مهار آتش پاسارگاد پس از 50 ساعت با کمک مردم/خسارتی به بنای پاسارگاد وارد نشده است

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از اطفاء بیش از 90 درصد حریق جنگل‌های پاسارگاد خبر داد و گفت: آتش خساراتی را به بنای پاسارگاد وارد نکرده است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، سرهنگ قاسم سبزعلی درباره آخرین وضعیت اطفاء حریق در مراتع پاسارگاد گفت: از ظهر روز چهارشنبه حریق در پاسارگاد آغاز شده و به دنبال آن دستگاه‌ها و گروه‌های مختلف برای اطفاء حریق وارد عمل شدند.

او با بیان اینکه دستگاه‌ها و گروه‌های مردمی در کنار دستگاه‌های دولتی و عوامل سپاه پاسداران نیروی انتظامی و ... در عملیات اطفاء حریق مشارکت داشتند، گفت: در حال حاضر بیش از 90 درصد حریق در این منطقه اطفاء شده و نهایتا تا پایان امروز حریق به طور کامل مهار و اطفاء خواهد شد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه در حال حاضر نیروها در محل مستقر هستند، گفت: با استفاده از هواپیمای آبپاش بیش از چهل تن آب برای اطفاء حریق در این محدوده استفاده شد. همچنین سه فروند بالگرد اطفاء حریق نیز در محل مستقر شد و علاوه بر آن از امکانات و تجهیزات دیگری برای اطفاء حریق استفاده شده که امیدواریم تا پایان امروز حریق به طور کامل اطفاء شود.

او با بیان اینکه آتش شب گذشته نیز در پاسارگاد مهار شده بود گفت: اما با توجه به وجود خاکسترها و زباله‌های باقی مانده مجددا در نقاط پراکنده‌ای حریق رخ داده و در حال حاضر عوامل مربوطه در حال اطفاء آن هستند.

سبزعلی درباره مساحت حریق نیز افزود: در این باره اعداد مختلفی اعلام شده و بیان مساحت دقیق آن نیازمند بررسی‌های دقیق پس از اطفاء حریق است. حریق در نقاط پراکنده‌ای رخ داده و در حال حاضر می‌توان گفت حدود 500 هکتار از مراتع درگیر حریق بودند اما مساحت قطعی آن نیازمند بررسی‌های بیشتر است.

او ادامه داد: در برخی از خبرها که عمدتا از منابع غیر رسمی اعلام شده مساحت زمین‌های دچارحریق شده بین 2000 هکتار تا 3000 هکتار گزارش شده بود. این مساحت‌ها نادرست بوده و حتی از مساحت اصلی آن منطقه نیز بیشتر است.

خسارتی به بنای پاسارگاد وارد نشده است

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور درباره اینکه آیا حریق خساراتی را به ساختمان پاسارگاد وارد کرده یا خیر گفت: محوطه تاریخی پاسارگاد برابر آخرین گزارش‌ها تحت حفاظت بوده و خسارتی به آن وارد نشده است. عمده خسارت وارد شده در مناطق مرتفع و جنگلی پاسارگاد بوده است.

او در بخش دیگری از سخنانش با قدردانی از دستگاه‌های امدادی همچون هلال احمرگفت: طی دو روز گذشته دستگاه‌های مختلف همکاری زیادی با ما برای اطفاء حریق داشته‌اند که باید از آنها و همچنین گروه‌های فعال مردمی قدردانی کنیم.

او درباره اینکه آیا در پی این حریق مورد مصدومی نیز گزارش شده یا خیر افزود: خوشبختانه در این حادثه مورد مصدومی نداشته ایم.

بیمه بینام برای اطفاء کنندگان حریق

سبزعلی در عین حال افزود: اما با توجه به اینکه تعدادی از گروه‌های مردمی برای اطفاء حریق وارد منطقه شده اند از این رو از بیمه بینام برای این افراد استفاده کرده ایم که اگر خدای نکرده این افراد دچار حادثه شدند از خدمات این بیمه بهره مند شوند. خوشبختانه تا کنون مورد خاصی نداشته ایم.

او با بیان اینکه این حریق از ظهر روز چهارشنبه آغاز شده است گفت: در سال جاری افزایش نزولات آسمانی سبب پر شدن پوشش گیاهی منطقه شده و امسال نسبت به سال گذشته پوشش گیاهی منطقه رشد چشمگیری داشته است که همین عامل نیز باعث افزایش حجم حریق شده است.

عامل انسانی دلیل 95 درصد از حریق‌ها

سبزعلی درباره علت وقوع این حریق گفت: 95 درصد از حریق‌ها عامل انسانی دارد که 70 درصد آن نیز بر اثر سهل انگاری رخ می‌دهد. حضور گردشگران، سهل انگاری چوپانان و ... از جمله عواملی است که سبب حریق در مراتع و جنگلها می‌شود و محتمل‌ترین علت برای حریق در پاسارگاد نیز همین عامل است.

مهار آتش پاسارگاد پس از 50 ساعت

پس از ۵۰ ساعت تلاش مردم آتش پاسارگاد مهار شد.

دبیر شورای بخش پاسارگاد گفت: آتش سوزی منطقه تنگ بلاغی پاسارگاد با تلاش و کمک های مردم استان فارس مهار شد.

به گزارش مهر، سلمان پویا با اشاره به آخرین وضعیت منطقه پاسارگاد تاکید کرد: خوشبختانه با گذشت بیش از ۵۰ ساعت از آغاز آتش سوزی در منطقه پاسارگاد در حال حاضر با کمک مردم استان فارس این آتش در بیش از ۹۰ درصد منطقه مهار شده است.

او ادامه داد: از صبح امروز تردد و انتقال مردم و نیروهای ارتش با استفاده از ۴ بالگرد انجام شد که اگر طی سه روز گذشته شاهد این بالگردها بودیم آتش سوزی بیش از ۵۰ ساعت طول نمی کشید.

دبیر شورای بخش پاسارگاد افزود: مردم شهرستانهای مختلف استان فارس در این عملیات چند روزه شرکت داشتند و این حرکت موفقیت به همراه داشت.

پویا تاکید کرد: البته طی چند ساعت آینده باید خیلی مراقب بود که زغال درختان مجدد شعله ور نشود.

20106

کد خبر: 651922

وب گردی

وب گردی