صادرات غیرنفتی ایران امسال باید ۱۵درصد افزایش یابد

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ارزش صادرات غیرنفتی کشور شامل خدمات و کالاهای غیرنفتی امسال باید با ١٠ میلیارد دلار افزایش به ٦٨ میلیارد دلار برسد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از شانا، محمدرضا نعمت زاده امروز (پنجشنبه ، ۲۹ مهرماه) در آیین روز ملی صادرات که با حضور دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری در سالن اجلاس سران برگزار شد، افزود: در برنامه ششم توسعه، برای صادرات غیرنفتی رشد ١٥درصدی پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: در صورتی که افزایش ١٠ میلیارد دلاری ارزش صادرات غیرنفتی محقق شود، رشد صادرات غیر نفتی امسال به ٢٠ درصد می رسد.

وزیر صنعت، معدن و تجارتاعلام کرد: در ٦ ماه نخست امسال ٢٨.٥ میلیارد دلار کالاهای غیرنفتی و خدمات صادر شده است.

وی افزود: در سال ١٣٥٨، حدود ٦٠٠ میلیون دلار صادرات غیرنفتی داشتیم که در آن زمان نسبت صادرات غیرنفتی به کل صادرات حدود چهار درصد بود اما این رقم اکنون به ٧٠ درصد رسیده است.

نعمت زاده با تاکید بر این که برای صادرات نباید مانعی وجود داشته باشد نظیر دیگر کشورها که برای صادرات مانع و محدودیت قائل نمی شوند، گفت: صادرات افزون بر مسائل خارجی به دو عامل داخلی بستگی دارد؛ نخست مباحث مرتبط با دولت و قوای حاکمیت و دوم عواملی که به تولیدکنندگان و صادر کنندگان بر می گردد.

وی تصریح کرد: صادرات به عنوان یک بخش از تجارت خارجی، نه تنها یک اختیار بلکه امروزه یک الزام است؛ کشورهایی که در دهه‎های گذشته پیشرفت کرده اند، فقط از مسیر صادرات به این موقعیت دست یافته اند.

602/401

کد خبر: 687808

وب گردی

وب گردی