«قصه های دهه شصت» رونمایی شد

مجموعه داستان های برگزیده دوره نخست جایزه فرشته با عنوان «قصه های دهه شصت»؛ شنبه بیست سوم مرداد ماه با حضور اهالی فرهنگ وهنر در محل شهرکتاب فرشته رونمایی شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی شهرکتاب فرشته؛ مجموع آثار برگزیدگان دوره نخست جایزه فرشته با عنوان «قصه های دهه شصت» با مقدمه ای از ابراهیم حقیقی و ویرایش لیلی گلستان رونمایی شد. در این مراسم با حضور چهره هایی چون: لیلی گلستان، ابراهیم حقیقی، بهمن فرمان آرا، فاطمه معتمدآریا، مهتاب کرامتی، بهرام دهقان، مسعود فروتن و غزل شاکری برگزار شد.

سید صالح بهشتی؛ مدیر عامل مجموعه شهر کتاب فرشته با اشاره به فعالیت های همیشگی شهرکتاب فرشته در زمینه فرهنگ و هنر کشور و برگزاری اتفاقات گوناگون هنری ـ فرهنگی در این مجموعه بیان داشت: «ما همیشه آرزو داشتیم این مجموعه در سپهر فرهنگی ـ هنری کشور نقشی تاثیرگذار داشته باشد و امروز، اینجا به بهانه اولین ثمره این اتفاق دور هم جمع شده ایم، تا به صورت عینی نتیجه این آرزو را شاهد باشیم.»

کار بسیار بزرگی است؛ اگر بتوانیم هر سال دو نویسنده خوب تحویل دهیم

لیلی گلستان؛ از داوران جایزه فرشته این اقدام مجموعه شهرکتاب فرشته را اتفاق خوبی دانست که سبب تشویق جوانان علاقمند به این حوزه شده است: «به نظر من کاری که شهر کتاب فرشته در این زمینه انجام داد فوق العاده بود و چرا که باعث شد جوانان با استعداد جرأت کرده و نوشته های خود را ارائه کنند. روندی که در این زمیه شکل گرفته است به اعتقاد من روند منطقی و درستی است. من سال ها پیش نظیر این کار را در گالری گلستان و در حوزه هنرهای تجسمی آغاز کردم؛ یعنی حمایت از استعدادهای جوان و امروز بعد از بیست و هفت، هشت سال دست کم شاهد سی و اندی نقاش درجه یک و جوان هستیم. در رقابت جایزه فرشته نیز بر اساس تجربه ای که در زمینه هنرهای تجسمی دارم، فکر میکنم از میان ده نفری که داستان هایشان در این کتاب به چاپ رسیده دو نفر از آنها، از نویسندگان خوب مملکت مان در آینده خواهند بود؛ و این به نوبه خود اتفاق مهمی است. در واقع اگر بتوانیم هر سال دو نویسنده خوب تحویل ادبیات دهیم کار بسیار بزرگی است.»

کسی که نوشتن را دوست دارد سعی می کند در هر شرایطی بنویسد

بهرام دهقان؛ از پیشکسوتان و اساتید تدوین سینمای ایران نیز از چهره های حاضر در مراسم بود. وی در خصوص این اتفاق فرهنگی بیان داشت: «به فرض اینکه چنین جایزه و رقابتی وجود نداشته باشد، طبعا کسی که نوشتن را دوست دارد سعی میکند در هر شرایطی بنویسد و راه خود را پیدا کند. در واقع وارد شدنِ جوانان به یک فضای رقابتی سبب بهتر شدن و یا ضعیف شدنِ قدرت نویسندگی او نمی شود بلکه بستری را برای ورود او به بازار کتاب ایجاد می کند. به اعتقاد من این اتفاق مسیر درست و طبیعی خود را به مرور زمان پیدا می کند. تمامی مسابقات و جشنواره های هنری در سر تاسر جهان نیز به مرور زمان به شرایط ایده آل خود دست یافته اند.»

