موفقیت در حوزه بهداشت یکی از عوامل اصلی افزایش امید به زندگی است

با توجه به برنامه های وزارت بهداشت در حوزه بهداشت، برخی از آمارها از افزایش امید به زندگی ایرانی ها خبر می دهد. هر چند که به برخی از حوزه ها و عملکردهای وزارت بهداشت گاهی نقدهایی صورت می گیرد اما بررسی و مقایسه برخی متغیرها در سال های گذشته و سال 95 نشان می دهد امید به زندگی در ایران در برخی از حوزه ها روند خوبی داشته است.

ایسکانیوز:بیتا حقیقی پور- با توجه به اینکه هر یک از وزارت خانه ها دوران پایانی خود را تا انتخابات سال 96 سپری می کنند، این امر فرصتی را هم برای رسانه ها و هم وزارت خانه ها ایجاد کرده است تا برنامه ها و عملکردهای هر وزارت خانه ای مورد ارزیابی قرار گیرد و یا گاه خود سازمان ها و نهادها گزارشی از برنامه های اجرایی خود را منتشر می کنند.

بر این اساس روز گذشته خبرگزاری ایسنا گزارشی در مورد عملکرد وزارت بهداشت در حوزه بخش سلامت منتشر کرد که مقایسه برخی از آامارها نشانه های خوبی برای جامعه بود.

بر اساس این گزارش، شاخص‌ها و متغیرهای وضعیت حوزه سلامت در زمان تحویل آن به دولت یازدهم در سال منتهی به ۱۳۹۲ نشان می‌دهد که شاخص امید به زندگی در بدو تولد از ۷۲ در سال ۱۳۹۰ به ۷۳ در سال۱۳۹۲ رسیده است. مهم‌ترین علل افزایش امید به زندگی در سال‌های اخیرهم کاهش مرگ و میر کودکان زیر پنج سال، افزایش دسترسی مردم به خدمات بهداشتی، افزایش سطح سواد و ایجاد تسهیلات در مناطق روستایی عنوان می‌شود.

شاخص‌ها و متغیرهای وضعیت حوزه سلامت در زمان تحویل آن به دولت یازدهم در سال منتهی به ۱۳۹۲ نشان می‌دهد که شاخص امید به زندگی در بدو تولد از ۷۲ در سال ۱۳۹۰ به ۷۳ در سال۱۳۹۲ رسیده است

همچنین در بازه زمانی ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴ اختصاص اعتبار ویژه برای رفع بحران دارویی، تأمین داروهای مورد نیاز بیماران و جلوگیری از ادامه روند کمبود و گرانی دارو بخشی از اقدامات وزارت بهداشت دولت یازدهم در حوزه دارویی بود. همچنین می‌توان ایجاد نظام تأیید اصالت دارو برای مبارزه با داروهای قاچاق و در ادامه، پیگیری در شمول قرار دادن تجهیزات پزشکی، مکمل ها و مواد غذایی برای کنترل اصالت فراورده‌های سلامت را به عنوان یکی از دستاوردهای مهم این حوزه برشمرد.

اقدامات بخش سلامت، شاخص امید به زندگی در بدو تولد به ۷۴ سال در سال۱۳۹۴ رسید و روند میزان مرگ کودکان زیر پنج سال در سال ۱۳۹۳ به ۱۵.۸مورد در هزار تولد زنده کاهش یافت. همچنین مرگ نوزادان به ۱۰ در هزار تولد زنده و مرگ مادران به ۱۸.۹ در صد هزار تولد زنده کاهش یافت. به این ترتیب، سهم پرداخت مستقیم از جیب مردم از هزینه‌های سلامت در سال ۱۳۹۴ به کمتر از ۵۰ درصد کاهش یافته و نسبت تخت به هزار نفر جمعیت در سال ۱۳۹۴ به میزان ۱.۶ رسید.

اما کوروش محمدی، رییس انجمن آسیب شناسی ایران هم با توجه به این آمار منتشر شده در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز گفت :بررسی روند افزایش و یا کاهش امید به زندگی در هر جامعه ای پارامترهایی دارد که طبق استاندارد مشخصی تعریف شده اند. حوزه بهداشت، حوزه بهداشت روانی، آسیب های اجتماعی که زیر شاخه های متعددی دارد از جمله این پارامترها هستند.

موفقیت در حوزه بهداشت یکی از عوامل اصلی افزایش امید به زندگی است اما باید توجه داشت از آنجایی که این تغییرات روند کندی را در پیش گرفته اند انتشار آنها تاثیر مثبتی نخواهد داشت چرا که برای مردم خیلی قابل لمس نیست

او ادامه داد : بر اساس بررسی این پارامترها و آنچه که در جامعه مشاهده می شود می توان گفت که امید به زندگی تا حدودی در جامعه افزایش داشته است. به عنوان مثال در بحث طلاق در برخی از استان ها مانند یزد که شهری مذهبی و سنتی است و یا اصفهان مشاهده می شود که آمار طلاق کاهش داشته است و بر طرف شدن تحریم ها هرچند رکود اقتصادی را به دنبال داشت اما باعث شد تا مردم توان بیشتری برای مقابله با مشکلات اقتصادی داشته باشند.

محمدی همچنین با اشاره به تغییرات کوچکی که در حوزه بهداشت از سوی وزارت بهداشت صورت گرفته است گفت :موفقیت در حوزه بهداشت یکی از عوامل اصلی افزایش امید به زندگی است اما باید توجه داشت از آنجایی که این تغییرات روند کندی را در پیش گرفته اند انتشار آنها تاثیر مثبتی نخواهد داشت چرا که برای مردم خیلی قابل لمس نیست.

105/110

کد خبر: 688399

وب گردی

وب گردی