تهران – ایسکانیوز: حجم صادرات غیرنفتی در 5 ماه اول امسال به یک قدمی بیست میلیارد دلار رسید.

آخرین آمارهای ارائه شده از سوی گمرک ایران نشان می دهد از ابتدای سال جاری تا کنون 19 میلیارد و 639 میلیون دلار کالای غیر نفتی از ایران صادر شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 20.83 درصد افزایش نشان می دهد.

بررسی ها نشان می دهد بیش از 58 درصد از صادرات غیر نفتی ایران اما با مساله "نفت" در ارتباط بوده است. میعانات گازی و محصولات پتروشیمی هر کدام سهمی در حدود 29 درصد از کل صادرات غیر نفتی را به خود اختصاص داده اند به این ترتیب سهم این دو گروه کالایی از کل صادرات غیر نفتی به 58 درصد می رسد.

هر چند در دو سال گذشته حجم صادرات محصولات پتروشیمی و میعانات گازی در اثر تنگ شدن حلقه تحریم ها کاهش یافت اما در سال جاری حجم صادرات میعانات گازی بیش از 60 درصد و میزان صادرات محصولات پتروشیمی نزدیک به 30 درصد افزایش یافت.

مهمترین دلیل رشد صادرات غیر نفتی در این دوره زمانی افزایش صادرات کالاهای وابسته به نفت بوده است چرا که میزان صادرات سایر کالاها کاهشی 1.24 درصدی را شاهد بوده است.

افزایش 33 درصدی واردات

از ابتدای امسال تا پایان مرداد ماه 21 میلیارد و 981 میلیون دلار کالا به ایران وارد شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایشی 33.58 درصدی را نشان می دهد .

بررسی های صورت گرفته در گمرک نشان می دهد گندم، وسایل نقلیه موتوری و برنج عمده ترین کالاهای وارداتی به ایران در این دروه زمانی بوده اند .

بررسی ها نشان می دهد متوسط قیمت یک تن کالای صادراتی، در این دوره زمانی 433 دلار و متوسط قیمت یک تن کالای وارداتی 1,339 دلار بوده است

بر این اساس متوسط قیمت یک تن کالای صادراتی (دلار) نسبت به مدت مشابه سال قبل، با 11.31 درصد افزایش و متوسط قیمت یک تن کالای وارداتی (دلار) با 7.72 درصد کاهش در ارزش دلاری، مواجه بوده است.
کد خبر: 68396

وب گردی

وب گردی