حل مشکلات فرهنگی دانشگاه‌ها نیازمند اصلاح تفکرات است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در زمینه مسائل فرهنگی دانشگاه‌ها گفت: اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها کار ساده‌ای نیست چراکه قسمت عمده مسائل فرهنگی در ذهن افراد است تا زمانی که آن تفکرات اصلاح نشود نمی‌توان مسائل را به طور عمیق حل کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، دکتر علی جعفریان ضمن اعلام این مطلب اشاره‌ای به دیدار مقام معظم رهبری با دانشگاهیان کرد و گفت: ایشان همواره برای برگزاری چنین جلساتی تاکید دارند. در واقع این نشست‌ها نوعی جلسه تکریم دانشگاهیان به شمار می‌رود. در دیدار اخیر نیز ایشان در این جلسه سه ساعته علاوه بر بیان موضوعات مختلف دانشگاهی، به امر فرهنگ تاکید ویژه ای داشتند و فرمودند محیط فرهنگی دانشگاه‌ها باید سالم و علمی باشد.

او گفت: موضوع فرهنگ در دانشگاه‌ها از مباحث بسیار حساس است و در این راستا دانشگاه علوم پزشکی تهران تلاش دارد در همه ابعاد کار خود مسائل فرهنگی را دخیل کند به طوری که در حوزه علوم پزشکی از نظر رفتار حرفه‌ای به این موضوع توجه شده و ما برنامه‌های مفصل و ویژه ای در این راستا تهیه کردیم تا رفتار حرفه‌ای افراد مطابق با اصول فرهنگی کشور تنظیم، آموزش و ارزیابی شود.

دکتر جعفریان همچنین خاطرنشان کرد: اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها کار ساده‌ای نیست چراکه قسمت عمده مسائل فرهنگی در ذهن افراد است تا زمانی که آن تفکرات اصلاح نشود نمی‌توان مسایل را به طور عمیق حل کرد. در عین حال دانشگاه علوم پزشکی تهران در جهت اصلاح ذهنیت‌ها حرکت کرده و در برنامه پنج ساله دانشگاه توجه ویژه‌ای به مسائل دینداری، هویت ایرانی- اسلامی دانشجویان صورت گرفته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: این دانشگاه جزء معدود دانشگاه‌هایی است که معاونت فرهنگی و دانشجویی جداگانه‌ای دارد به طوری که معاونت فرهنگی دانشگاه متولی برنامه ریزی فرهنگی و معاونت دانشجویی نیز مسئول اجرای این برنامه‌ها است. بنابراین فعالیت‌های بسیاری انجام شده که دانشجویان با هویت ملی و دینی خود آشنا شوند و معرفی مفاخر دانشگاهی از جمله برنامه‌های مهم فرهنگی در این راستا به شمار می‌آید.

او همچنین فعالیت انجمن‌های علمی و دانشجویی در دانشگاه علوم پزشکی تهران بسیار پویا و زنده ارزیابی کرد و گفت: انجمن‌های علمی و دانشجویی در دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن داشتن سابقه طولانی در قالب دفتر استعدادهای درخشان به صورت کانون‌های علمی فعالیت می‌کنند. در حال حاضر بیش از 12 کانون فعال و 30 کانون ثبت شده در این دانشگاه فعالیت می‌کنند و دانشجویان فعال در مرکز پژوهش‌های دانشجویان نیز بسیار موفق هستند به طوری که در همایش‌های بین‌المللی حضور پیدا می‌کنند و مقالات علمی خود را در این عرصه به ثبت می‌رسانند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به انتقاد مقام معظم رهبری درخصوص کند شدن سرعت رشد علمی کشور گفت: این انتقاد، انتقادی کاملا درست و منطقی است اگرچه ایران در منطقه برای اولین بار در سال 2015 توانست از نظر تعداد مقاله و میزان استنادات ترکیه را پشت سر بگذارد اما در سال های اخیر روند علمی کشور کند شده است.

دکتر جعفریان با اشاره به سهم 30 درصدی علوم پزشکی در تولیدات علمی کشور گفت: با توجه به اینکه فقط 11 درصد محققان کشور در اختیار دانشگاه‌های پزشکی است اما حدود 30 درصد تولیدات علمی کشور از بین 41 هزار مقاله علمی به حوزه پزشکی اختصاص دارد و حتی در برخی از شاخصه‌ها نظیر علوم بالینی و داروسازی عموماً جزو 200 رتبه اول دنیا به شمار می رود و روند رشد علمی در دانشگاه علوم پزشکی تهران علی‌رغم اینکه در کشور کند و حتی در برخی از دانشگاه‌ها منفی شده است همچنان روند صعودی را طی می‌کند.

