«فعلا» خطری از طرف ریزگردها مردم را تهدید نمی‌کند

تحقیقات محققانی از دانشگاه میشیگان آمریکا، چند سالی است که از آلودگی غبارهای برخاسته از عراق می‌گوید، آن هم به ٣٧ نوع فلز که از سال‌ها جنگ و ناامنی در این کشور به ارث مانده است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از شهروند بسته شدن پرونده چند ساله آلودگی گردوغبارها از سوی مدیر مرکز تحقیقات منطقه‌ای ریزگرد‌ها این خبر که از‌ سال ٢٠١٢ میلادی چندین‌بار در رسانه‌های آمریکایی همچون «نیویورک‌تایمز» منتشر شده از وجود فلزات سنگین و مواد آلاینده‌ای در خاک عراق حکایت داشته که می‌تواند سلامت افراد را به خطر بیندازد. در این گزارش‌ها اشاره شده که «به واسطه سوزانده شدن ادوات جنگی در چاله‌های آتش آمریکایی، ٣٧ فلز که سلامت انسان‌ها را تهدید می‌کند، وارد خاک و هوای عراق شده است»، این خاک آلوده، سال‌هاست که با وزش هر بادی راهی ایران می‌شود و استان‌های غربی و جنوب‌غرب کشور را زیر سایه خود می‌برد و توجه چندانی هم به آن نشده است.
اردیبهشت‌ماه ‌سال گذشته بود که مژگان صوابی‌اصفهانی، فوق دکترای سم‌شناسی محیط‌زیست از دانشگاه میشیگان در سفری که به ایران داشت، در گفت‌وگو با «شهروند» درباره این آلودگی‌ها و تحقیقاتی که انجام شده، گفته بود: «طوفان‌های گردوغباری که از عراق می‌آیند، می‌توانند آلاینده‌های جنگی را از مرز عبور داده و وارد ایران کنند. این آلودگی‌ها روی ساکنان عراق تأثیرگذار بوده و ناهنجاری‌های روی جنین به وجود آورده که می‌تواند مناطق مرزی کشور را هم تحت‌تأثیر قرار دهد.»
در آن روزها، احمد لاهیجان‌زاده، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان با اشاره به این‌که این احتمال و خبرهای آلوده بودن غبارهای عراقی موضوعی قدیمی است که در سال‌های گذشته چندباری مطرح شده، به «شهروند» گفته بود: «این موضوع هم در زمان محمدی‌زاده، رئیس سابق سازمان حفاظت محیط‌زیست مطرح بوده و هم در زمان معصومه ابتکار رئیس کنونی طرح شده است، اما هیچ مرجع رسمی آلودگی غبارهایی که از عراق راهی کشور می‌شوند را تأیید نکرده، البته هیچ آنالیزی هم ارایه نشده که نشان دهد غبارهایی که از عراق وارد کشور شده‌اند، آلوده بوده است.»
او در پاسخ به این پرسش که آیا بررسی‌هایی دراین‌باره انجام شده و این تکذیب‌ها مستند به بررسی‌های انجام شده است یا خیر؟ ادامه می‌دهد: «به تازگی در استان نمونه‌برداری‌هایی شروع کرده‌ایم. قرار است نمونه‌ها آزمایش شوند و مشخص شود که غبارها آلوده هستند یا خیر. تا زمانی که نتایج آزمایش‌ها مشخص شود، نمی‌توان این موضوع را تأیید یا تکذیب کرد.»
از آن روزی که لاهیجان‌زاده اعلام کرد، غبارهای عراقی پس از سه‌سالی که از احتمال آلوده بودن آنها صحبت می‌شود، پایش خواهند شد، بیش از یک‌سال می‌گذرد و حالا خبر جدیدی آمده. علیرضا زراسوندی مدیر مرکز تحقیقات منطقه‌ای ریزگردها از بررسی ٦ساله آلودگی ریزگردها از نظر فلزات سنگین و مواد آلی خبر می‌دهد.
موضوعی که مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست و اداره کل محیط‌زیست استان خوزستان، یک‌سال پیش از آن بی‌خبر بوده و اردیبهشت ‌سال گذشته از شروع پایش گردوغبارها خبر داده بودند، اما حالا خبرهای جدید از بررسی ٦ساله ریزگردهایی که بیش ازچهار‌سال احتمال آلوده بودن آن ساکنان جنوب‌غربی و غرب کشور را نگران کرده بود، حکایت می‌کنند. مدیر مرکز تحقیقات منطقه‌ای ریزگرد‌ها در پاسخ به این نگرانی‌ها، به ایلنا می‌گوید: «خطری در این زمینه سلامت مردم را تهدید نمی‌کند.»
زراسوندی درباره احتمال آلودگی گردوغبار انتقالی از عراق به ایران به فلزات سنگین، با اشاره به این‌که ٦‌سال است که به سنجش آلودگی ریزگردها از نظر فلزات سنگین و مواد آلی می‌پردازیم، توضیح می‌دهد که «در مورد ریزگردهای خارجی نیز تحقیقاتی را درحدود ‌سال ٩١ با کارفرمایی وزارت کشور و سازمان حفاظت محیط‌زیست انجام دادیم و اگر آمریکایی‌ها روی ٣ الی ٤ عنصر در این زمینه کار کردند، ما روی ٦٠ عنصر کار کرده‌ایم.»
مدیر مرکز تحقیقات منطقه‌ای ریزگرد‌ها در مورد نتایج به دست آمده در این تحقیقات می‌گوید: «نتایج دراختیار وزارت کشور و سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار دارد و آنها باید در این مورد اظهارنظرکنند، اما به لحاظ ترکیب شیمیایی، شایعات و نگرانی‌هایی که مطرح می‌شود، صحت ندارد و مردم خیالشان راحت باشد، زیرا این نتایج، حاصل ٦‌سال پایشی است که ما با استانداردهای روز دنیا انجام دادیم.»
او یادآوری می‌کند که پایش‌ها و آنالیزها به‌طور مرتب ادامه دارد، «البته به لحاظ مواد آلی شاید جای بحث باشد، زیرا این گردوخاک مسیرهای متعددی از حوزه‌های نفتی را طی می‌کنند تا به ما می‌رسند، اما به لحاظ فلزات سنگین واقعا مشکلات و مسائلی که مطرح می‌کنند، وجود ندارد.»
زراسوندی با اشاره به این‌که این پایش‌ها به دلیل حساسیت محیط‌زیست خوزستان انجام شده است، می‌گوید: «اگر می‌خواهیم که دیگر نگرانی وجود نداشته باشد، دولت باید پایش مستمر در استان‌های تحت نفوذ گردوغبار را در دستورکار قرار دهد. در واقع در تمام استان‌های نیمه‌غربی کشور باید این پایش‌ها انجام شود.»
او در پاسخ به این‌که آیا ریزگردها از نظر آلاینده‌های میکروبی و ویروسی نیز پایش می‌شوند، معتقد است که بررسی مواد میکروبی و ویروسی برعهده آنها نیست، «همکاران ما در دانشگاه علوم پزشکی روی آن کار کرده‌اند.»


