شفافیت در بودجه دانشگاه ها/ مشکلات مدل برآورد اعتبارات رفع می شود

معاون اداری و پشتیبانی وزارت علوم از تشکیل کارگروهی برای رسیدگی به مشکلات مدل برآورد اعتبارات مورد نیاز دانشگاه ها خبر داد و گفت: این مدل در سال ۹۶ ارتقاء پیدا می کند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر، محمد حسین امید در برنامه رادیو گفتگو، مدل برآورد اعتبارات مورد نیاز دانشگاه ها را دستاوردی بزرگ در وزارت علوم دانست و گفت: یکی از خواسته های دیرینه دانشگاه ها و موسسات آموزشی و پژوهشی شفافیت در بودجه دانشگاه ها بود.

او ادامه داد: البته دولت به دلیل مسائل مالی نتوانست بیش از ۷۰ درصد نیاز ما را تامین کند، ولی همین که مشخص شد که در دانشگاه ها چه میزان نیاز داریم و این نیاز را برآورد کرد و در دانشگاه‌ها توزیع نیز صورت گرفت، در خصوص این مساله قدم بزرگی برداشته شده است و برای سال آینده اگر بخشی از محدودیت های مالی دولت مرتفع شود، قطعاً مدل را به صورت کامل اجرا خواهیم کرد.

معاون اداری و پشتیبانی وزارت علوم با اشاره به کارهای سنگینی که در این حوزه وجود دارد گفت: در ذیل این معاونت شش مدیریت قرار گرفته است و در زمینه های مختلف کار می کنند.

او افزود: یکی از خواسته های دیرینه دانشگاه ها و موسسات آموزشی و پژوهشی شفافیت در بودجه دانشگاه ها بود و اینکه دولت به نیازهای دانشگاه ها آنچنان که هست، پاسخ دهد. برهمین اساس به دنبال هماهنگی که با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اتفاق افتاده است، رسیدن به یک مدل برآورد اعتبارات، مورد نیاز دانشگاه ها بود. این مدل که بر اساس عملکرد است، نیازهای دانشگاه ها را برآورد می کند و برای نخستین بار نشان داد، برای اینکه دانشگاه ها بتوانند استاندارد اداره شوند، حداقل بودجه و اعتباری که نیاز دارند، چه میزان است.

معاون وزیر علوم درباره اجزای این مدل گفت: اجزا شامل هزینه های مربوط به آموزش، پژوهش، امور فرهنگی، خدمات دانشجویی، خدمات رفاهی و پشتیبانی بود. بر اساس این مدل، عدد و بودجه ای که برای دانشگاه ها برآورد شد، قابل توجه بود.

او با تصریح بر اینکه مدل در نظر گرفته شده برای همه دانشگاه ها یکسان است در عین حال گفت: برای رشته های مختلف و گرایش های مختلف این مدل متفاوت عمل می کند. به عنوان مثال برای دانشگاه تهران که دانشگاه جامع است، برای بخش فنی و مهندسی یک نوع رفتار می کند و برای بخش علوم انسانی نوع دیگری رفتار می کند. به همین ترتیب این مدل برای دانشگاه صنعتی نیز یک نوع دیگر رفتار می کند. در ارتباط با مقاطع نیز همین گونه رفتار می کند، در واقع برای دانشگاهی مانند تربیت مدرس که دانشگاه تحصیلات تکمیلی است، شاخص هایی پیش بینی شده است که تحصیلات تکمیلی را به عنوان یک شاخص در نظر می گیرد.

امید افزود: این مدل سال دوم خود را پشت سر می گذارد. در سال ۹۴ اجرا شد که نواقصی داشت و در لایحه بودجه سال ۹۵ ارتقاء پیدا کرد و اصلاح شده آن به کار گرفته شده و حدود ۱۵ درصد تغییر داشت. در تداوم تکمیل این مدل، کارگروهی که مسئول رسیدگی به مشکلات مدل است، تشکیل شد است و برای سال ۹۶ این مدل باز هم ارتقاء پیدا می کند.

معاون اداری و پشتیبانی وزارت علوم، با اشاره به برنامه پنجم گفت: در این برنامه پیش بینی شده بود برای ده دانشگاه برتر در حوزه علوم و پنج دانشگاه برتر در حوزه بهداشت، حمایت هایی انجام شود. متاسفانه این حمایت ها بسیار ناچیز بود و انجام نشد و حتی در بعضی سال ها مانند سال گذشته صفر درصد بود و در سال ۹۵ نیز حذف شد.

20103

کد خبر: 672799

وب گردی

وب گردی