حلب و موصل سرنوشت منطقه را تغییر می‌دهند

معاون نخست وزیر ترکیه ضمن تاکید بر اینکه آنکارا آماده است تا تمامی اقدامات لازم را برای جلوگیری از پاکسازی قومی در این منطقه پس از نابودی داعش انجام دهد، از جامعه بین‌الملل خواست تا تدوین یک برنامه بین‌المللی برای موصل را که تضمین می‌کند این شهر توسط گروه‌های محلی اداره می‌شود، آغاز کند.

به گزارش ایسکانیوز به نوشته روزنامه حریت، نومان کورتولموش، معاون نخست وزیر ترکیه گفت: موصل باید توسط مردم این شهر اداره شود. تلاش‌ها برای تهیه یک برنامه بین‌المللی درخصوص وضعیت موصل باید هم اکنون آغاز شود. سپردن کنترل این شهر به دست گروه‌هایی از مناطق مختلف مشکلات را بدتر می‌سازد.

وی افزود: ما بسیار امیدواریم تا مشاهده کنیم که عملیات موصل به نتیجه‌ای برسد که طبق آن این منطقه دیگر شاهد خطر تفرقه نباشد. این عملیات طبق حساسیت‌های موجود آغاز شد.

کورتولموش ادامه داد: حمله بالقوه شبه نظامیان شیعه علیه سنی‌ها در موصل می‌تواند نتایج بسیار بدی داشته باشد. ترکیه تمامی اقدامات لازم را برای جلوگیری از وقوع چنین رویدادی انجام می‌دهد. آنکارا همچنین در صورت مشاهده پاکسازی قومی گروه‌های سنی یک اقدام نظامی را مدنظر می‌گیرد.

معاون نخست وزیر ترکیه گفت: امیدواریم چنین خطراتی وجود نداشته باشد ما با دقت تمامی تحولات را دنبال می‌کنیم. ما صریحاً اعلام کرده‌ایم که اگر لازم باشد وارد میدان خواهیم شد. از نظر ما هرگونه تهدید یا حمله علیه بعشیقه فرقی با حمله به آنکارا ندارد.

کورتولموش گفت: ترکیه پنج نگرانی و توقع مهم از ائتلاف بین‌المللی درخصوص عملیات موصل دارد: انجام آمارگیری در موصل و ترکیب مناطقی که نباید به خاطر مبارزه با داعش تغییر کند، عملیات نباید به گونه‌ای انجام شود که باعث آغاز یک درگیری قومی و فرقه‌ای جدید در این منطقه شود و استفاده از اصطلاح شیعه یا شبه نظامیان کرد درست نیست، هیچ سازمان تروریستی نباید اجازه ورود به موصل را داشته باشد چرکه این شهر از داعش پاک شده است، حضور ترکیه در بعشیقه ادامه خواهد داشت و آخرین مورد اینکه کشورهایی که نمی‌خواهند ترکیه در میدان باشد، باید انگیزه‌های خود را از این خواسته اعلام کنند.

کورتولموش درباره اوضاع منطقه گفت: آنچه که در جریان است جنگ نیابتی بین روسیه و آمریکاست که در سوریه و عراق به حد اعلای خود رسیده است و هیچ تردیدی نیست که دو شهر حلب و موصل سرنوشت منطقه را تعیین خواهند کرد.

وی افزود: سایکس پیکو جدید (اولی در سال 1915 امضا شد) در جریان است به طوریکه عملیات تقسیم براساس اصول نژادی و طایفه‌ای است و ملت‌های منطقه باید هوشیار باشند.

وی تصریح کرد: کلید حل بحران منطقه ترکیه است و عبور از آن منطقه را متلاشی می‌کند و آمریکا باید بین ترکیه و دشمنانش یکی را انتخاب کند.

وی روابط کشورش با روسیه و ایران را تاریخی خواند و گفت: روابط ما سیاسی و اقتصادی است و هیچ مقاصد پنهانی ندارد.

معاون نخست وزیر ترکیه تصریح کرد: مرحله آینده روسیه و ترکیه را به خاطر سوریه به هم نزدیک می‌کند.

304

کد خبر: 687889

وب گردی

وب گردی