گاهی آسمان نزدیک  می شود! /جهان نما روستایی  ییلاقی در شمال ایران

وقتی به سمت مناطق شمالی کشورمان سفر می کنید چندان تفاوتی ندارد که از کدام مسیر به مقصد برسید زیرا آنچه که در پایان چشم را نوازش خواهد کرد جنگل و مراتعی یکپارچه سرسبز است و دریایی که رنگ آسمانش را از آن خود کرده  است. هنوز هم در مناطقی از ایران عزیزمان می توانیم به سبک سنتی و تنها با داشتن یک بخاری هیزمی و لوازم معمولی زندگی روز و شب خود راسپری کنید. اینجا نه از اینترنت و دنیای مجازی خبری هست و نه دکل و تیر چراغ برق . "جهان نما " یکی از همین مناطق است که در جنوبی ترین قسمت جنگل های گلستان و در میان رشته کوه های البرز پنهان شده است.

ناهید سمیعی: جهان نما دهکده ای ییلاقی در استان گلستان است .منطقه چشم نواز در میان رشته کوه های البرز که از ارتفاع 3هزار متری آن می توانید جنگل و دریا را هم زمان مشاهده کنید. این روستا که در همه فصول پذیرای مهمانان و گردشگران است و آنقدر زیبایی دارد که از تماشای مراتع سرسبز آن دل زده نخواهید شد. این منطقه به علت ناشناخته بودنش بسیار بکر بوده و مکان مناسبی برای کسانی است که می خواهند از گرما به ییلاقی خنک پناه ببرند.

اگر هنوز برای رفتن به سفر تابستانی خود برنامه ریزی نکرده اید، جهان نما می تواند بهترین گزینه سفر باشد البته به خاطر داشته باشید برای رفتن به این منطقه باید لوازم سفری خاصی را به همراه داشته باشید تا بتوانید شب را داخل جهان نما بمانید بعلاوه زمان اقامت خود را به گونه ای تععین کنید که دیدن سپیده صبح این منطقه زیبا را از دست ندهید.

جهان نما بام استان گلستان

اینجا را بام استان گلستان می دانند. زیرا با ارتفاع 3 هزار و 86 تمام مناطق استان گلستان در زیر پای شماست.

جهان نما دهکده ییلاقی است که در قلب این جنگل مرتفع قرار دارد. روستانشینان این منطقه از اواسط بهار تا اوایل پاییز برای چرای گوسفندان و برپا کردن کندوهای عسلشان به آنجا می روند و در کلبه های چوبی خود جا می گیرند.

گردشگری

چکل آتشان

یکی از جاذبه های زیبای دهکده ییلاقی جهان نما مکانی است درشمال این دهکده که به چکل آتشان معروف است. درهنگام غروب درکنار این دره ،زیبایی خاصی دارد وچشمها را خیره می کند.جوشش ابرها ورنگ زیبای خورشید در این لحظات همچون آتش دراین نقطه به چشم میخورد وبه همین دلیل به این مکان چکل آتشان گفته می شود.

کوهنوردی

جذابیت های این منطقه به همین جا ختم نمی شود،اگر اهل کوهنوردی هستید این روستا می تواند بهترین انتخاب باشد. کوهستانی بودن جهان نما و قرار گرفتن کوه های دوکالی در غرب،شاه‌پسند، کالت و چلستان در مرکز، زبله، تلمبار و لنده کوه در شرق این منطقه، فرصت خوبی است تا با همسفرانتان پا به راه کوهستان های سرد و سبز این منطقه شوید.

البته دره های این منطقه هم کم از کوه هایش ندارند و شما می توانید برای دره نوردی در مغزی، جلینک بلینگ، سفیددره و ترکت اقدام کنید.

برج رادکان

در راه رسیدن به جهان نما از خود روستای رادکان که به سمت جنوب شرقی نگاهی بیندازید، بلندای برجی آجری به چشم می آید که محلی ها به آن «میل رادکان» می گویند. تنها چند کیلومتر که از روستای رادکان خارج شوید، در جاده ای که به حاجی آباد می رسد، روی تپه ای در کنار راه، برج 35 متری رادکان قرار دارد.

