شبه نظامیان کرد سوری آتش بس پیشنهادی برای تعلیق درگیری با نیروهای ترکیه را پذیرفتند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه، آتش بس مذکور به صورت جداگانه توسط یکی از مقام های دفاعی آمریکا در واشنگتن و نیز شبه نظامیان سوری تحت حمایت کردها مطرح شد؛ اما ترکیه آن را نه رد و نه تایید کرده است.
به گزارش ایرنا، عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه چهارشنبه گذشته آغاز و آنکارا ادعا کرده که هدف آن پاکسازی مرزهای این کشور از تروریست های داعش و شبه نظامیان کرد است.
گروه شبه نظامی موسوم به یگان های مدافع خلق یکی از مولفه های مهم نیروهای دمکراتیک سوریه هستند که تحت حمایت آمریکا در منبج با تروریست های داعش جنگیدند.
آنکارا نگران شکل گیری منطقه خودمختار کرد در سوریه و تحریک حزب کارگران کردستان (پ ک ک) است که در فهرست سازمان های تروریستی ترکیه قرار دارد.
تشدید درگیری میان کردها و ترک ها در سوریه زنگ خطر را در واشنگتن به صدا درآورده است.
جان توماس سخنگوی مرکز فرماندهی آمریکا گفت: طی چند ساعت گذشته تضمین هایی دریافت کرده ایم که نشان می دهد همه طرف های درگیر در ترکیه قصد توقف درگیری با یکدیگر را دارند و تلاششان را بر مبارزه با تهدید داعش معطوف خواهند کرد.
وی همچنین گفت که ترکیه و ائتلاف دمکراتیک سوریه کانال های ارتباطی با آمریکا و با یکدیگر را باز کرده اند تا از مخاصمه بکاهند.
شورای نظامی جرابلس تحت حمایت کردها و ائتلاف دمکراتیک سوریه انعقاد آتش بس را تایید کرد.
علی حاجو سخنگوی این شورا گفت: بر سر آتش بس با دولت ترکیه از طریق آمریکا و ائتلاف بین المللی به توافق رسیدیم.
حاجو در گفت وگوی تلفنی با خبرگزاری فرانسه اضافه کرد که این آتش بس در نیمه شب به وقت محلی و (21 به وقت گرینویچ) منعقد شد و تا مدت نامشخصی ادامه خواهد داشت.
به گفته وی، مذاکرات با نیروهای ترکیه از طریق واسطه های آمریکایی ادامه دارد، اما درباره جزییات این گفت و گوها اطلاعاتی ارائه نکرد.
گروه غیردولتی موسوم به ناظر حقوق بشر سوریه سه شنبه را روز آرامی در جبهه جنوبی جرابلس توصیف کرد.
نیروهای ترکیه در روز نخست ورود به خاک سوریه، کنترل جرابلس را به دست گرفته و داعش را از آن بیرون کردند.
ترکیه بدون تایید یا تکذیب آتش بس صرفا به این اکتفا کرد که منتظر می ماند تا ببیند کردها به وعده ای که درباره عقب نشینی به شرق رود فرات به آمریکا داده اند عمل خواهند کرد یا خیر.
آنکارا روز دوشنبه تهدید کرده بود که اگر یگان های مدافع خلق عقب نشینی نکنند مواضع آن ها را هدف قرار خواهد داد.
تحلیل گران می گویند ادامه درگیری ترکیه در جنگ سوریه و مقابله با یگان های مدافع خلق، خطر تشدید تنش با واشنگتن را به همراه دارد.
300300

کد خبر: 673812

وب گردی

وب گردی