در همایش ائتلاف ضدشکنجه سه کشور آسیای مرکزی که در ورشو پایتخت لهستان برگزار شد، اعلام گردید که از ابتدای سال میلادی جاری 115 مورد شکایت از شهروندان تاجیکستان ؛ قرقیزستان و قزاقستان دریافت شده که 60 مورد آن مربوط به تاجیکستان می باشد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا خبرگزاری تاج نیوز تاجیکستان اعلام کرد، ائتلاف یادشده شامل سه کشور تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان است.
در این همایش که اوایل هفته جاری برگزار گردید ؛ اعلام شد که این تعداد شکایت از شکنجه مربوط به کسانی است که در خارج از کشورهای خود زندگی می کنند زیرا اکثر قربانیان شکنجه و وابستگان آنها از بیم جان خود ؛ تهدید و ارعاب ؛ از شکایت به سازمان ها و ارگان های ذی ربط در کشورشان خودداری می کنند.
مرحله پیشگیری از شکنجه از سال 2012 میلادی و پس از سفر «خوان می ندیس» گزارشگر ویژه سازمان ملل متّحد در امور شکنجه به تاجیکستان اغاز شد که با توصیه های وی ؛ دولت تاجیکستان اقداماتی را برای کاهش شکنجه انجام داد و یک طرح بهبود بخشیدن به وضعیت حقوق بشر و مبارزه با شکنجه در کشور را به اجرا گذاشت.
به قوانین جنایی تاجیکستان ماده ایی جدید اضافه شد که بر اساس ان شکنجه افراد ممنوع است و مرتکبین به ان باید در برابر قانون و دادگاه حاضر شوند.

206/201

کد خبر: 681424

وب گردی

وب گردی