ظاهر آن شبیه برج «گنبد قابوس» است که در شهر گنبد قرار دارد و احتمالاً به همین دلیل است که گفته می شود این برج به تقلید از میل گنبد ساخته شده است. این برج یکی از سه برج منطقه مازندران و گلستان است که علاوه بر کتیبه کوفی کتیبه پهلوی هم داشته است اما به گفته "رابینو"شرق شناس انگلیسی، این کتیبه که در مدخل ورودی قرار داشته به دست روس های تزاری از میان رفته است.

اما کتیبه کوفی ای که بر لبه آبریز گنبد مخروطی قرار دارد و با «بسم الله الرحمن الرحیم» آغاز می شود، هنوز تخریب نشده است.

حیات وحش

جهان نما بهترین زیستگاه حیات وحش از جمله مرال، شوکا، خرس و گرگ است. این منطقه به دلیل شرایط خاص دارای حیات وحش غنی شامل گونه‌های کمیاب و درمعرض خطر است که برخی گونه‌های مهم آن خرس قهوه‌ای، روباه، شوکا، خوک وحشی، گربه جنگلی. سیاه گوش و پلنگ است. پرندگان بومی و مهاجر این منطقه نیز از دیگر زیبایی هایش بوده که می توان به انواع دلیجه، عقاب، سارگیه، قرقی، کبک، تیهو، بلدرچین، قرقاول، کرکس، هما، کبوتر جنگلی، شاهین، فاخته و توکا اشاره کرد.

پوشش گیاهی

جهان‌نما در طبقه بندی جغرافیایی گیاهی ایران جز بخش فرعی هیرکان است .پوشش گیاهی منطقه شامل درختان پهن برگ، درختچه و بوته‌زار است. مهمترین گونه‌های گیاهی آن سرخدار، ارس، سروکوهی، پیرو، مازو،راش، ممرز، آلوچه، زرشک، آزاد، بید، هفت کول، نمدار، سیاه‌تلو وگونه‌های علفی وبوته‌ای گل گاوزبان، سریش، فستوک، یونجه، گل قاصد، مریم گلی، شکرتیغال، اسپرس بوته‌ای، چوبک و درمنه است.

چشمه ها

با وجود کوهستانی بودن این منطقه چشمه‌های زیادی در آن وجود دارد که از جمله نخودچشمه، سرخ چشمه، پیرزن چشمه، شربت، تول بنه، سوته، مازوکش، والدیگاه، امام وردی، چهارسرا، چشمه‌های اطراف محلات جلینگ بلینگ، حاجی آباد، مرادچشمه، تاجین چشمه و چشمه آبگرم زیارت است. همچنین رودخانه‌هایی دراین منطقه جاری است که از جمله می‌توان به چهارباغ در جنوب اشاره کرد که در ادامه مسیر به نام رادکان وارد استان مازندران می‌شود، رودخانه فصلی سفیددره نیز در مرکز این منطقه قرار دارد. در درون منطقه حفاظت شده جهان نما همچنین آبشار زیارت وجود دارد که در حدود پنج کیلومتری روستای زیارت و در شمال شرقی این منطقه است.

اقتصاد

شغل مردم روستاهای منطقه عمدتا دامداری وکشاورزی بوده و گلیم، پاپیچ‌های سنتی و وسایل تزئینی کوچک از جمله صنایع دستی آنان به شمار می‌رود. ناگفته نماند وجود برج 35 متری رادکان معروف به "میل رادکان" درحاشیه این منطقه ارزش گردشگری آن را دو چندان کرده است.

چطور به جهان نما برسیم؟

اگر از تهران قصد رسیدن به جهان نما را دارید، جاده هزار و فیروز کوه می تواند شما را به مقصد برساند. توصیه ما جاده هراز است؛ هم به دلیل زیبایی و هم کوتاه بودن آن. پس از حرکت از تهران و پشت سر گذاشتن شهرهای آمل، بابل، قائمشهر، نکا و بهشهر به کردکوی می رسید که آغاز حرکت شما به سمت جهان نماست. بهتر است باک بنزین خود را در پمپ بنزین کردکوی پر کنید چون تا مقصد نهایی و نزدیکی های دامغان از هیچ پمپ بنزینی خبری نیست. معمول ترین راه برای رسیدن به جنگل جهان نما که مورد تایید سازمان میراث فرهنگی استان هم هست، مسیر کردکوی- پارک جنگلی کردکوی- روستای درازنو، رادکان، حاجی آباد و در آخر دهکده ییلاقی جهان نماست. کل این مسیر حدود 70 کیلومتر است که 30 کیلومتر آخر راه، جاده شن ریزی شده و خاکی است.

