نقش ترکیه در صنعت نفت و گاز جهان

ترکیه علاوه بر این که به واسطه گذرگاه بسفر، مسیر ترانزیت نفتی مهمی محسوب می شود، در زمره پنج مصرف کننده اصلی گاز و هفت مصرف کننده نفت در اروپا قرار دارد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از خبرگزاری رویترز، کودتای نظامی ترکیه سبب شد که گذرگاه نفتی بسفر که مسیر عبور نفتکشها محسوب می شود برای مدت کوتاهی در روز شنبه (٢٦ تیر ماه) بسته بماند و این پیشامد نقش موثر این کشور را در جهان به عنوان مسیر ترانزیت کالا بین کشورهای روسیه، آسیای مرکزی و اروپا نشان داد.

مقامات دولت ترکیه کودتای شورشیان برای سرنگونی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور، را خنثی کردند.

تنگه بسفر یکی از مهمترین مسیرهای ترانزیت دریایی است و روزانه بیش از سه درصد از عرضه نفت جهان معادل سه میلیون بشکه که به طور عمده مقصد آنها کشورهای روسیه و دریای خزر است، از این گذرگاه ١٧ مایلی عبور می کند. این تنگه که عرض آن در قسمتهای باریک به کمتر از یک مایل هم می رسد، دریای سیاه را به دریای مرمره و در نهایت مدیترانه وصل می کند.

طبق گزارشهای دولت آمریکا سالانه حدود ٤٨ هزار نفتکش از این گذرگاه عبور می کنند که آن را به یکی از پر ترددترین گذرگاه های آبی جهان بدل کرده است.

نقل و انتقال تجاری در این منطقه در زمان صلح به طور رایگان انجام می شود، اما ترکیه به تازگی به دلایل امنیتی و محیطی مقررات جدیدی را قرار است وضع کند.

مسیر دریای خزر
روزانه حدود ٧٠٠ هزار میلیون بشکه نفت از کشورهای حاشیه دریای خزر مانند آذربایجان و قزاقستان از طریق خط لوله، به طور مستقیم و بدون عبور از بسفر به پایانه های صادراتی ترکیه در سواحل مدیترانه، مانند بندر جیحان انتقال داده می شود.

نفت عراق و ایران
بندر جیحان همچنین مقصد نهایی نفت کردستان عراق است و روزانه میزان ٥٠٠ هزار بشکه از این کالا را به عراق منتقل می کند.

ترکیه افزون بر این، گاز و برخی محصولات پتروشیمی از ایران وارد می کند. ایران به دلیل بسته شدن مرز بین دو کشور، صادرات محصولات پتروشیمی به ترکیه را به طور موقت متوقف کرده بود.

مصرف کننده انرژی
ترکیه علاوه بر نقش ترانزیت کالایی که دارد، به نوبه خود مصرف کننده بسیار مهمی محسوب می شود. این کشور، همتراز با فرانسه، در زمره یکی از پنج مصرف کننده اصلی گاز در اروپا قرار می گیرد.

پالایش روزانه بیش از یک میلیون بشکه نفت در این کشور سبب شده است که ترکیه را در زمره هفت مصرف کننده اصلی این کالا در اروپا و همتراز با هلند قرار دهد.

نفت این کشور بیشتر از کشورهای ایران، عراق، روسیه و دریای خزر و گاز آن از کشورهای روسیه، آذربایجان و ایران تأمین می شود.

601/607

کد خبر: 663120

وب گردی

وب گردی