عبدالله: عربستان از موضع افغانستان در گفت وگوهای صلح با طالبان حمایت می کند

رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان اعلام کرد که عربستان سعودی از موضع دولت این کشور در گفت و گوهای صلح با طالبان حمایت می کند و آن را وظیفه دینی و اسلامی خود می داند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، «عبدالله عبدالله» امروز یکشنبه در نشست مطبوعاتی در کابل به خبرنگاران گفت که موضع دولت افغانستان و عربستان در مبارزه با تروریسم به هم نزدیک است و این سفر به نزدیکی مواضع دو کشور کمک بیشتر کرده است.
رئیس اجرایی دولت افغانستان در صدر هیاتی مرکب از 6 وزیر کابینه و 21 تن از بازرگانان افغان به ریاض سفر کرد و در مدت اقامت سه روزه خود با مقام های عربستان دیدار و گفت و گو کرد.
رئیس اجرائی دولت افغانستان افزود که کنفرانس بعدی برای بررسی کمک های جامعه جهانی و چگونگی پرداخت و مصرف آن در افغانستان براساس درخواست دولت افغانستان، در سال 2018 قرار است در عربستان سعودی برگزار شود و عربستان توافق ابتدایی خود را اعلام کرده است.
وی برگزاری این نشست را در ریاض مفید دانست؛ زیرا به گفته وی عربستان یک کشور مقتدر اسلامی است.
عبدالله، سفر خود به عربستان را پردستاورد عنوان کرد و گفت: عربستان سعودی در تامین صلح، گسترش روابط فرهنگی، بازسازی، بهبود وضعت مردم و سرمایه گذاری در افغانستان وعده همکاری داده است.
رئیس اجرایی دولت افغانستان تمدید گذرنامه کارگران افغان، تغییر گذرنامه آن عده از افغان که با گذرنامه کشورهای دیگر به عربستان سفر کرده و در آنجا مشغول کار هستند از دیگر محورهای گفت وگوها با مقامات عربستان دانست و تاکید کرد که عربستان برای رسیدگی به این موارد توافق کرده است.
وی همچنین از برگزاری کنفرانس علمای جهان اسلام در عربستان خبر داد و افزود: در این کنفرانس پیامی درباره افغانستان نیز منتشر خواهد شد.
عبدالله گفت که عربستان سعودی، مرکزی برای شورای سراسری علمای افغانستان در کابل می سازد و همچنین یک بیمارستان تخصصی را در کابل احداث خواهد کرد.
عبدالله، نسبت به اهدای 400 بورس تحصیلی از طرف دولت عربستان به دانشجویان افغان اطمینان داد و گفت: اولویت بورس ها از طرف دولت افغانستان تعیین می شود و در آینده نیز شمار این بورسیه های عربستان به دانشجویان افغان افزایش خواهد یافت.
عبدالله سفر مقامات طالبان از قطر به پاکستان را بی اهمیت دانست و تاکید کرد که سفر هیأت طالبان از قطر به پاکستان خبر نیست زیرا پاکستان مرکز طالبان است و تمام فعالیت و زندگی طالبان در پاکستان می باشد و هر فعالیتی را در این کشور انجام می دهند.

206/201

کد خبر: 688631

وب گردی

وب گردی