بازارها و فرصت های استرالیا و ایران برای همکاری های دو جانبه بررسی شد

راه های توسعه روابط اقتصادی و تجاری استرالیا و ایران با حضور حدود 100 نفر از مقامات، تجار، نمایندگان شرکت های مختلف اقتصادی و صنعتی، اساتید و محققین دانشگاهی در شهر 'بریزبن' ایالت 'کوئینزلند' استرالیا برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، این نشست با عنوان بازارها و فرصت های با همکاری شورای تجارت و صنعت ایران و استرالیا، انستیتو بهداشت و نوآوری زیست پزشکی دانشگاه فناوری کوئینزلند و سفارت جمهوری اسلامی ایران در استرالیا در محل دانشگاه فناوری این ایالت در شهر بریزبن برگزار شد.
عبدالحسین وهاجی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در استرالیا، 'آنتونی لینهام' وزیر توسعه، منابع طبیعی و معادن ایالت کوئینزلند، 'سیمون هریسون' رئیس شورای صنعت و تجارت ایران و استرالیا، 'آلیسون گارینگتون' رئیس دفتر وزارت امور خارجه استرالیا در ایالت کوئینزلند، پرفسور 'لاین گریفیث' رئیس انستیتو بهداشت و نوآوری بایومدیکال دانشگاه کوئینزلند، 'لوئیزا روست' نماینده کمیسیون تجارت خارجی استرالیا (آسترید) و 'اشکان امیرشاهی' دبیر شورای صنعت و تجارت ایران و استرالیا از سخنرانان این نشست یک روزه بودند.
شرکت کنندگان در این نشست ظرفیت ها و فرصت های جدید همکاری اقتصادی استرالیا و ایران را در فضای پس از لغو تحریم ها در عرصه های مختلف تحقیقاتی، آموزشی، صنعت و معدن، داروسازی، فناوری های پزشکی، مدیریت آب، انرژی، کشاورزی، اموربانکی و خدماتی بررسی کردند.
وزیر توسعه، منابع طبیعی و معادن ایالت کوئینزلند استرالیا علاقمندی این ایالت را برای توسعه روابط اقتصادی با ایران در زمینه های مختلف به خصوص در سه زمینه فناوری های پزشکی، روش های نوین بهره برداری از معادن و کشت محصولات کشاورزی که این ایالت در آن ها مزیت دارد، اعلام کرد.
'آنتونی لینهام' تاکید کرد که دوست دارد این ایالت در توسعه روابط با ایران در عرصه های مختلف نسبت به دیگر ایالت های استرالیا پیشگام باشد.
وی برگزاری این نشست را آغازی برای همکاری نزدیک تر ایالت کوئینزلند با ایران دانست.
پرفسور 'لاین گریفیث' رئیس انستیتو بهداشت و نوآوری زیست پزشکی دانشگاه فناوری کوئینزلند نیز در سخنانی ضمن معرفی بخش های مختلف تحقیقاتی این انستیتو، آمادگی این دانشگاه را برای توسعه همکاری های تحقیقاتی، علمی و آموزشی در بخش های مختلف زیست پزشکی و مهندسی پزشکی با موسسات و دانشگاه های ایرانی اعلام کرد.
این انستیتو دانشگاه کوئینزلند استرالیا دارای 12 بخش تحقیقاتی با یکهزار و 200 محقق در زمینه های مختلف پزشکی است.
'هریسون' رئیس شورای صنعت و تجارت ایران و استرالیا نیز با اشاره به اهمیت بازار ایران در منطقه خاورمیانه و جهان برای تجار و سرمایه گذاران استرالیایی، به معرفی ظرفیت های اقتصادی ایران در بخش های مختلف به خصوص مزیت ها و فرصت های سرمایه گذاری در مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد تجاری پرداخت و تجار استرالیایی را به توسعه روابط با ایران ترغیب کرد.
