محمدمهدی حیدریان: تفسیر ارگان ها از وظایف خود باعث دخالت در اکران فیلم می شود/بی ثباتی در حوزه فرهنگ بیشترین خسارت را خواهد داشت

جایگاه اداره کل نظارت و ارزشیابی در تصمیم گیری برای فیلم های سینمایی چیست؟

به گزارش ایسکانیوز،به نظر می رسد با اتفاقات پیش آمده در یک ماه گذشته برای فیلم های سینمایی در حال اکران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیازمند بازبینی مجدد در قوانین و آیین نامه های خود است. رئیس اداره نظارت و ارزشیابی در سال های دهه 60 در این زمینه معتقد است: تصمیم گیرنده اصلی برای سینما طبق قانون، وزارت ارشاد است اما وقتی بقیه ارگان ها از شرح وظایف خود در جهت دخالت در وظایف این وزارتخانه تفسیر می کنند، بایدقوانین اصلاح شوند. «پنجاه کیلو آلبالو» پس از دو ماه اکران توقیف می شود، تیتراژ «بارکد» به دلیل استفاده از صدای «یاس»، خواننده زیرزمینی حذف شد، اما تیغ ممیزی ها برای «بارکد» ساخته مصطفی کیایی به همین جا ختم نشد و این فیلم بار دیگر روی پرده سینما هم اصلاح شد، دلیل این حذف بخش هایی از فیلم عنوان شد که المان هایی از همجنس گرایی در آن وجود دارد که در نهایت فیلم در حال اکران باز هم اصلاح شد. آنچه در این میان اهمیت دارد بی اهمیت بودن پروانه نمایش است، مجوزهایی که از سوی شورای پروانه نمایش داده می شود و پس از مدتی با اعتراض ارگان و یا رسانه ای بی اعتبار شده و فیلم یا توقیف می شود و یا با وجود داشتن پروانه نمایش دوباره اصلاح می شود.

فعالیت شورای پروانه نمایش و پروانه ساخت زیر نظر اداره کل نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی اداره می شود، حبیب ایل بیگی به عنوان معاون این اداره، فعالیت فرهنگی خود را از سال 72 در همین اداره آغاز کرده است بنابراین فردی آشنا به حوزه نظارت در سینما است اما با اتفاقاتی که هم اکنون حوزه سینما را درگیر خود کرده و اختلالات عمده ای که گروه های مختلف در اداره کل نظارت و ارزشیابی وارد کرده اند بیش از پیش هنر- صنعت سینما دچار چالش شده است و این موارد اهالی سینما را نسبت به آینده فیلم هایی که تولید می کنند بی اعتماد کرده است.

به نظر می رسد تفسیر اشتباه از آیین نامه های ارگان های مختلف باعث شده تا هر سازمانی بتواند به دلایل مختلف در اکران فیلم ها دخالت کرده و موجب حاشیه هایی در ساختار سینمایی کشور شود که این امر نتیجه ای جز به عقب راندن استعدادهای سینمایی نخواهد داشت.

محمدمهدی حیدریان، که در سال های دهه 60 به عنوان معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی فعالیت داشت در گفتگو با ایسکانیوز، درباره تغییراتی که در این معاونت در طول این سال ها رخ داده است، گفت: وظیفه اداره نظارت و ارزشیابی اتفاقاتی است که در حوزه فیلم و سینما می افتد و جایگاه این اداره در سیستم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این طول این سال ها تغییری نکرده است.

او درباره دخالت هایی که در حوزه فرهنگ و شوراهای تحت نظارت معاونت ارزشیابی سازمان سینمایی می شود، تاکید کرد: حوزه فرهنگ همیشه با چنین آسیب هایی مواجه بوده است که به دلیل اصرار بر صاحب نظری عده ای، شاهد حضور و دخالت هایی از طرف ارگان ها و سازمان های گوناگون در همه ادوار بوده ایم.

حیدریان ادامه داد: وزارت ارشاد یک شرح وظایفی دارد که بر اساس آن آیین نامه ها و دستور العمل هایی تبین شده است و یکی از وظایف این وزارتخانه و معاونت های تخصصی این است که با سایر ارگان ها و سازمان ها به یک تعریف و توافق برسند اما اگر قرار باشد که این مقوله به همین شکل رها شود ارگان ها ی دیگر هم شرح وظایفی دارند که می توانند آن را تعمیم داده و تفسیری داشته باشند از وظایف خود که حاصل آن بی ثباتی در حوزه فرهنگ خواهد بود .

او افزود: راه حل این موضوع نادیده گرفتن وظایف سایر ارگان ها نیست بلکه باید آیین نامه ها به شکلی باشند که امکانی به وجود آید تا هر کسی نتواند بدون هماهنگی با وزارت ارشاد و بدون توافق اصولی در اکران فیلم ها دخالت کند.

حیدریان که اکنون معاون اجتماعی فرهنگی وزارت کار است، گفت: بی ثباتی در حوزه فرهنگ بیشترین خسارت را خواهد داشت زیرا مهم ترین نیازی که حوزه فرهنگ برای بروز خلاقیت به آن محتاج است احساس امنیت و ثبات است که من فکر می کنم در این روزها باید هر چه سریعتر در این زمینه به توافقاتی با سایر ارگان هایی که مسئولیت دارند، برسیم.

محمدمهدی حیدریان تاکید کرد: اهالی سینما باید به احساس اطمینان از مسئولان فرهنگی و سایر ارگان های تصمیم گیرنده برسند تا بتوانند راحت تر فعالیت کنند، حوزه سینما، حوزه ای است که بیش از مسائل مالی، پشتیبانی های معنوی و حیثیتی دولت را نیاز دارد.

او افزود: شوراهای متعددی در مورد سینما وجود دارد و اگر قرار باشد که تصمیم این شوراها ضمانت اجرایی نداشته باشد، بود و نبودشان فرقی نمی کند و در واقع نبودشان بهتر است.

حیدریان درباره زیان های ناشی از برخورد غیر اصولی با حوزه فرهنگ، گفت: به این توجه کنید که سرمایه های فکری و ذوقی را به استخدام تولید و خلق یک اثر درمی آوریم که در نهایت با یک برخورد غیر اصولی مواجه می شوند و این به زیان کل فرهنگ جامعه است اگر نقصی در آیین نامه ها وجود دارد، «ن نقص باید برطرف شده و نباید با هنرمند به این شکل برخورد شود.

او ادامه داد: تعدد و تکثر این نوع برخوردهای خارج از آیین نامه با وزارت ارشاد، باید این وزارتخانه را به سمتی هدایت کند تا در آیین نامه های موجود تجدید نظر کند.

محمدمهدی حیدریان در پایان یادآور شد: تصمیم گیرنده اصلی برای سینما و حوزه فرهنگ طبق قانون، وزارت ارشاد است. وقتی دیده می شود که سایر ارگان ها شرح وظایف خود را تفسیر می کنند و عملا حوزه وظیفه وزارت ارشاد را با خدشه مواجه می کنند، باید شرایطی فراهم شود تا جامعه فرهنگی و هنری تکلیفش را بداند و این کار با اتفاقات پیش آمده بسیار ضروری است.
503502

کد خبر: 657336

وب گردی

وب گردی