تلاش الجزایر برای کاهش وابستگی به نفت

مجلس الجزایر قانون تازه سرمایه گذاری های غیرنفتی را در پی کاهش درآمدهای انرژی، تصویب کرد

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از خبرگزاری رویترز از الجزیره، مجلس قانون گذاری الجزایر عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)، در پی کاهش قیمت های نفت و درآمدهای این کشور از محل صادرات انرژی، قانون سرمایه گذاری تازه ای را به منظور بهبود جو تجارت و کسب و کار بیرون از بخش نفت، تصویب کرد.

این قانون بخشی از اصلاحات در این کشور عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت اوپک برای متنوع سازی اقتصاد و دوری از وابستگی به نفت و گاز است که ٩٥ درصد درآمدهای صادراتی و ٦٠ درصد درآمدهای بودجه این کشور را تشکیل می دهد.

تصویب ابن قانون با درخواست هیات صندوق بین المللی پول که از این کشور دیدار می کند، برای اجرای سریع تر و عمیق تر اصلاحات به منشور جبران زیان های ناشی از سقوط قیمت های نفت، همزمان است.

این قانون که قرار است تا پایان سال جاری (٢٠١٦) به اجرا گذاشته شود، شامل کاهش مالیات ها و اقداماتی برای کاهش بوروکراسی می شود.

بر اساس این قانون، همه کالاها و خدمات وارداتی به منظور استفاده در پروژه های سرمایه گذاری از پرداخت عوارض گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده، معاف خواهد بود.

همچنین شرکت ها از معافیت ١٠ ساله مالیاتی برای املاک و زمین های مورد نیاز برای اجرای پروژه هایشان و همچنین معافیت سه ساله از پرداخت مالیات بر سرود از هنگام شروع بکار پروژه، برخوردار خواهند بود.

افزون بر این، دولت همه یا بخشی از هزینه زیرساخت های مورد نیاز برای هرگونه سرمایه گذاری را تامین خواهد کرد.

بر اساس این قانون، صنعت، کشاورزی و گردشگری سه بخش دارای اولویت هستند که سرمایه گذاران در آن ها از امتیازات اضافی برخوردار خواهند شد.

هدف الجزایر، جذاب تر کردن این بخش ها برای سرمایه گذاران به منظور تقویت تولید داخلی در این کشور ٤٠ میلیون نفری است که تقریبا تمامی نیازهای خود را از کالاها یا مواد غذایی و خدمات وارد می کند.

هزینه سنگین واردات و سقوط درآمدهای انرژی، موجب کسری بودجه بالغ بر ١٣ میلیارد و ٧٠٠ میلیون دلاری این کشور در سال ٢٠١٥ شد.

این در حالیست که این کشور در سال پیش از آن (٢٠١٤)، چهار میلیارد و ٣٠٠ میلیون دلار مازاد بودجه داشت.

همچنین کسری بودجه این کشور در پنج ماهه نخست سال ٢٠١٦ نسبت به دوره مشابه سال گذشته، ٣٥,٥ درصد افزایش یافته است.

الجزایر در شمال آفریقا از کشورهای عمده صادر کننده نفت خام و گاز طبیعی در جهان به شمار می رود.

607/602

کد خبر: 663253

وب گردی

وب گردی