولستان چه گفت؟

معاون وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر روابط خوب ایران و مغولستان گفت: تهران و اولان باتور با دارا بودن امکانات و توانمندی های گسترده، می توانند از این امکانات برای گسترش همکاری ها و منافع دو ملت استفاده کنند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، ابراهیم رحیم پور که در مراسم چهل و پنجمین سالگرد تاسیس روابط سیاسی و دیپلماتیک بین ایران و مغولستان در شهر اولان باتور سخن می گفت، اظهار داشت: شرایط کنونی برای گسترش مناسبات از هر حیث فراهم است و طرفین می بایست از ظرفیت های موجود به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.
وی گفت: اکنون که مصادف با چهل و پنجمین سالگرد روابط دو کشور است، امیدوارم این رابطه پایدار همچنان میان طرفین برقرار باشد و دو طرف ضمن داشتن تبادلات در سطحی عالی، مناسبات را در عرصه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، آموزش و پرورش و امور پارلمانی تقویت کنند.
وی تصریح کرد که دولت جمهوری اسلامی ایران برای گسترش همکاری های دو کشور در بخش های انرژی، کشاورزی و فرهنگ آمادگی کامل دارد و امیدوار است با تلاش های هر دو طرف تحرکات پرمعنایی در عرصه های ذکر شده شکل بگیرد.
رحیم پور گفت: امیدوارم که با تلاش های پایدار و مشارکت بخش های دولتی و خصوصی روابط دو کشور همواره شاهد پیشرفت های بزرگ بوده و تاریخ شکوهمند روابط دوجانبه را حراست کند.
وی گفت که روابط دو کشور مقاوم و سختکوش ایران و مغولستان، تاریخی به قدمت هفت دهه دارد. روابطی که به رغم فراز و فرودها در شرایط بسیار دشوار همواره به سمت بهبود در حرکت بوده است.
معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه در بخش دیگری از سخنان خود به روابط فرهنگی میان دو کشور اشاره کرد و گفت: این روابط همواره رو به گسترش بوده و دو طرف تاریخی از مناسبات مطلوب را تجربه کرده اند.
رحیم پور در این خصوص اظهار داشت: برای نخستین بار این وزیران ایرانی بوده اند که در تاریخ در کنار فرمانروایان و حاکمان مغول در هر سطحی حضور داشتند و حاکمان مغول از مشورت های سیاسی، اقتصادی، نظامی و امور مذهبی آنان بهره مند می شدند.
او گفت که همین مناسبات حتی باعث شد، قلمرو و فضایی جدید نه برای ایران بلکه برای مغولستان در عرصه جهانی ایجاد شود.
وی ادامه داد: حاکمان مغول در همین ارتباطات بود که با نظام ایدئولوژیک و فرهنگ ایرانی آشنایی پیدا کردند، بتدریج به فرهنگ ایران علاقمند شدند و مسیر تازه ای از مکمل بودن فرهنگی دو کشور شکل گرفته است.
معاون وزیر امور خارجه در ادامه سخنان خود به سفر سال 2012 میلادی «تساخیاگین البگدورج» رئیس جمهوری مغولستان به ایران جهت شرکت در نشست جنبش عدم تعهد و دیدار وی با مقام معظم رهبری اشاره و آن را از دیگر نشانه های روابط سیاسی رو به رشد دو کشور عنوان کرد.
او همچنین سفر «لوندگ سورو سورن» وزیر امور خارجه مغولستان به ایران در سال 2014 میلادی را بسیار با ارزش و مهم تلقی کرد و انجام آن را حرکتی معنا دار در راستای گسترش مناسبات دو طرف در بخش های سیاسی و فرهنگی عنوان کرد.
گفتنی است در خاتمه سخنان رحیم پور، نمایشگاهی از روابط سیاسی 45 ساله دو کشور با عنوان «آشنایی با ایران»؛ در قالب مجموعه ای از عکس ها و تصاویر به معرض نمایش گذاشته شد.

201/201

کد خبر: 650432

وب گردی

وب گردی