تهران-ایسکانیوز: میرمطهری گفت:سال های گذشته افزایش سرمایه بانک ها بر اساس "کفایت سرمایه" نبوده و منجر به بنگاه داری این نهاد پولی و مالی شده است.

احمد میر مطهری بااشاره به دستور بانک مرکزی مبنی بر افزایش سرمایه بانک ها اعلام کرد: افزایش سرمایه برای هر بانکی، مزیت  و امتیازی است که می تواند میزان تعهداتش را برای جذب مشتری افزایش دهد از این روست که  میزان سپرده هایش نیز زیاد می شود.

وی ادامه داد: اما اگر این افزایش سرمایه بر اساس "کفایت سرمایه" نباشد ، این اقدام به رونق بنگاه داری در بانک ها دامن می زند . اتفاقی مه رد سال گذشته نیز رخ داد.

این کارشناس بازار پول و سرمایه  با تاکید بر رعایت شیوه و فرمول افزایش سرمایه متناسب با اختیارات هر بانک افزود: باید افزایش سرمایه هر بانک بر اساس میزان فعالیت هر بانک باشد و این میزان افزایش سرمایه، برای بانک های دولتی و خصوصی متغییر است.

وی گفت: در بانک های دولتی، این دولت است که سهام دار به شمار می رود پس نوع، میزان و شیوه تامین  سرمایه مورد نیازش با بانک های خصوصی که سهامدارش مردم و بخش خصوصی به شمار می رود کاملا متفاوت بوده و حتی اختیارات صرف و خرج سرمایه هم متفاوت است.

این استاد اقتصاد دانشگاه  با اشاره به برخی از موارد مندرج در قوانین بانک مرکزی مبنی بر اختیارات بانک ها به جهت افزایش سرمایه گفت: ارزیابی دارایی و تخصیص سود سالانه هر بانک در میزان افزایش سرمایه اش تاثیر دارد.

میر مطهری اعلام کرد: با توجه به عملکرد بانک ها و شرایط اقتصادی کشور، افزایش سرمایه بانک ها الزامی به شمار می رود.
کد خبر: 67393

وب گردی

وب گردی