بنیاد بیدل دهلوی با حضور علی جنتی افتتاح می‌شود

آیین افتتاح بنیاد بیدل دهلوی، سه شنبه نهم شهریور ماه 1395 با حضور جمعی از مسوولان عالی رتبه فرهنگی کشور، هنرمندان و ادیبان ایرانی و بین المللی برگزار می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی بنیاد بیدل دهلوی، در مراسم افتتاحیه، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، غلامعلی حدادعادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، تعدادی از چهره‌های سرآمد ادب و هنر در کنار نمایندگانی از میان استادان و پژوهشگران زبان و ادب فارسی هند، پاکستان، افغانستان، تاجیکستان و آسیای میانه، حضور خواهند داشت.

رونمایی از نشان بنیاد بیدل و کتیبه افتتاح بنیاد بیدل، پرتره نقاشی از چهره بیدل دهلوی و همچنین سخنرانی مسوولان فرهنگی و هنرمندان و اعلام برنامه ها و فعالیت های بنیاد از دیگر بخش های این مراسم به شمار می رود.

بنیاد بیدل دهلوی با هدف فعالیت در جهت توسعه و ترویج زبان و ادب فارسی در حوزه برونمرز، تمرکز و تعمیق پژوهش های مربوط به آثار و اندیشه های ابوالمعانی میرزا عبدالقادر بیدل دهلوی (1133 ـ 1054 ) بزرگترین شاعر پارسی گوی هند تاسیس شده است.

گردآوری، طبقه بندی و تصحیح نسخ خطی آثار بیدل، انتشار نسخه های تصحیح شده و انتقادی از آثار شاعر، برگزاری نشست های ماهیانه (شب عاشقان بیدل) و برگزاری چهارمین عرس بین المللی بیدل از جمله فعالیت های این بنیاد خواهد بود.

نخستین بار پیشنهاد تاسیس این بنیاد از سوی استادان و بیدل شناسان شرکت کننده در سومین عرس بین المللی بیدل مطرح شد که به همت کانون ادبیات ایران در تهران برگزار گردید.

مراسم افتتاحیه بنیاد بیدل دهلوی، سه شنبه نهم شهریو ماه در محل دائمی این بنیاد، در خیابان شهید مفتح رو به روی ورزشگاه شهید شیرودی، خیابان اردلان شماره 25 برگزار می شود.

508502

کد خبر: 673276

وب گردی

وب گردی