تغییر قیمت قیر تحت تاثیر بازار جهانی

مدیر عامل شرکت قیرآکام گفت: قیمت قیر به تاثیر از بازارهای جهانی تغییر می کند و اگر گاهی قیمت ها در بورس پایین می آید به دلیل کاهش تقاضا و شرایط رکودی بازار است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه کسب و کار، طی سال های گذشته پس از رواج بازارهای سیاه و اوج گیری واسطه گری در بازارهای کالایی، تصمیم برآن شد تا عرضه محصولات مهم و تاثیرگذار در بورس کالای ایران انجام شود تا معاملات در بازاری شفاف، عادلانه و براساس مکانیسم عرضه و تقاضا صورت بگیرد که یکی از آن محصولات قیر بود.
غلامعلی حاجی درویشی، مدیر عامل شرکت قیرآکام با بیان مطلب فوق گفت: وقتی محصولی برتابلوی بورس کالای قرار می گیرد، همه مشخصات در روند معامله از شرایط کالا تا خریداران و فروشندگان همه چیز شفاف است تا حدی که فاکتورهای بورس برای اداره مالیات تعریف شده و امکان فرار مالیاتی وجود ندارد.
غلامعلی حاجی درویشی با تاکید بر شفافیت معاملات بورس کالا افزود: امروز تمام نهادهای قانونی کشور، بورس کالا را به‌عنوان مرکزی معتبر و قابل اتکا قبول دارند و از این رو اگر خبری از غیر‌شفاف بودن معاملات بورس مطرح می‌شود، کذب محض است.
حاجی درویش اظهار کرد: قیرآکام به عنوان شرکت برتر تولید کننده نمونه قیر در سال 94 حدود 10 سال است که در معاملات قیر بورس کالای ایران شرکت می کند و اگر افرادی از مواردی همچون نبود شفافیت یا واقعی نبودن معاملات در بورس سخن می گویند، یا تا به حال در این بازار حضور نداشته اند یا اینکه با هدفی مشخص این موارد را مطرح می کنند.
وی گفت: در بورس کالا ورود و انتخاب متقاضیان زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت است، همچنین قیمت‌ها در بورس به دلیل ورود تولید کنندگان بزرگ در یک فضای رقابتی و براساس عرضه و تقاضا شکل می گیرد، بنابراین در روند معاملات این محصول هیچ ابهامی وجود ندارد.
حاجی درویش در پاسخ به این پرسش که چرا شاهد قیمت‌های مختلف در بازار قیر هستیم؟ گفت: این موضوع نیز به وجود قیرهای نامرغوب در بازار برمی گردد، به‌طوری‌که تولیدکنندگان این قیرهای بی کیفیت، قدرت مانور قیمتی دارند و با اعلام نرخ‌های ارزان‌تر، بازار را به هم می‌زنند. این موضوع که بازار قیر ایران پر شده است از تولیدکنندگان غیر‌معتبری که قیر بی کیفت و ترکیبی خود را با قیمت های خیلی پایین در بازار عرضه می کنند، واقعیت دارد.
وی گفت: همچنین افرادی بعضا پس از رکود بازار ساخت و ساز به دلالی در بازار قیر روی آورده اند، یا پیمانکارانی که برای پرداخت زیان های پروژه های خود حواله های قیری که از وزارت راه دریافت می کنند را با قیمت های بسیار پایین می فروشند و از این قبیل افراد که تولید قیر داخلی را زیر سوال می برند، اما این قضایا چه ارتباطی با بورس کالا دارد؟ در کشور گویا برخی عادت کرده اند با بهانه ها و ربط دادن موضوعات مختلف به یکدیگر در مقابل بازارهایی که به شفافیت و سلامت اقتصاد کمک می کنند، سنگ اندازی کنند؛ این افراد به دنبال رانت و معاملات حواله ای گذشته هستند که به مقصود خود نخواهند رسید.
به گفته مدیرعامل شرکت قیرآکام، به نظر می رسد برخی فراموش کرده اند زمانی که معاملات قیر به شکل حواله ای و غیر شفاف بود و اوضاع بازار در چه وضعیتی دردناکی قرار داشت و اکنون در چه مرحله ای است؛ البته این مقایسه به هیچ عنوان کار دشواری نیست.
وی در پاسخ به این سوال که تغییرات قیمت قیر در بورس کالا تحت تاثیر چه عواملی قرار دارد؟ گفت: قیمت قیر به تاثیر از بازارهای جهانی تغییر می کند و اگر گاهی قیمت ها در بورس پایین می آید به دلیل کاهش تقاضا و شرایط رکودی بازار است، بازهم تاکید می کنم به عنوان یک فعالی که از ابتدای عرضه قیر در بورس کالا حضور داشته ام، هیچگاه شاهد نوسان غیر منطقی قیمت ها در بازار نبوده ام.
مدیر عامل شرکت آکام در ادامه تاکید کرد: تولید کننده واقعی قیر مواد اولیه این محصول را فقط و فقط باید از بورس کالا بخرد و محصول نهایی را نیز تنها در بورس به فروش برساند بر همین اساس لازمه این کار هماهنگی شرکت ها با بورس کالا و حمایت های نهادهای دولتی است.
به گفته وی، مسوولان باید با تقویت عرضه داخلی و صادراتی قیر در بورس کالا نگذارند تا بیش از این بازارهای صادراتی ما به خطر بیفتد، چراکه در صورت ارائه مجوز صادرات خارج از مکانیسم بورس کالا، شاهد صادرات قیر بی‌کیفیت با ترفند‌های مختلف توسط افراد سودجود خواهیم بود که تنها پیامد این کار به خطر افتادن بازارهای صادراتی ماست.
401/601

کد خبر: 670257

وب گردی

وب گردی