تشریح دلایل تاخیر در تهیه گزارش اجرای برجام

رئیس کمیته هسته ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کار کارشناسی در تهیه گزارش ۶ ماهه اجرای برجام انجام شده است، گفت: پیش بینی می کنم که این گزارش از کمیسیون عبور می کند و بعد از ظهر این گزارش از کمیسیون با موفقیت خارج می شود.

به گزارش ایسکانیوز، مجتبی ذوالنوری، با بیان اینکه منابع متعدد و مبانی مختلفی در تهیه گزارش کمیته هستهای از اجرای برجام، مثل شروط 9 گانه مقام معظم رهبری، ماده واحده‌ای که 21 مهرماه سال 94 در مجلس شورای اسلامی مشتمل بر 9 بند و 2 تبصره مصوب شده و متن خود برجام را مدنظر قرار داده ایم، اظهار داشت: در این زمینه جلساتی را با وزیر امور خارجه و زیر مجموعههای این وزارتخانه، سازمان انرژی اتمی، دیگر وزارتخانه ها و نهادهای دیگر را برگزارکرده‌ایم و بازدیدهای میدانی و گزارش هایی که از دستگاه های مختلف درخواست کرده‌ایم را برای ما ارسال کرده‌اند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این موضوعات را منبع تهیه گزارش خود قرار داده‌ایم، بیان کرد: مصاحبه‌هایی نیز با متخصصین و مدیران مربوطه در این زمینه داشته‌ایم. کار طولانی و گسترده را انجام داده‌ایم تا گزارش 6 ماهه برجام آماده شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای با بیان اینکه بعضی از این دستگاه‌ها گزارش‌ها را دیر ارسال کرده‌اند، نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز تغییر کرد و نماینده‌ها و اعضای کمیسیون نیز که آمدند، جدید بودند به طور کلی می توان گفت که عوامل متعددی باعث تاخیر در تهیه این گزارش شد، ادامه داد: ما سعی کردیم کیفیت فدای سرعت نشود، زیرا کیفیت در این زمینه مهم تر بود.

رئیس کمیته هسته‌ای در گفت‌وگو با خانه ملت با بیان اینکه این گزارش امروز مراحل پایانی خود را پشت سر می گذارد، متذکر شد: روز گذشته رفت و آمدهای متعددی با دستگاه های مختلفی داشتیم.

ذوالنوری با بیان اینکه قبلا 35 سوال به امضای رئیس محترم کمیسیون برای وزارت خارجه ارسال شده بود که 9 مورد آن راجع به شروط 9 گانه مقام معظم رهبری بود، 9 مورد نیز در خصوص ماده واحده قانونی بود که مجلس تصویب کرده بود و 17 مورد هم ناظر بر متن برجام بود، گفت: وزرات خارجه به این 35 سوال پاسخ کتبی داده و یکی از منابع گزارش ما نیز همین متنی است که وزارت خارجه ارسال کرده است.

وی افزود: سوال های متعدد دیگری نیز مطرح بود ولی چون ما بنا را بر این گذاشته ایم که یک جانبه حرف نزنیم و قضاوت یک سویه نداشته باشیم؛ یعنی به جای اینکه ما مسائلی را مطرح کنیم که وزارت خارجه بگوید نه این موضوعات با واقعیت نمی‌سازد، در همین زمینه مقرر شده تا هنگامی که گزارش را تهیه می کنیم هر مطلبی که هست بیان شود تا قانع شویم و اگر چیزی خروجی کمیسیون بود، مورد نقد و نظر قرار نگیرد و حقوق همه دستگاه ها در این زمینه رعایت شود تا خدای ناکرده انحرافی از وقایع نداشته باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای، گفت: نمایندگان مردم وظیفه نظارتی دارند و در پیشگاه خداوند متعال و مردم مسئول هستند که با دقت کامل گزارش را تهیه کنند.

ذوالنوری با بیان اینکه دیروز دعوت کردیم از آقای عراقچی به عنوان عضو ارشد تیم مذاکره کننده تشریف آورد و بیش از دو ساعت جلسه با ایشان طول کشید و ابهامات و مطالب مختلف مطرح شد، ادامه داد: آقای عراقچی گزارشی را از فرایند اجرایی شدن برجام را ارائه کرد و چالش‌هایی که در این مسیرر وجود دارد و بدعهدی هایی که آمریکایی‌ها و طرف مقابل ما داشتند، موفقیت هایی که در این زمینه بوده است، به بحث گذارده شد که مشغول جمع بندی آن ها هستیم.

وی با بیان اینکه شب گذشته تا دیر وقت جمع بندی گزارش طول کشید و ساعت 6 تا 8 صبح امروز نیز کمیته هسته ای جلسه فوق العاده داشت تا این موضوع را بررسی کند، گفت: در جلسه بعد از ظهر کمیسیون این موضوع را طرح می کنیم و با توجه به کار کارشناسی که انجام شده است پیش بینی می کنم که این گزارش از کمیسیون عبور می کند و به بعد موکول نخواهد شد و بعد از ظهر این گزارش از کمیسیون با موفقیت خارج می شود و یقینا بعد از جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی قابل ارائه به صحن است.

رئیس کمیته هسته ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ادامه روند گزارش، بر عهده هیئت رئیسه مجلس است که چه زمانی این گزارش در صحن ارائه شود، تا بعد از ظهر کار ما قابل ارائه است.

202/201

کد خبر: 686441

وب گردی

وب گردی