مهلت تندگویان برای شرکت‌های مشاور ایمنی ساختمان

سخنگوی کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران به شرکت‌های مشاور ایمنی ساختمان درباره رعایت قوانین ایمنی، هشدار داد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، محمد مهدی تندگویان با اشاره به جلسه کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر با پشمچی زاده معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران و شریف زاده مدیرعامل سازمان آتش نشانی تهران در خصوص بررسی وضعیت ایمنی ساختمان های شهر گفت: ایمنی سازه به خصوص در ساختمان های بیش از 5 طبقه همواره مورد توجه مدیریت شهری بوده و سازنده بر اساس مقررات ملی ساختمان ملزم به رعایت آیین نامه ایمنی ساختمان است که توسط سازمان آتش نشانی تایید می شود.
او با بیان اینکه شرکت های مشاوری از سوی سازمان آتش نشانی ایجاد شدند که مجری ایمنی سازه باشند گفت: متاسفانه چند مشکل در این شرکت ها وجود دارد چراکه بسیار تئوری هستند و در عمل، عملکرد مثبتی نداشتند و از سوی دیگر تخصص لازم را ندارند چراکه باید در این شرکت های مشاور طراح، کارشناس معماری، کارشناس تاسیسات و مهندس ایمنی وجود داشته باشند اما در این شرکت ها افراد، بازنشستگان آتش نشانی هستند که با رانت، این شرکت ها را ایجاد کرده و در عمل تبدیل به فروشگاه فروش اقلام ایمنی شده اند.
سخنگوی کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر با اشاره به مغفول ماندن بحث ایمنی در ایران افزود: اقلامی همچون سیم و کابل نسوز و ... یا در ایران نیست و یا در اختیار شرکت های محدودی قرار دارند که این محدودیت دسترسی رانت ایجاد کرده به گونه ای که افراد باید از شرکت های محدودی اقلام خود را تهیه کنند.
تندگویان گفت: متاسفانه این اتفاق به کرات رخ می دهد که دو سال فردی برای اخذ پایان کار منزل خود وقت گذاشته و علاوه بر اخذ مشاوره ایمنی و خرید تجهیزات، هنگامی که کارشناس آتش نشانی برای تاییدیه ساختمان در راستای صدور پایان کار می آید، با عدم تایید ایمنی سازه از سوی کارشناس آتش نشانی مواجه می شود که این اتفاق نامناسبی است چراکه مالک علاوه بر انتخاب مشاور ایمنی، محصولات ایمنی را خریداری کرده اما کارشناس ملکش را تایید نمی کند.
او با بیان اینکه عصر روز سه شنبه (روز گذشته) جلسه ای با حضور معاون شهرسازی و مدیرعامل سازمان آتش نشانی برگزار شد، افزود: در این جلسه مقرر شد معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران و سازمان آتش نشانی نقش نظارتی بر شرکت ها داشته باشند و اطلاعات آن ها را روی سامانه شهرسازی بارگزاری کنند تا زمان اخذ پایان کار و بررسی ایمنی سازه کوتاه تر شده و موارد به استانداردهای جهانی نزدیک تر شود.
تندگویان با اشاره به برخورد انضباطی برای برخورد با شرکت های مشاوره ایمنی متخلف افزود: اگر شرکت مشاوره ای برای ساختمانی انتخاب شد اما در نهایت کارشناس آتش نشانی، ایمنی سازه را تایید نکرد و این اتفاق در موارد متعددی در خصوص یک شرکت رخ دهد، امتیاز فعالیت آن لغو خواهد شد.
او افزود: امیدواریم ظرف 2 – 3 هفته اخیر این موضوع عملیاتی شود چراکه این اتفاق مسئولان شهرداری را نیز نگران کرده چون زمان صدور پایان کار دو ماه است نه دو سال؛ بالطبع این وقفه برای مسولان شهرداری نیز خوشایند نیست.
تندگویان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه پیش از این شرکت های مشاوره ایمنی بدون هیچ نظارتی در زیر مجموعه سازمان آتش نشانی ایجاد می شدند، گفت: برای این شرکت ها کلاس آموزشی و دوره های بازآموزی گذاشته شد و از 120 شرکت، تنها 17 شرکت توانستند در این آزمون موفق شوند و از آنجایی که فعالیت این تعداد شرکت برای شهر تهران با این حجم ساخت و ساز، کافی نیست تصمیم گرفته شد که تعداد آنها به 120 شرکت برسد اما ضمن بارگزاری اطلاعاتشان در سامانه شهرسازی، از قوانین سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز پیروی کنند.
20106

کد خبر: 673918

وب گردی

وب گردی