اعلام نتیجه آلایندگی غبارهای عراقی تا یک ماه دیگر
خبری که مدیر مرکز تحقیقات منطقه‌ای ریزگرد‌ها، از ماجرای چندساله آلودگی ریزگردها می‌دهد، ازسوی احمد لاهیجان‌زاده مدیرکل محیط‌زیست خوزستان، تکمیل می‌شود.
او که ‌سال گذشته از آغاز بررسی و نمونه‌گیری از گردوغبارهایی که از عراق به ایران می‌آمد، خبر داده بود؛ درباره بررسی ٦ساله ریزگردها، به «شهروند» می‌گوید: «این دو موضوع جدا از هم است. بحث آلوده بودن ریزگردها سال‌هاست که مطرح می‌شود و رسانه‌ها هم بسیار به آن پرداخته‌اند. در سال‌های گذشته، موضوع آلودگی ریزگردها به رادیواکتیو بود که در سال‌های اخیر، این موضوع بررسی شده و سازمان انرژی اتمی به‌عنوان تنها مرجع پاسخگو، اعلام کرد که مواردی از آلودگی غبارها به رادیواکتیو مشاهده نشده است.»
او ادامه می‌دهد: «موضوع دیگر، آلودگی گردوغبارهای عراقی است که همین هفته گذشته بخش‌های زیادی از کشور را تحت‌تأثیر قرار داده بود. ما از ‌سال گذشته همان‌طور که اعلام کردیم، پایش را آغاز کرده‌ایم و چند وقت پیش هم نمونه‌های دیگری را برای بررسی به آزمایشگاهی در کانادا فرستاده‌ایم تا غبارهایی که از عراق وارد کشور می‌شوند، بررسی شوند.»
لاهیجان‌زاده درباره نتایج نمونه‌هایی که‌ سال پیش به خارج از کشور فرستاده شده بود، پاسخی نداد اما گفت که نتایج نمونه‌های جدید حدود یک‌ماه دیگر مشخص می‌شود و در آن زمان نتیجه را اعلام می‌کنیم.

105105

کد خبر: 652685

وب گردی

وب گردی