گزارش بان کی مون از سودان جنوبی

سازمان ملل در گزارشی محرمانه به شرح برخی اقدامات دولت سودان جنوبی برای مانع تراشی بر سر اجرای ماموریت صلح بان‌های این سازمان در این کشور پرداخته است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد، در این گزارش محرمانه به عنوان مثال شرح داده شده که در یک مورد در ماه گذشته میلادی دو تن از سربازان دولت سودان جنوبی یک خودروی سازمان ملل را متوقف و تهدید به کشتن کارمندان بین‌المللی داخل این خودرو کردند.

همچنین در یک مورد دیگر سربازان سودان جنوبی در پایتخت این کشور اقدام به ضرب و شتم راننده یک خودروی سازمان ملل با کابل برق کردند.

این گزارش متعلق به بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل از سوی وی نزد شورای امنیت این سازمان فرستاده شده است.

این نخستین گزارش دبیرکل سازمان ملل درباره وضعیت سودان جنوبی از زمان اولتیماتوم اواسط اوت شورای امنیت به دولت سودان جنوبی به منظور اجازه به استقرار چهار هزار نیروی صلح بان منطقه‌ای در این کشور است.

شورای امنیت از دولت سودان جنوبی خواسته بود که استقرار یک نیروی منطقه‌ای چهار هزارنفری در این کشور و تداوم ماموریت صلح بانان موجود در این کشور بدون مانع تراشی را امکان پذیر کند در غیر این صورت با تحریم تسلیحاتی مواجه می‌شود.

با وجود آنکه دولت سودان جنوبی به طور اصولی با استقرار این نیروهای منطقه‌ای در این کشور در جریان بازدید مقامات شورای امنیت از آن در اوایل ماه جاری میلادی موافقت کرد اما مقامات این دولت در مخالفت بااین کار حرف زده‌اند و گفته‌اند که استقرار این نیروها ناقض حاکمیت سودان جنوبی خواهد بود. در همین حال دشمنی علیه جامعه بین‌الملل در سودان جنوبی افزایش پیدا کرده است.

گزارش دبیرکل سازمان ملل که به تاریخ هشت سپتامبر بوده وضعیت در سودان جنوبی را غیرقابل پذیرش خوانده است.

براساس یک قطعنامه تصویب شده در شورای امنیت در ماه اوت فهرست بان کی مون از مانع تراشی‌های دولت سودان جنوبی برای صلح بانان سازمان ملل به این معنی است که باید یک نشست شورای امنیت در عرض پنج روز تشکیل شود تا به بررسی تحریم تسلیحاتی و دیگر اقدامات علیه سودان جنوبی پرداخته شود.

با این حال اعضای شورای امنیت که در نشستی در پشت درهای بسته در تاریخ 14 سپتامبر وضعیت سودان جنوبی را مورد بحث قرار دادند واکنش چندانی علیه کشور نشان ندادند.

براساس شرایط توافق عملیاتی سازمان ملل در سودان جنوبی صلح بانان این سازمان اجازه تحرک آزادانه در سراسر سودان جنوبی را دارند اما گزارش بان کی مون به شورای امنیت که تنها رخدادهای ماه اوت را ذکر کرده نشان می‌دهد که تا چه حد این توافق نادیده گرفته می‌شود.

206/201

کد خبر: 681756

وب گردی

وب گردی