این جایزه در آینده کمی دورتر جایزه بسیار پرشأنی برای نویسندگان جوان خواهد بود

مهتاب کرامتی از هنرمندانی است که همواره در رویدادهای فرهنگی ـ هنری حضور داشته و بیست و سوم مرداد نیز از مهمانان رونمایی از «قصه های دهه شصت» بود. او درباره این رویداد فرهنگی گفت: «این اتفاقی است که در عرصه کاری خود من در سینما، با برگزاری جشنواره های فیلم کوتاه اتفاق می افتد، و اگر به کارنامه هنری فیلمسازان جوانی که با فیلم های کوتاه خود در اینگونه جشنواره ها معرفی می شوند نگاه کنیم، یک روند رو به رشد را می بینیم که در نهایت منجر به ساخت فیلم های حرفه ای و بلند توسط آنها شده است. بنابراین برگزاری اینگونه جشنواره ها که سبب معرفی آنها می شود، زمینه ای برای ورود آنها به فضای حرفه ای ایجاد می کند. در واقع امکان وارد شدن به گردونه حرفه ای سینما برای آنها ایجاد می شود.

شهر کتاب فرشته چنین اتفاقی را در عرصه داستان نویسی و ادبیات ایجاد کرده است. این مجموعه همواره مراسم فرهنگی ـ هنری خوبی را برگزار می کند اما در این مورد به خصوص نتیجه، کوتاه مدت و لحظه ای نیست بلکه ثمرات آن را در آینده شاهد خواهیم بود. به اعتقاد من این جایزه در آینده کمی دورتر جایزه بسیار پرشأنی برای نویسندگانی که در آغاز راه هستند، خواهد شد.»

یک اتفاق زمانی ثمربخش است که تداوم داشته باشد

ابراهیم حقیقی؛ دیگر داور جایزه فرشته، با ابراز امیدواری در خصوص اثرگذار بودن این اتفاق گفت: «یک اتفاق زمانی ثمربخش است که تداوم داشته باشد؛ خوشبختانه این مسابقه دومین دوره خود را تجربه کرد و از یک سو تعداد شرکت کنندگان بیشتر شد و از سوی دیگر کیفیت آثار نیز بالاتر رفت. اگر این موجود به زندگی اش ادامه دهد آن وقت می توان گفت که نتیجه داشته است یا خیر. وجود چنین فضای رقابتی و در نظر گرفتن جایزه و ... در دوران قدیم بسیار مهم و اثرگذار بود چرا که آن زمان نه تعداد جوانان و نوجوانان فعال در این زمینه به این عظمت بود و نه انقدر همگان علاقمند به حضور در عزصه های فرهنگی ـ هنری بودند، اما امروز که جوانان در فضاهای مجازی می نویسند و کامنت و لایک می گیرند، نمی دانم چنین جایزه ای تا چه حد برایشان انگیزه ایجاد خواهد کرد. به هر حال باید دید در آینده چه خواهد شد.»

رسالت اینگونه اتفاقات صرفا کشف استعداد نیست

پوریا عالمی؛ نویسنده و روزنامه نگار از دیگر مهمانان این مراسم بود که در زمینه رسالت چنین اتفاقات و جریانات فرهنگی ـ ادبی گفت: «به نظر من کسی که کاری را درست و به خوب انجام می دهد طبعا احساس نیاز می کند تا کار خود را به بهترین نحو معرفی کند. اگر نگاهی به نویسندگان مشهور ادبیات کشورمان داشته باشیم می بینیم که عملا کسی آنها را کشف نکرده بلکه آنها نیز به نوبه خود درونشان این احساس نیاز ایجاد شده و تلاش کرده اند تا اثر خود را معرفی کنند. به نظر من رسالت اینگونه اتفاقات صرفا کشف استعداد نیست، بلکه ایجاد بستری است تا تمام کسانی که این علاقه و توانایی را در خود احساس می کنند از آن بهره گیرند.»

502502

کد خبر: 669656

وب گردی

وب گردی