روایت معاون پارلمانی دانشگاه آزاد از ارتباطاتش با شهید بهشتی

معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بررسی نحوه نفوذ بنی‌صدر در انقلاب شیوه کارها و سرانجام عملش در روز هفتم تیر، سالروز شهادت شهید بهشتی و یارانش خالی از لطف و فایده نیست. پدیده به قدرت رسیدن بنی صدر و خروج او به شکل مضحک با لباس زنانه از کشور هرچند خسارت های زیادی را متوجه کشور و نظام کرد ولی تجربه ارزشمندی را در اختیار ملت ایران قرار داد.

به گزارش ایسکانیوز، حجت الاسلام علی عسکری در رابطه با اتفاقات هفتم تیر و اوایل انقلاب اسلامی به ایسکانیوز گفت: تاریخ انقلاب اسلامی ایران سرشار از عبرت ها و رخ داد های پندآموز است. بازخوانی این عبرت ها و تفکر در جریان های پیش امده به جهت استفاده از تجربه های گذشته، تحلیل وضع موجود و نگاه به آینده ضرورتی انکار ناپذیر است. از جمله اتفاقات صورت گرفته در آغازین سال های انقلاب اسلامی ریاست جمهوری بنی صدر بود.

او افزود: بررسی نحوه نفوذ او در انقلاب شیوه کارها و سرانجام عملش در روز هفتم تیر، سالروز شهادت شهید بهشتی و یارانش خالی از لطف و فایده نیست. پدیده به قدرت رسیدن بنی صدر و خروج او به شکل مضحک با لباس زنانه از کشور هرچند خسارت های زیادی را متوجه کشور و نظام کرد ولی تجربه ارزشمندی را در اختیار ملت ایران قرار داد. هرچند به قول امام علی (ع)«عبرت ها زیادند لکن درس آموزی از عبرت ها بسیار کم و ناچیز است».

عسکری ادامه داد: به قول مرحوم شهید بهشتی که با لفظ جناب آقای بنی صدر او را مورد خطاب قرار می داد; در بهمن ماه سال 1358 با حدود 11 میلیون رای از رقیبانش پیشی گرفت و رییس جمهور شد و در همان دوره حزب جمهوری اسلامی دکتر حسن حبیبی را کاندیدای ریاست جمهوری کرده بود. چهره خدومی که سال های زیادی به خدمت بی منت به مردم در ایران ادامه داد و مورد اعتماد امام(ره) و دلسوزان نظام بود. آن روز ها بسیاری از مردم و حتی جمع کثیری از روحانیت فریب تبلیغات ظاهری و ریاکارانه بنی صدر را خوردند.

او افزود: این نوع انتخاب برای نظام و مردم آثار تلخ و زیان باری داشت. به ویژه که او سعی می کرد چنین وانمود کند که دلسوز مردم و ناجی ملت است. بنی صدر از دانشگاه سوربن پاریس در رشته جامعه شناسی اقتصاد فارغ التحصیل شده بود. بنابه تخصص جامعه شناسی و عوام فریبی که داشت در تبلیغات خود از این ابزار به خوبی استفاده می کرد.شهید بهشتی و مخالفین سیاسی را مرفهین بی درد معرفی می کرد؛ اعتقادی به امام(ره) نداشت ولی برای پیشبرد پروژه کاری خود همیشه وانمود می کرد سینه چاک امام خمینی و انقلاب است . به ویژه که سابقه همراهی امام در پاریس را داشت و توانسته بود در کنار قطب زاده یکی دیگر از نفوذی ها در 12 بهمن 57 و در فاصله چندروز مانده به پیروزی انقلاب اسلامی در پرواز ایرفرانس همراه امام(ره) به ایران بیاید و در سلک مبارزین در تبعید خود را معرفی کند.

معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: او به اعتبار همراهی با امام(ره) در آغاز به عنوان نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان قانون اساسی انتخاب شد. با این حال توصیه می کرد مهندس بازرگان، نخست وزیر نوپای انقلاب از روحانیت برای مسئولیت ها استفاده نکند و خود عهده دار وزارت اقتصاد و دارایی بود. بنی صدر با تشکیل گروه های چریکی(میلیشیا) و دفاتر هماهنگی با بنی صدر در سراسر کشور به رودررویی با حزب جمهوری اسلامی همت گماشت و روزنامه انقلاب اسلامی را به عنوان ارگان فکری و سیاسی خود و حامیانش راه اندازی کرد.

