علی خرم: تعامل داشتن با جهان شرط موفقیت ایران در جامعه بین المللی است

یک کارشناس مسایل بین الملل در رابطه با اولویت سخنرانی رئیس جمهوری در نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت: تمام مسایل اعم از برجام و بعد از آن وضعیت سوریه و عربستان مهم است و نمی شود این ها را از هم تفکیک کرد.

سید علی خرم کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با ایسکانیوز در رابطه با اولویت سخنرانی روحانی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت: میان مسایل بین المللی که آقای روحای باید به آنها بپردازد هیچ تفکیک وجود ندارد و همه آنها مهم هستند.
او ادامه داد: عربستان در رقابت با ایران به دنبال یک وزن برتری است لذا تلاش های خود را می کند و امید دارد رئیس جمهور آینده آمریکا مثل آقای اوباما طرفدار ایران نباشد.
وی با توجه به این که آخرین ماه های ریاست جمهوری حسن روحانی در دوره اول است گفت: آخرین ماه ها در دور اول ریاست جمهوری آقای روحانی است اما اینگونه نیست که سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در ماه های آخر خود باشد، ممکن است آقای روحانی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری هم رای بیاورند و انتخاب شود.
او افزود: حتی اگر شخص دیگری رئیس جمهور شود باید سیاستی که روحانی داشته را دنباله کار خویش قرار دهد به دلیل این که تعامل داشتن با جهان شرط موفقیت در جامعه بین المللی است. در جامعه بین الملل با خط و نشان کشیدن و سیاست های تهاجمی نمی توان پیروز شد در نهایت به سیاست های کره شمالی می رسد و باعث انزوا می شود .
خرم ادامه داد: اگر هر کشوری حتی جمهوری اسلامی بخواهد در سطح بین الملل رفت و آمد داشته باشد باید با دیگر کشورها تعامل سازنده و حتی در یک مواقعی انعطاف داشته باشد، فضای بین المللی همیشه این گونه است.
وی در رابطه با سیاست های تهاجمی عربستان گفت: عربستان بعد از این که تیم جدید بعد از ملک عبدالله بر سرکار آمد از سیاست محافظه کارانه به سیاست تهاجمی و پرخاشگری روی آورد و آثارش هم در عراق، یمن، سوریه و ... دیدیم.
او ادامه داد: عامل بعدی ظهور ایران در منطقه به صورت یک قدرت جدید منطقه ای است که عربستان را شدیدا آزار می دهد زیرا فرض عربستان این بود که در جامعه جهان اسلام خودش تنها قدرت است اما جمهوری اسلامی ایران آمده درجهان اسلام وارد شده و این موضع عربستان به خطر افتاده است.
علی خرم در پایان افزود: در کشور ما اشتباه است که دنباله رو سیاست عربستان و سیاست تهاجمی باشیم. نمی خواهم بگویم که ما از خودمان دفاع نکنیم. راه حل دیپلماتیک با کمک قدرت هایی مثل آمریکا و انگلیس روی عربستان نفوذ دارند اما ایران با آنها درگیر است. ما خیلی خوب با کمک آنها عربستان را می توانستیم سر جایش بنشانیم. پس این داستان روشن است؛ ایران اگر با قدرت های موثر مدام بخواهد چالش برپا کند نمی تواند موفق باشد اما اگر با آنها نوعی تفاهم پیدا کند مانند توافق هسته ای که توانست با آمریکا، آلمان، فرانسه، روسیه و چین تفاهم کند در این صورت عربستان در مقابل ایران زانو میزند.

202/201

کد خبر: 679645

وب گردی

وب گردی