تهران – ایسکانیوز: رئیس کل بانک مرکزی گفت: بانک ها سه سال فرصت دارند به وظیفه اصلی خود یعنی بانکداری بازگردند.

ولی الله سیف در  بیست و پنجمین همایش بانکداری اسلامی در تهران افزود:  توقعات از نظام بانکی بسیار جدی شده است، البته این توقعات یک تفاوت اساسی با گذشته دارد، چراکه توقع این سات که نظام بانکی نقش واقعی خود را در اقتصاد ایفا کند .

او گفت: امروز توقع این است که بانک‌ها به کار بانکداری خود بپردازند و این موضوع در بسته خروج غیرتورمی از رکود نیز به صورت جدی مورد تاکید قرار گرفته است ،برای همین منظور نیز زمان بندی سه ساله در نظر گرفته ایم.

وی اولویت بندی پرداخت تسهیلات در نظام بانکی را به عنوان راهبرد جدید بانک‌ها برای خروج از رکود مورد اشاره قرار داد و افزود: در کنار این اقدامات لازم است بانک مرکزی نیز برخورد جدی با موسسات مالی و اعتباری بدون مجوز را در دستور کار خود قرار دهد .

سیف با تاکید بر ضرورت بازبینی قانون بانکداری بدون ربا ادامه داد: در مقطع فعلی بازبینی و بازنگری در قانون بانکداری بدون ربا یک ضرورت انکار ناپذیر است. به گفته وی پیش نویس قانون بانکداری بدون ربا مشتمل بر چند بند و لایحه در بانک مرکزی آماده شده است.

وی گفت: تشکیل صندوق های قرض الحسنه قبل از انقلاب باعث شدتا پس از انقلاب ایده بانکداری اسلامی جامه عمل بپوشد، هرچند قانون در آغاز راه قرار داشت و برای بهبود آن باید بازبینی می شد که تاکنون این مهم محقق نشده است.

سیف به وجود دو دیدگاه درباره بانکداری اسلامی اشاره کرد و گفت: براساس دیدگاه اول، بخش قابل توجهی از بانکداری متعارف، منافاتی با تعالیم اسلامی ندارد اما در دیدگاه دوم بخشی از فعالیت ها مانند ربا و ... با بانکداری اسلامی تناقض جدی دارد.

رئیس کل بانک مرکزی حذف ربا را به عنوان نقطه بارز بانکداری اسلامی برشمرد و گفت: شرط ورود به بانکداری اسلامی حذف رباست و بانک‌هایی که قصد ورود به این رقابت را دارند باید ربا را به صورت کلی و جزئی از فعالیت‌های خود حذف کنند.
کد خبر: 66909

وب گردی

وب گردی