بلاتکلیفی سرمایه گذاران از نتایج مجامع

بازار سرمایه طی هفته گذشته علیرغم کاهش نرخ سود سپرده های بانکی و نیز کاهش نرخ تسهیلات بانکی و اوراق مشارکت، بازار بورس برخی از روزهای معاملاتی با افزایش فشار فروش همراه بود. در این مدت بورس بازدهی منفی کمتر از یک درصدی را محقق ساخت و شاخص کل بورس در مرز کانال 74 هزار واحدی نوسان کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، این روند امروز نیز ادامه دار بود و با کاهش در کانال 73 هزار واحدی افت شاخص را تثبیت کرد. امروز با توجه به گزارشات منفی در گروه لیدر بازار یعنی گروه خودرو شاهد معاملات منفی در کل بازار و حتی تشکیل صف های فروش کمی در بعضی از نماد های صنعت خودرو بودیم. بطور کلی باید منتظر اخبار و گزارشات سالیانه شرکت ها باشیم.

گروه سیمانی که امروز را متعادل و منفی پشت سر گذاشت و اکثر نماد های این گروه با معاملات کم رمق و منفی متوقف شدند بطوری که تنها نماد های مثبت این گروه نماد های سهگمت ،سبهان و سشمال بود در حالی که بقیه نماد ها با کاهش قیمت بکار خود پایان دادند.

گروه رایانه که امروز نیز مورد استقبال خریداران خود قرار نگرفت و بجز نماد رکیش،مداران و مرقام بقیه نماد ها بصورت منفی بکار خود پایان دادند . در این گروه نماد رکیش با ثبت حدود 2.500.000 میلیون سهم بیشترین حجم معامله را به خود اختصاص داد و در سقف قیمتی به کار خود پایان داد.

در گروه خودرویی نمادهای خموتور ،خچرخش ، خدیزل و خبهمن با افزایش قیمتی معاملاتشان دنبال شد . نمادهای خکاوه، خمحور، خوساز، خودرو، خپویش و خشرق با صف فروش به کار خود پایان داد. نماد آهنگری تراکتورسازی ایران پس از برگزاری مجمع عمومی فوق العاده و تصویب افزایش سرمایه 128 درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی داراییها، با رشد 15 درصدی و با قیمت 140 تومان به گردونه معاملات بازگشت. خاهن پس از بازگشایی در درصدهای مثبت صف فروش حدودا 2 میلیونی تشکیل داد .

در گروه خدمات فنی مهندسی که طی هفته اخیر و با تقاضای خوب در نماد رمپنا تشکیل صف خرید داده بود و در روز پایانی هفته گذشته با عرضه سهامداران خود متعادل شده بود امروز را نیز متعادل آغاز و بپایان رساند . در این گروه نماد رتکو با افزایش قیمت ناچیز بکار متوقف شد.

در گروه محصولات شیمیایی نمادهای شمواد، شتوکا و شدوص با صف خرید روبرو بودند . در روزهای تعطیلی عید فطر، حادثه آتش سوزی در مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا را شاهد بودیم روند مهار بیشتر از 48 ساعت به طول انجامید نماد معاملاتی فارس نیز در ابتدای ساعت معاملات متوقف شد و در اواسط بازار در پس از انتشار شفاف سازی در کدال این رویداد هیچ تاثیری در EPS اعلامی و 866 ریالی هر سهم خلیج فارس ندارد. چرا محصول تولیدی پتروشیمی بوعلی سینا از قبل هم سودآور نبوده و صرفا"جهت تامین نیازهای داخلی فعال بود بازگشایی شد.

در گروه محصولات غذایی و آشامیدنی که امروز را بصورت متعادل و منفی پشت سر گذاشت نماد های غپینو،غمارگ،غاذر،وبشهر ، غسالم ،غپاک،غگل و غشاذر با افزایش قیمت و نماد های غشصفا،غالبر،غمینو،غبهنوش،غشان،غشهد،غفارس،غچین با کاهش ناچیز قیمتی بکار خود پایان دادند.

در گروه های فلزات اساسی که امروز را بصورت متعادل و منفی پشت سر گذاشت نماد های فنورد و ارفع تنها نماد های صف خرید این گروه بود درحالیکه نماد های فسرب،فزرین،هرمز،فمراد،میدکو وفخاس با افزایش قیمتی و نمادهای فرآور، ذوب، زنگان و فروس با کاهش حداکثری قیمت با صف فروش بکار خود پایان دادند.

در گروه استخراج کانه های فلزی که امروز روز خوبی برای آنها نبود و بجز نماد کمنگنز با افزایش قیمت حداکثری متوقف شد بقیه نماد ها از جمله کبافق،کنور،کروی،کاما و ومعادن با کاهش قیمت بسته شدند.

درگروه فرآورده های نفتی که با توجه به کاهش 4 درصدی قیمت نفت در بازار های جهانی شاهد نزول قیمت های این گروه بودیم و همانند گروه های دیگر بدون استقبال خریداران خود و با غرضه های سنگین مواجه شد بطوریکه بجز نماد های شپاس و شرانل بقیه نماد ها با کاهش قیمتی متوقف شد.

گروه قند و شکر علیرغم اینکه معمولا روند معکوس نسبت به بازار دارد و با حرکت نزولی بازار متقاضی بیشتری در آنها شکل می گیرد امروز را همسو با حرکت بازار نزولی پشت سر گذاشت بطوریکه تنها نماد قشهد،قمرو،قزوین و قثابت با افزایش قیمت و بقیه نماد ها با کاهش قیمت متوقف شدند.

شاخص کل بورس اوراق بهادار در پایان معاملات امروز ، با 332 واحد نزول در ارتفاع 73 هزار و 716 واحدی ایستاد. حجم معاملات بورس به استثنای معاملات بلوکی به 578 میلیون سهم، ارزش معاملات 143,5 میلیارد تومان و ارزش بازار به 311 هزار میلیارد تومان رسید . بیشترین تاثیر مثبت در شاخص بورس را نماد های : وبملت، بیشترین تاثیر منفی در شاخص بورس را نماد های: فارس، خودرو، فولاد، شبندر، تاپیکو، پترول داشتند. بیش از 59 % از نمادهای بورسی امروز را با افت قیمت پشت سر گذاشتند.

شاخص کل فرابورس در پایان معاملات امروز ، با 3 واحد کاهش نسبت به روز چهارشنبه در رقم 780 واحد جای گرفت . بیش از 72 % از نمادهای فرابورسی امروز را با افت قیمت پشت سر گذاشتند. حجم معاملات فرابورس به استثنای معاملات بلوکی به 51 میلیون سهم، ارزش معاملات به 12 میلیارد تومان و ارزش بازار به 51 هزار میلیارد تومان رسید. بیشترین تاثیر مثبت در شاخص فرابورس را نماد های : هرمز ، ارفع ، وکوثر و بیشترین تاثیر منفی در شاخص را نماد ذوب ، شتران ، شاوان ، شراز داشت.

607/602

کد خبر: 660347

وب گردی

وب گردی