از کردکوی سراغ جاده جهان نما را می توان از همه مردم محلی گرفت. مسیری که به جهان نما می رود حدود 35 کیلومتر است و به دلیل کوهستانی و باریک بودن جاده، شما حدود یک ساعت راه خواهید داشت. بعد از کردکوی، روستای رادکان و بعد هم از برج رادکان عبور خواهید کرد. پس از پشت سر گذاشتن برج به یک سه راهی می رسید که در سمت چپ جاده، تابلوی کوچکی راه رسیدن به جهان نما را نشان می دهد. پس از حدود نیم ساعت رانندگی در جاده خاکی و با رفتن به ارتفاعات بالاتر دیگر به حاجی آباد رسیده اید. حاجی آباد تا جهان نما سخت ترین مسیر سفر است چرا که هم پیچ ها تندتر شده و هم شیب جاده بیشتر است.

با چه چیزی برویم؟

برای رسیدن به جهان نما توصیه ما خودروهای دو دیفرانسیل و شاسی بلند است زیرا باید تا ارتفاع 3هزار متری بالا بروید. اگر در روزهای بارانی سفر به جهان نما را انتخاب کرده اید، بدون ماشین شاسی بلند ممکن است در جاده گلی بمانید؛ به ویژه که صندوق عقب ماشین هم به رسم سفرهای طبیعت گردی از زیرانداز و کیسه خواب، گاز پیک نیک و گالن های آب پر باشد. به هر حال توصیه ما این است که این سفر را حتماً با خودرویی غیرسواری آغاز کنید و زنجیر چرخ هم همراه داشته باشید. اگر در فصل گرم وارد این جاده می شوید، سالم بودن چرخ ها و برف پاکن ها مهم هستند زیرا به دلیل ارتفاع منطقه، در هر ماه از سال امکان ریزش باران های شدید و ناگهانی وجود دارد.

برای سفر چه وسایلی را به همراه داشته باشیم؟

درازنو آخرین روستای منطقه است که بقالی و نانوایی هم در آن هست. به همین خاطر بهتر است کم و کسری های خود را در همین جا برطرف کنید. زیرا در دهکده کوچک و ییلاقی جهان نما نه از مغازه خبری هست، نه تلفن، نه آب لوله کشی، نه برق، نه آنتن موبایل و نه حتی سرویس بهداشتی. بهخاطر داشته باشید که حتما زیرانداز، چادرهای ضد آب، کیسه خواب، لباس گرم، کفش کوهپیمایی، گاز سبک کوهنوردی، چراغ قوه یا فانوس و آب همراه داشته باشید. در ماه هایی که ییلاق نشینان در منطقه حضور دارند، روستاییان آب مورد نیاز خود را به وسیله تانکرهایی که اداره منابع طبیعی به دهکده می آورد یا چشمه های موجود در منطقه تامین می کنند اما برای اطمینان بیشتر بهتر است از آب چشمه های استفاده نکنید.

اقامت

پس از رسیدن به جهان نما می توان از روستاییان کلبه ها و اتاقک های خالی ای را که خودشان استفاده نمی کنند، اجاره کرد که برای یک شب اقامت 30 تا 40 هزار تومان باید بپردازید. اگر هم آشنا یا فامیلی در منطقه دارید، می توانید قبل از رسیدن به روستا کلید خانه روستایی اش را برای یک شب از او امانت بگیرید. این کلبه ها معمولاً به جز یک بخاری هیزمی امکانات دیگری ندارند. بهتر است برای دور ماندن از خطر احتمالی حیوانات وحشی، چادر خود را در نزدیکی خانه های روستایی برپا کنید. البته همیشه باید به مهربانی ییلاق نشینان منطقه امیدوار بود. چون تجربه سفر به این منطقه نشان داده است روستاییان، مسافران را حتی در کلبه های خودشان هم جا داده اند.

20103

.

کد خبر: 664565

وب گردی

وب گردی