لزوم بی‌خطرسازی پسماندهای پزشکی پیش از رهاسازی در طبیعت

عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به تقسیم بندی کلی برای مواد زائد و پسماندهای پزشکی، گفت: گروه پسماندهای ویژه و سمی بسیار خطرناک هستند و آسیب های جدی را به محیط زیست وارد می‌کنند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر منیره مجلسی گفت: بخشی از پسماندهای پزشکی پسماندهای عادی یا شبه خانگی هستند که درواقع فرقی با پسماندهای خانگی ندارند؛ اما بخشی از این پسماندها ویژه و خطرناک بوده و تقسیم بندی‌های مختلفی دارند.

او ادامه داد: از جمله تقسیم بندی پسماندهای خطرناک در بخش های آسیب شناسی زیستی(بافت ها، اندام ها، اجزای بدن، جنین انسان، جسدجانوران، خون و بیماری های عفونی) هستند، همچنین اجسام تیز و برنده نیز جزو پسماندهای خطرناک عفونی به حساب می آیند و پسماندهای دارویی شامل واکسن ها، مواد مخدر، سرم و در بعضی مواقع داروهای تاریخ گذشته وحتی ظروفی که از این داروها باقی می ماند، بوده و می‌تواند جزو پسماندهای دارویی و خطرناک باشد.

این عضو هیئت علمی با بیان اینکه پسماندهای ژنوتوکسیک از مواد شیمیایی و پرتوزا حاصل می شوند، گفت: این پسماندها بسیار خطرناک هستند و می توانند ایجاد جهش سلولی کرده و یا باعث سرطان زایی شوند.

مجلسی با اشاره به پسماندهای شیمیایی گفت: این پسماندها می‌توانند سمی، خورنده و قابل اشتعال و انفجار باشند و همچنین ظروفی که دارای گازهای مختلف هستند مثل سیلندر گازهای بیهوشی که پسماندهای پرتوزا دارند می‌تواند وارد فضا شوند.

دانشیار دانشگاه بهشتی گفت: اگر این پسماندها بی خطر نشوند و وارد محیط زیست شوند می توانند سه عنصر حیات بخش زندگی ما یعنی آب، هوا و خاک را تحت تاثیر قرار دهند و آسیب‌های جدی به محیط زیست وارد کنند.

او درباره مدیریت این پسماندها و کاهش آثار آن ها در محیط زیست گفت: اولین قدمی که باید درمراکز پزشکی برداریم این است که پسماندهای ویژه و خطرناک را از پسماندهای عادی جدا کنیم که در این صورت میزان پسماندهای پزشکی کاهش پیدا می کند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: باید پیش از رهاسازی پسماندهای ویژه و خطرناک در طبیعت نسبت به بی خطر سازی آنها اقدام کنیم، چون این پسماندها مواد بیماری زا و عفونی دارند و سمی هستند پس تا جایی که امکان دارد باید این پسماندها را از یکدیگر جدا و بی خطر کنیم و سپس به محیط زیست وارد کنیم.

این عضو هیئت علمی در ادامه توضیح داد: میکرو ارگانیسم ها میکروبات کوچکی هستند که در همه جا وجود دارند و با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شوند و عامل بیماری هایی مانند هپاتیت، آنفولانزا و قارچ های مختلف هستند که می‌توانند از پسماندهای پزشکی وارد محیط زیست شوند.

او با بیان اینکه در بیشتر بیمارستان ها دستگاه اتوکلاو برای عفونت زایی پسماندها وجود دارد گفت: برای استفاده از این دستگاه و از بین بردن عفونت پسماندها باید پسماندهای عفونی و غیرعفونی را از یکدیگر جدا کنیم همچنین در بسیاری از کشورها بهترین نوع بی خطر سازی را استفاده از تصفیه های حرارتی می‌دانند به شرط آنکه آلودگی هوا ایجاد نکند.

مجلسی گفت: یکی دیگر از راه های مدیریت پسماندها این است که کمتر زباله پزشکی تولید کنیم و کمتر از ظروف یکبار مصرف استفاده کنیم چون با زباله های دیگر مخلوط شده و آلوده می شوند و حجم زباله را زیاد می کنند.

استاد دانشگاه بهشتی، آموزش تمام مسئولین و کسانی که در کارهای بیمارستانی هستند را از جمله روش های موثر در کاهش و مدیریت پسماندهای بیمارستانی دانست.

او گفت: در روش های زباله سوزی و تصفیه حرارتی باید سازمان حفاظت محیط زیست نظارت و کنترل داشته باشد که این روش ها به آلودگی هوا منجر نشود.

عضو هیئت علمی در پایان گفت: سازمان محیط زیست دستورالعمل ها و روش های مدیریت اجرایی پسماندها و ضوابط آن ها را تعیین کرده که همه مسئولان باید آن را جدی بگیرند.

20103

کد خبر: 659965

وب گردی

وب گردی