تاثیر نوسانهای قیمت نفت بر اقتصاد ایران بررسی شد

نوسان قیمت نفت یکی از عوامل اصلی بسیاری از بحران‌های اقتصادی در میان کشورهای تولید کننده و واردکننده نفت است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از شانا، بررسی اثر نوسان‌های قیمت نفت بر اقتصاد کشورهای صادرکننده که درآمدهای نفتی به عنوان عامل محرکه اقتصاد این کشورها تلقی می‌شود، یکی از ضرورت‌های حفظ نظام اقتصادی این قبیل کشوها به شمار می رود زیرا با اسناد به شواهد تجربی و پژوهش‌های مرتبط، تکانه‌های قیمت نفت اثری معکوس بر عملکرد اقتصاد کلان دارد.

مطالعات انجام شده در زمینه تاثیر قیمت نفت بر فعالیت‌های کلان اقتصادی به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند. دسته نخست اثر قیمت نفت و دسته دوم اثر نوسان ناشی از تغییرات قیمت نفت را بر متغیرهای کلان اقتصادی بررسی کرده است.

تحقیقات انجام شده درباره آثار قیمت نفت بر متغییرهای اقتصادی به دنبال تکانه‌های نفتی در دهه ٧٠ شکل گرفت که خود به دو گروه کلی تقسیم می شود؛ گروه اول رابطه قیمت نفت و متغییرهای کلان اقتصادی را در کشورهای وارد کننده نفت بررسی کرده و گروه دوم رابطه بین قیمت نفت و متغییرهای کلان اقتصادی را در کشورهای در حال توسعه ارزیابی کرده است که در این دسته کشورهای صادرکننده نفت خام در مرکز توجه است.

ایران به عنوان یکی از کشورهای در حال توسعۀ صادرکنندۀ نفت خام از نوسان‌های قیمت نفت متاثر است. این اثرگذاری بر سه بعد سرمایه‌گذاری، بیکاری و تولید تاثیر مستقیم دارد.

نتایج پژوهش انجام شده در این زمینه حاکی از آنست که افزایش عدم اطمینان دائمی ناشی از تغییرات نفت به کاهش تولید، سرمایه گذاری و افزایش بیکاری منجر می شود که این تاثیر بر هر سه متغییر، دائمی است. همچنین برآیند نوسان‌های موقتی بیانگر آنست که سرمایه‌گذاری و تولید در نتیجه نوسان موقتی قیمت نفت در اقتصاد ایران روند کاهشی و بیکاری روند افزایشی را دنبال کرده است و این روند با تغییرات بسیاری همراه است.

607/602

کد خبر: 663281

وب گردی

وب گردی