افت ارزش پوند با اعلام نتایج اولیه همه پرسی انگلیس

اعلام نتایج اولیه همه‌پرسی ماندن و یا خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به سقوط ارزش پوند انجامید.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، شبکه بی بی سی در گزارشى اعلام کرد، نتایج اولیه اعلام شده در شهرهای انگلیس احتمال خروج این کشور از اتحادیه اروپا را تقویت کرده است. در شهر نیوکاسل که تصور می‌شد با اکثریت چشمگیری موافق ماندن در اتحادیه اروپا باشد، با اکثریتی کمتر از ۲ درصد به ماندن رای داد.

در همین حال در شهر ساندرلند، یکی از اولین حوزه‌های انتخابیه که نتیجه‌اش اعلام شد، طرفداران خروج از اتحادیه اروپا با اکثریت چشمگیر ۶۱ درصد به ۳۸ درصد پیروز شدند.

با اینکه هنوز نتایج بسیاری از حوزه‌های انتخابیه اعلام نشده و نتیجه نهایی روشن نیست، ارزش پوند افت کرده است. پوند، که ارزش آن تا ۱.۵ دلار بالا رفته بود پس از اعلام نتایج اولیه همه‌پرسی با افتی محسوس به ۱.۴۳ دلار کاهش پیدا کرد.

کمال احمد، سردبیر اقتصادی بی‌بی‌سی، می‌گوید چنین افت ارزشی از زمان بحران اقتصادی ۲۰۰۸ به سختی دیده شده است. طی روزهای اخیر رفتار بازارهای جهانی به ترتیبی بود که به نظر می‌رسید سرمایه‌گذاران احتمال باقی ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا را بیشتر از خروج آن می‌دانند.

این در حالی است که گلاسکو، در اسکاتلند با اکثریت بزرگ ۶۷ درصدی به ماندن در اتحادیه اروپا رای داد و به طور کلی نتایج اولیه حاکی از گرایش بالای رای‌دهندگان اسکاتلندی به ماندن در اتحادیه اروپا است. اما در مقابل به نظر می‌رسد هواداران خروج در ولز بیشتر از پیش‌بینی‌ها بوده‌اند.

با این حال احتمال می‌رود بسیاری از شهرهای بزرگ، که هنوز نتایج صندوق هایشان اعلام نشده، با اکثریت بالا از ماندن در اتحادیه اروپا حمایت کنند. نتایج نهایی همه‌پرسی بریتانیا احتمالا صبح جمعه به وقت محلی اعلام خواهد شد.

٣٠٣٣٠٠

کد خبر: 656060

وب گردی

وب گردی