افزایش ۳۴ درصدی جابجایی کالا در بندر رجایی

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی از رونق ۳۴ درصدی عملیات جابجایی محموله های بازرگانی در بزرگترین بندر تجاری کشور طی سه ماه نخست سال جاری خبر داده و گفته است:

به گزارش ‌ایسکانیوز و به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ابراهیم ایدنی، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان ضمن اشاره به عملکرد منطقه بندر شهید ویژه اقتصادی رجایی از فروردین تا ابتدای تیر ماه سال ۹۵ اظهار داشت: طی مدت یاد شده، در مجموع ۱۹میلیون و ۹۱۶ هزار و ۱۳۶ تن کالای نفتی و غیر نفتی در بزرگترین بندر تجاری ایران تخلیه و بارگیری شد که افزایش ۳۴ درصدی طی این مدت به ثبت رسید.

وی گفته است از این حجم عملیات بندری، ۱۲ میلیون و ۶۱۶ هزار و ۴۴۹ تن مربوط به کالاهای غیر نفتی و ۷ میلیون و ۲۹۹ هزار و ۶۸۷ تن اختصاص به مواد نفتی دارد که به ترتیب ۳۹ و ۲۷ درصد افزایش داشته است.

روند صعودی صادرات کالاهای غیر نفتی

ایدنی حجم صادرات کالاهای غیرنفتی در بزرگترین بندر تجاری ایران را ۸ میلیون و ۶۹۶ هزار تن اعلام کرد ه است که ۸۴ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بوده اس و گفته است: طی همین مدت، همچنین ۲ میلیون و ۷۰ هزار و ۴۵۰ تن کالای غیر نفتی از طریق این بندر وارد کشور شد که کاهش ۲۰ درصدی را نشان می دهد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی همچنین حجم کل کالاهای ترانزیت شده از طریق بزرگترین بندر تجاری کشور طی سه ماه نخست سال جاری را یک میلیون و ۱۲۷ هزار و ۳۲۲ تن اعلام کرده است و گفته: در این بخش، رشد ۷ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ثبت رسید.

وی از کابوتاژ ۵۰ هزار و ۴۹۴ تن از این گونه کالاها طی مدت یاد شده سخن گفته و افزوده است: از ابتدای سال جاری تاکنون، ترانشیپ ۳۶۵ هزار و ۲۷۸ تن کالای غیرنفتی نیز از طریق خطوط کشتیرانی فیدری به بنادر دیگر در راستای تبدیل بندر شهید رجایی به یک بندر کانونی، به ثبت رسید.

رشد چشمگیر صادرات کالاهای نفتی

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود از رشد ۶۲ درصدی صادرات مواد نفتی از بندر شهید رجایی خبر داد و گفت: ۲ میلیون و ۱۲۸ هزار و ۴۰ تن مواد نفتی از طریق این بندر به خارج از کشور صادر شد.

به گفته ایدنی، طی مدت یاد شده، یک میلیون و ۳۳هزار و ۲۸۸ تن مواد نفتی طی این مدت از طریق این بندر به داخل کشور وارد و ۴۱ هزار و ۶۴۱ تن از این گونه کالاها نیز ترانزیت شده است. همچنین کابوتاژ ۴ میلیون و ۹۶ هزار و ۷۱۸ تن کالای نفتی در این بندر نیز به انجام رسید.

رونق ۲۳ درصدی جابجایی کانتینر

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان همچنین از تخلیه و بارگیری ۴۸۳ هزار و ۵۹۶ TEU کانتینر و رشد ۲۳ درصدی حجم این عملیات در پیشرفته ترین بندرکانتیتری کشور طی سه ماهه سال جاری، خبر داد.

وی با اعلام این مطلب که بزرگترین بندر تجاری ایران طی سه ماهه سال جاری میزبان بالغ بر یکهزار و ۳۱ فروند شناور با تناژهای مختلف بوده است، خاطرنشان کرد: این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۱۰ درصدی داشته که از کل شناور ورودی به بندر شهید رجایی، ۸۱۲ فروند بالای هزار تن وزن داشته است.

607602

کد خبر: 662982

وب گردی

وب گردی