او افزود: جدال سیاسی و رفتار تخریبی او بر علیه مرحوم شهید بهشتی ، مقام معظم رهبری و آقای هاشمی رفسنجانی هرگز تمامی نداشت. او آشکارا آنان را حامیان زر، زور و تذویر می دانست و آن ها را نماد استبداد نعلین معرفی می کرد. با چنین روشی سانسور شدیدی برعلیه این شخصیتهای منتقد خودش در افکار عمومی و حتی صداو سیما که قطب زاده آن را مدیریت می کردبه وجود آورده بود.

معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی در رابطه با ویژگی‌های شخصیتی شهید بهشتی گفت: من با دکتر بهشتی به از طریق مقام معظم رهبری آشنا شدم. پیش از اینکه او را بشناسم، مقام معظم رهبری خاطرات بسیار شیرینی از او نقل می کردند.

او در ادامه گفت: در 29 بهمن 57 پس از پیروزی انقلاب اسلامی، حزب جمهوری اعلام موجودیت کرد. بعد از اعلام موجودیت حزب،ما اولین گروه از طلبگانی بودیم که از قم برای اعلام پیمان و همبستگی با حزب جمهوری اسلامی عازم تهران شدیم.

حجت الاسلام عسکری ادامه داد: من رسما از طرف شهید بهشتی مامور شدم تا دفاتر حزب جمهوری اسلامی را در بعضی از شهرهای شمال خراسان راه اندازی کنم. بعد از برنامه ریزی تشکیلاتی به خدمت شهید بهشتی رسیدم. در آن زمان تقابل همین جریان فکری لیبرال ها و بنی صدر با شهید بهشتی در حال اوج گرفتن بود و فضای حاکم به فضای سنگینی علیه شهید بهشتی تبدیل شده بود و او تحت تهاجم و ترور شخصیت نیروهای سیاسی آن دوران به ویژه بنی صدر قرار گرفته بود.

او با بیان اینکه ترور شخصیتی و فکری سیاسی مقدمه ای برای ترور و حذف فیزیکی است، گفت: مرحوم بهشتی جزو اشخاص اول و چهره های ناب نظام بود که مورد تهاجم قرار می گرفت.

حجت الاسلام عسکری با اشاره به اینکه افکار شهید بهشتی از سوی برخی جناح‌ها مورد استقبال واقع نمی‌شد، به بیان خاطره ای پرداخت و گفت: خدمت شهید بهشتی بودم و به او گفتم که شاید به سبب اینکه احزاب پیشینه خوبی از خود نشان نداده اند، مردم از دفاتر حزب جمهوری استقبال نمی کنند. شهید بهشتی در پاسخ به حرف من گفت: اگر در هر شهر افرادی را پیدا کنید که حتی در مکانی برای خوردن چای دور هم جمع شوند هدف اولیه حرکت تشکیلاتی حزب جمهوری اسلامی را تامین کرده اید،بنابراین نباید هرگز ناامید شوید.

او به دسیسه های منافقان و بنی صدر برای جلوگیری از گسترش افکار شهید بهشتی در بین مردم اشاره کرد و گفت: به یاد دارم که مرحوم شهید بهشتی سفری به خراسان داشت و به دلیل نفوذ منافقین و بنی صدر در خراسان از سخنرانی شهید بهشتی در لشکر 77 خراسان و همچنین در حرم امام رضا (ع) جلوگیری شد.به همراه هم به نیشابور رفتیم و تلاش کردیم تا شهید بهشتی بتواند در مسجد جامع نیشابور سخنرانی کند اما باز هم از سخنرانی او ممانعت به عمل آوردند. پس از آن به سبزوار رفتیم و در این شهرهم نیز اجازه سخنرانی به مرحوم بهشتی داده نشد. در سبزوار شهید بهشتی مهمان یکی از علمای سنتی شد و بالاخره به تهران بازگشت.