وی اضافه کرد: رشد پژوهش همواره تابع مسائل متعددی از جمله درآمد ناخالص ملی، هزینه‌ها و بودجه اختصاصی به این حوزه است. در واقع براساس قانون سه درصد از تولیدات ناخالص کشور باید صرف امور پژوهش شود اگر چه این میزان به یک درصد رسید و آنچه امروز به عنوان بودجه برای حوزه پژوهش اختصاص داده می‌شود کمتر از نیم درصد است. بنابراین طبیعی است که رشد علمی روند صعودی را طی نکند.

دکتر جعفریان میزان اعتبارات بین‌المللی دانشگاه‌ها در رشد علمی کشور را موثر دانست و افزود: متاسفانه در مقطعی این ارتباطات بسیار محدود بود و وقتی که ارتباط بین‌المللی دانشگاه کاهش پیدا کند از طرف دیگر نیز هزینه‌ها افزایش یابد، سرعت رشد پژوهش نیز کاهش پیدا خواهد کرد. خوشبختانه در سال‌های اخیر این ارتباطات بهتر شده و محیطی بازتری برای کار وجود دارد و اگر منابع نیز تامین شود همان رشد صعودی پیشرفت‌های علمی را طی خواهیم کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: البته در این دانشگاه تلاش می‌کنیم کمبودها را با کمک منابع دیگر جبران کنیم و اجازه نخواهیم داد منابعی که به طور مستقیم صرف طرح‌های تحقیقاتی می‌شوند از بودجه حذف شوند. البته میزان بودجه اختصاصی به پژوهش دانشگاه علوم پزشکی تهران سال گذشته 700 میلیون تومان یعنی هزینه یک پروژه بزرگ تحقیقاتی بود که خوشبختانه این میزان در سال جاری به چهار میلیارد تومان افزایش یافت. اگرچه این مبلغ نیز حدود یک سوم نیاز پژوهشی فعلی دانشگاه را تامین می‌کند و نسبت به ظرفیت دانشگاه و دانشجو حدود یک‌دهم نیاز دانشگاه است.

دکتر جعفریان وضعیت کیفیت آموزش در دانشگاه علوم پزشکی تهران را بسیار مطلوب توصیف کرد و گفت: شرایط مطلوب آموزش در دانشگاه علوم پزشکی تهران موجب شده که حدود 460 دانشجوی خارجی که بیشتر آنها از کشورهای اطراف هستند، در این دانشگاه تحصیل کنند. به طوری که بسیاری از این دانشجویان امکان تحصیل در دانشگاه‌های برتر اروپا را نیز داشتند.

او همچنین بازنگری آموزش پزشک عمومی را از مهمترین برنامه‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانست و گفت: دراین بازنگری بسیاری از نقاط ضعف آموزش پزشکی برطرف شده است و اولین گروه دانشجویان پزشک عمومی که دروس آنها بازنگری شده اواخر سال 96 فارغ‌التحصیل خواهند شد.

دکتر جعفریان در زمینه دانشگاه‌های نسل سوم نیز خاطرنشان کرد: گسترش فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه و افزایش جذب دانشجوی خارجی در این دانشگاه یکی از مهمترین نشانه‌های حرکت در راستای اهداف دانشگاه نسل سوم است. در جهت کارآفرینی نیز عموماً تمامی فارغ التحصیلان دانشگاه علوم پزشکی تهران کارآفرین و یا مشغول به کار می‌شوند و ما فارغ‌التحصیل بیکار از این دانشگاه نداریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان از دریافت 20 درصدی مالیات بر طرح‌های پژوهشی در دانشگاه‌ها انتقاد کرد و افزود: وقتی از طرح های پژوهشی و تحقیقاتی حدود 20 درصد مالیات کم می کنیم مطمئنا رشد صعودی در این عرصه اتفاق نخواهد افتاد. بنابراین دریافت مالیات از طرح های پژوهشی در کنار هزینه‌های سنگینی که در این زمینه وجود دارد امری بسیار غیرمنطقی است.

0104

کد خبر: 656380

وب گردی

وب گردی