افزایش ۴۰برابری کشت مخدر در افعانستان/ قصاص حق حکومت نیست

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با انتقاد از نگاه غربی ها به مسئله مجازات اعدام در جرائم مواد مخدر گفت: نگاه غرب بی اساس و بی منطق است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر محمد جواد لاریجانی در نشست خبری با گرامیداشت روز حقوق بشر اسلامی گفت: باید چهره حقیقی حقوق بشر به دنیا عرضه شود و این در قالب حقوق بشر اسلامی ممکن است چرا که اسلام دین جامع و زنده است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با بیان اینکه اسلام یک دین جهان شمول است، افزود: همه رنگها و نژادها در اسلام جای دارند و متعلق به همه است.

او به جایگاه حقوق بشر اسلامی در نظام جمهوری اسلامی اشاره و تصریح کرد: به تجربه های دنیا ارزش می نهیم اما غرب در ۷۰ سال اخیر نگاه خودمحوری به حقوق بشر داشته است و این مسئله را تجربه سکولار-لیبرال می داند.

لاریجانی گفت: تحمیل تفکر سکولار تحت عنوان حقوق بشر موضوع خودمحورانه و تحمیل گر است به طوری که اگر کسی نگاه آنها را قبول نداشته باشد تحت آماج اتهامات قرار می گیرد.

او افزود: موضع غرب در برابر حقوق بشر منافقانه است و در ارزیابی سایر کشورها هم رفتاری دوگانه دارند و امروز شاهد این هستیم که در قالب حقوق بشر شهروندان خود و دیگر کشورها را در زندانهای مخوف نگاه می دارند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با افتضاح دانستن رفتار برخی کشورهای مستعد گفت: برخی کشورها در نقض حقوق بشر با هزینه کردن به دنبال تحقق اهداف غرب هستند که این مسئله هم بیانگر به افول رفتن حقوق بشر غربی است.

او افزود: بزرگداشتی که برای حقوق بشر اسلامی تعیین می کنیم برای نشان دادن جایگاه والای حقوق بشر در اسلام و در نظام جمهوری اسلامی است.

اعطای سومین جایزه حقوق بشر اسلامی

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در ادامه به اعطای جایزه حقوق بشر اسلامی اشاره کرد و گفت: چهارشنبه این هفته برای سومین بار جایزه حقوق بشر اسلامی به فعالان این حوزه اعطا خواهد شد.

لاریجانی در خصوص تدوین منشور حقوق شهروندی و همکاری ستاد حقوق بشر در این رابطه گفت: هر حرکتی که سبب تقویت رفتارهای مبتنی بر تفکر اسلامی در راستای تحقق حقوق شهروندی باشد را ارزشمند می دانیم البته این منشور باید در مجلس مطرح شود و ستاد حقوق بشر هم همکاری لازم را در این خصوص خواهد داشت.

او در رابطه با حذف مجازات اعدام از مجازات مواد مخدر گفت: قانون هنوز تغییر نکرده است و نبرد ما با مسئله مواد مخدر و جرائم آن بی امان است. سوالی که رئیس قوه هم مطرح کردند لزوم بازنگری در رابطه با قانون و کارآمدی آن بود.

لاریجانی گفت: کشت مواد مخدر در افغانستان بعد از حضور ناتو، ۴۰برابر شده است و به شوخی هم گفته بودم که ژنرال ها و سناتورها پس از جنگ در آن کشور اقدام به استفاده می کنند.

دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به هزینه میلیون دلاری در رابطه با مبارزه با مواد مخدر، گفت: نیمی از تولیدات افغانستان به سایر کشورها سرریز می شود و این درحالی است که ما شهیدان بسیاری هم در این رابطه داده ایم.

او با انتقاد از رفتار غربی ها در رابطه با مجازات اعدام در جرائم مواد مخدر گفت: نگاه غربی ها بی اساس است و معتقدیم برای جریان سنگین باید مجازات اعدام وجود داشته باشد. در امر قصاص هم معتقدیم حیاتی برای بشر در آن وجود دارد و به نوعی التیام اجتماعی است.

به گفته وی، نزدیک به ۵۰درصد از موارد قصاص منجر به رضایت می شود که یک فرآیند اجتماعی سالم است و قصاص هم حق مردم و نه حق حکومت است.

105105

کد خبر: 666154

وب گردی

وب گردی