حجت الاسلام عسکری گفت: پس از بازگشت ما از این سفر شهید بهشتی به مرحوم شهید سعادتی و موسوی فر که هر دو آنها از دوستان ما در دفتر مرکزی حزب جمهوری بودند و همراه شهید بهشتی شهید شدند گفت: شما نبودید تا ببینید که چه فضایی بود. شعار می دادند« بهشتی، بهشتی، طالقانی را تو کشتی» و ما هم در پاسخ ناگزیر بودیم به رسم وظیفه و اخلاق بگوییم «درود بر شما».

او با بیان اینکه مرحوم بهشتی جزو چهره های شاخص مظلومیت در نظام بود که در آن زمان تمرکز تخریب شخصیت بر روی او بود، گفت: بعدها آیت الله هاشمی رفسنجانی در بیان خاطرات خود به این موضوع اشاره کرد. آیت الله هاشمی در خاطرات خود می گوید: «خطاب به مرحوم آیت الله بهشتی گفتم به شما در این روزها چه می گذرد! و مرحوم بهشتی در پاسخ گفت که آسیاب به نوبت».

معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: مجذوب شخصیت او بودم و سعی می کردم که در مکتب سیاسی او درس آموزی کنم و درجلسات تهران و قم به طور کامل حضور پیدا می کردم. در مسجد چهارمردان قم جلساتی را تحت عنوان نقش گروه های سیاسی در ایران برگزار می کردیم که آیت الله بهشتی آن را اداره می کرد و در این جلسات به تدریس جزوات منتشر شده از سوی منافقین و نقد محتوایی آنها می پرداخت.

او افزود: در دوران انقلاب فرهنگی و بسته شدن دانشگاه ها بود که من و جمعی از طلبه ها و دوستان دیگر با راهنمایی مرحوم شهید بهشتی و مدیریت شهید آیت با تغییر ظاهری دانشگاه پسند به نقاط دور دست می رفتیم و به مناظره می پرداختیم. این دوران یکی از مقاطع پر شور و حرارت زندگی من بود.

حجت الاسلام عسکری با اشاره به ویژگی های شخصیتی شهید آیت الله بهشتی بیان کرد: من در بین کسانی که در طول دوران انقلاب با انان کار کردم،هیچ فردی را به منظمی شهید بهشتی ندیدم. به خاطر دارم که به همراه یکی از دوستان با شهید بهشتی وقت ملاقات داشتیم، حدود 20 دقیقه زودتر به حضور او رسیدیم. او هنگامی که ما را دید، گفت: هنوز حدود 20 دقیقه به موعد مقرر وقت باقی است و جریمه شما این است که با هم در خیابان قدم بزنید و احادیث را مرور کنید تا من سر وقت شما را بپذیرم.

او ادامه داد: پس از شهادت آیت الله بهشتی، به جلسه امور استان های حزب جمهوری رفته بودم که فرزند مرحوم بهشتی حضور داشت. محمدرضا بهشتی که امروز در فلسفه صاحب نظر است، در آن زمان عضو شورای مرکزی حزب جمهوری بود. او سر رسیدی را در جمع ارائه کرد که برنامه های روزانه پدرش را در آن نوشته شده بود. جالب بود که در یکی از صفحات این سر رسید نوشته بود جلسه شورای عالی قضایی برگزار می شود. بعد از آن ساعتی را برای رفتن به خانه مشخص کرده بود و ساعتی را نیز در این سر رسید قید کرده بود که باید با محبوبه سادات دختر کوچکش به بازی های کودکانه سپری کند.

معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی به جمله تاریخی امام در رابطه با شهید بهشتی اشاره کرد و گفت: کسی که مشاور عالی و امین عالی امام بود، دبیر کل حزب فراگیر جمهوری اسلامی و رئیس شورای عالی قضایی ایران بود و کسی که درگیری مستقیمی با گروهک های منافقین و بنی صدر داشته، از خانواده اش غفلت نمی کرد. به همین خاطر امام در رابطه با او گفت «بهشتی مانند یک ملت بود برای ملت ایران».

20104

کد خبر: 657043

وب گردی

وب گردی