وی با اشاره به مشاهدات و تجربیات مثبت خود از سفر به ایران، جمعیت بزرگ و جوان، امنیت و ثبات، منابع غنی معدنی - طبیعی و جاذبه های بالای گردشگری را جزو مولفه های مهم ایران برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور ارزیابی کرد.
نمایندگان وزارت امورخارجه و کمیسیون تجارت خارجی استرالیا نیز با اشاره به روابط خوب سیاسی و تماس های مقامات دو کشور در بالاترین سطوح، علاقمندی و عزم دولت استرالیا و بخش خصوصی این کشور را برای توسعه روابط اقتصادی با ایران اعلام کردند.
'عبدالحسین وهاجی' سفیر جمهوری اسلامی ایران در این نشست، در خصوص ساختار دموکراتیک سیاسی ایران و ثبات و امنیت بی نظیر آن در منطقه ناآرام خاورمیانه، موقعیت ویژه جغرافیایی و ترانزیتی، قوانین، مزیت ها و فرصت های اقتصادی به خصوص در مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد تجاری ایران سخن گفت.
وی همچنین طرح های مختلف اقتصادی و صنعتی کشورمان را در بخش های مختلف نفت و گاز، پتروشیمی، حمل و نقل، گردشگری و صنایع مختلف برای جذب سرمایه گذاری خارجی و مشارکت با طرف های خارجی معرفی کرد.
سفیر کشورمان در ادامه سخنان خود به بررسی ظرفیت های روابط اقتصادی تهران و کانبرا پرداخت و با اشاره به روابط خوب سیاسی و همکاری های نزدیک دو کشور در مبارزه با تروریسم و کمک به برقراری صلح و ثبات در خاورمیانه، سفر قریب الوقوع وزیر تجارت استرالیا به ایران و افتتاح رسمی دفتر کمیسیون تجارت خارجی استرالیا در تهران را زمینه ساز ورود روابط اقتصادی دو کشور به مرحله ای جدید دانست.
وی گفت که این سفر می تواند زمینه توسعه بیشتر همکاری های دو کشور را در بخش های مختلف اقتصادی، سرمایه گذاری، علمی و آموزشی فراهم کند.
وهاجی پیش از این نشست با معاون دانشگاه فناوری کوئینزلند دیدار و زمینه های توسعه همکاری های علمی و دانشگاهی بین این دانشگاه و موسسات تحقیقاتی و دانشگاهی ایران را بررسی کرد. وی همچنین از چند مرکزتحقیقاتی و آزمایشگاهی این دانشگاه بازدید کرد.
دانشگاه فناوری کوئینزلند که جزو دانشگاه های مهم استرالیا در زمینه تحقیقاتی است با 40 هزار دانشجو در مقاطع مختلف که 6 هزار دانشجوی آن بین المللی است، جزو 8 دانشگاه برتر استرالیا بوده و بر اساس رتبه بندی سیستم 'کی یو اس'، جایگاه 51 جهان را به خود اختصاص داده است.
سفیر جمهوری اسلامی ایران همچنین در محل دانشگاه کوئینزلند در جمع 15 نفر از مسئولین و نمایندگان شرکت های اقتصادی استرالیا در بخش های مختلف تحقیقاتی، معدن، کشاورزی، آب، داروسازی و انرژی حضور یافت و به سئوالات و دغدغه های آنان برای ورود به بازار ایران پاسخ داد.
طرفین در این نشست نظرات و پیشنهادات خود را برای توسعه بیشتر همکاری های مشترک ارائه کردند.
قرار است با همکاری سفارت ایران و شورای صنعت و تجارت ایران و استرالیا هیاتی از بخش های مختلف دانشگاهی و صنعتی استرالیا ماه اکتبر و بعد از سفر وزیر تجارت این کشور به ایران سفر کنند.
'استیون چیوبو' وزیر تجارت، گردشگری و صنعت استرالیا قرار است 27 و 28 سپتامبر (6 و 7 مهر) در راس هیاتی 30 نفره از ایران دیدن کرده و ضمن دیدار با مقامات عالی رتبه کشورمان، دو یادداشت تفاهم همکاری در زمینه های اقتصادی و سرمایه گذاری و علمی، آموزشی و تحقیقاتی با طرف های ایرانی امضاء کند.

402/602

کد خبر: 679492

وب گردی

وب گردی