جهانگیری: دولت با وجود محدودیت ها اجازه نمی دهد پرداخت حقوق اعضاء صندوق های بازنشستگی با تاخیر مواجه شود

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه بازنشستگان کسانی هستند که مهمترین دوران زندگی خود را صرف توسعه کشور کرده اند، گفت: این افراد گنجینه ای از دانش و تجربیات هستند که باید از این تجربیات به نحو مطلوب در توسعه کشور استفاده شود.

به گزارش ایسکانیوز، اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز (سه شنبه) در همایش بزرگداشت خانواده وتکریم بازنشستگان که در تالار وحدت برگزار شد با گرامیداشت هفته دفاع مقدس، اظهار داشت: این هفته یادآور دوران مظلومیت ملت ایران است . دورانی که قدرت های بزرگ جنگ عظیمی را بر ملت ایران تحمیل کردند و مردم ایران با اتکا به نیروی لایزال الهی و وحدت و یکپارچگی خویش در برابر دشمنان ایستادگی و از مرزها و تمامیت ارضی کشور دفاع کردند.

وی همچنین از خانواده به عنوان مهمترین بنیاد اجتماعی کشور نام برد و افزود: خانواده نقش موثری در تربیت نیروی انسانی و توسعه و پیشرفت کشور دارد.

معاون اول رییس جمهور اظهار داشت: کانون خانواده در آموزه های دینی یکی از معتبر ترین و مستحکم ترین کانون های اجتماعی است و علی رغم اینکه ابزارهای مدرن در ایجاد فاصله ها و مشکلات اجتماعی نقش دارند اما نهاد خانواده همچنان بنیادی مستحکم است و لازم است از آن حفاظت شود.

اسحاق جهانگیری همچنین با اشاره به برخی آمارها مبنی بر وجود آسیب های اجتماعی نظیر طلاق خاطرنشان کرد: اگرچه این آمارها باعث نگرانی است ولی استحکام خانواده در ایران موضوعی امیدوارکننده است اما در عین حال باید نسبت به آن حساسیت داشته باشیم و برای کاهش آسیب های اجتماعی تلاش کنیم.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به اینکه بازنشستگان کشور دوره جوانی و بهترین دوران زندگی خود را صرف خدمات به کشور کرده اند، تصریح کرد: اگر ایران امروز به درجه ای از پیشرفت و توسعه رسیده، این جایگاه مرهون تلاش انسان های فداکاری است که در دوره های گذشته برای آبادانی کشور تلاش کرده اند.

وی در ادامه با اشاره به شرایط اقتصادی کشور، گفت: ایران کشوری است که نقش دولت در امور اقتصادی بسیار پررنگ است و تقریباً دولت در همه ابعاد کشور حضور دارد و اگرچه بر کوچک کردن و چابک سازی دولت تاکید شده اما همچنان دولت بزرگ است.

اسحاق جهانگیری همچنین با اشاره به فشارهای اقتصادی و تحریم ها اظهار داشت: دولت با محدودیت جدی در منابع بودجه مواجه است و اگرچه بودجه سال 95 کل کشور 295 هزار میلیارد تومان تعیین شده اما معتقد هستیم با اوراق مشارکت و افزایش درآمدهای مالیاتی، بودجه امسال نهایتاً بیشتر از 244 هزار میلیارد تومان نخواهد شد که بخش اعظم این درآمدها صرف هزینه های جاری کشور می شود و امکان توسعه و اجرای طرح های عمرانی با بودجه دولتی میسر نیست.

معاون اول رییس جمهور در ادامه، طرح تحول نظام سلامت را از مهمترین و موفق ترین طرح های دولت برشمرد و با تاکید بر ضرورت ادامه این طرح، گفت: موضوع سلامت و درمان نه تنها برای بازنشستگان بلکه برای همه آحاد جامعه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی افزود: در آموزه های دینی امنیت و سلامت به عنوان نعمت هایی معرفی شدند که تا آنها را از دست ندهیم قدرشان را نمی فهمیم.

اسحاق جهانگیری همچنین با اشاره به اینکه میزان ورودی و خروجی صندوق های بازنشستگی کشور نامتعادل است، تصریح کرد: تقریباً صد در صد پرداخت حقوق بازنشستگان نیروهای مسلح از سوی دولت پرداخت می شود و این یعنی کسانی که بازنشسته می شوند، به جای اینکه حقوق خود را از صندوق های بازنشستگی دریافت کنند، همچنان حقوق خود را از دولت می گیرند.

معاون اول رییس جمهور افزود: صندوق بازنشستگی کشوری نیز حدود 75 درصد به بودجه دولت وابسته است و منابع مالی این صندوق و درآمدهای حاصل از فعالیت های اقتصادی آن، جمعاً 25 درصد پرداختی به بازنشستگان را شامل می شود و ما بقی بر دوش دولت است.

وی ادامه داد: البته با وجود همه محدودیت ها دولت اجازه نخواهد داد که در هیچکدام از صندوق های بازنشستگی کشور پرداخت حقوق ها با تاخیر مواجه شود و مشکل تامین مالی برای پرداخت وجود داشته باشد.

اسحاق جهانگیری با اشاره به اینکه دولت در سال جاری حقوق شاغلین را 12 درصد افزایش داد، گفت: در همین راستا حقوق برخی بازنشستگان که میزان دریافتی آنها اندک بود، تا 20 درصد افزایش داده شد.

معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به قانون مدیریت خدمات کشوری و ضرورت اصلاح این قانون، گفت: قانون فعلی قانونی موقت است و هم اکنون در دست اصلاح قرار دارد و مصمم هستیم طی هفته های آینده لایحه آن را که توسط سازمان امور اداری و استخدامی کشور در دست تدوین است به مجلس شورای اسلامی بفرستیم.

وی همچنین با اشاره به طرح پیشنهادی مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشور مبنی بر برقراری ارتباط میان بازنشستگان با نظام اداری کشور، گفت: این پیشنهاد که از سوی صندوق بازنشستگی کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح شده پیشنهادی خوب است که باید در کمیسیون اجتماعی دولت بررسی شود و امیدوارم شاهد نتایج مثبت آن باشیم.

اسحاق جهانگیری همچنین مشکل صندوق های بازنشستگی کشور را یکی از چالش های اصلی اقتصاد ایران دانست و افزود: این موضوع یکی از موضوعات محوری در برنامه ششم توسعه است و همانند موضوع محدودیت آب و مسائل زیست محیطی، مشکلات صندوق های بازنشستگی نیز در برنامه ششم بطور ویژه مدنظر خواهد بود.

در این مراسم با حضور معاون اول رییس جمهور از طریق ارتباط زنده تلویزیونی 9 خانه امید در نقاط مختلف کشور افتتاح شد. خانه های امید با محوریت صندوق بازنشستگی کشور در شهرهای مختلف با هدف فراهم شدن امکان گردهمایی و فعالیت های اجتماعی برای بازنشستگان راه اندازی می شود.

در این مراسم همچنین شماری از بازنشستگان برگزیده از معاون اول رییس جمهور لوح تقدیر دریافت کردند.

گفتنی است در این مراسم وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشور نیز در سخنانی به مشکلات و مسائل این صندوق اشاره و اقدامات انجام شده برای حل این مشکلات را مطرح کردند و به تشریح برنامه ریزی های انجام شده برای بهبود وضعیت بازنشستگان کشور پرداختند.

202/201

کد خبر: 681438

وب گردی

وب گردی