صالحی امیری: برای 52سال آینده ثبت در یونسکو،  اثر در انبار داریم

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، گفت: دولت بر این باور است که باید سرمایه‌های بزرگ از مخازن دربسته بیرون بیایند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، سید رضا صالحی امیری، صبح امروز در مراسمی که به مناسبت روز جهانی میراث دیداری و شنیداری، برگزار شد، بیان کرد: ما در سه سال گذشته تلاش کردیم هیچگاه مجموعه کمیته ملی حافظه جهانی را کمرنگ یا تعطیل نکنیم و این مجموعه همیشه پرشتاب کارش را دنبال کرده است.
او ادامه داد: نتیجه این فعالیت ثبت ۵۲ اثر در کمیته ملی حافظه جهانی در سطح ملی است که افتخار بزرگی برای کشور به شمار می‌رود. البته این مسئله مشکلی را که کشور همواره با آن روبرو است به یاد می‌آورد و آن انبوه سرمایه‌های فرهنگی است.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به اینکه برخی کشورها از فقر فرهنگی رنج می‌برند اما کشوری نمی‌داند با انبوه سرمایه‌های فرهنگی که در اختیار دارد، چه کار کند، تصریح کرد: در واقع ما در حال حاضر ۵۲ اثر را برای ثبت در ۵۲ سال آینده در حافظه جهانی یونسکو در انبار داریم.
صالحی امیری خاطرنشان کرد: در سطح جهانی تا کنون از ایران ۹ اثر به ثبت رسیده و در مجموع حوزه ثبت میراث کشورها در حافظه جهانی، حوزه‌ای است که باید با تدبیر و تامل و نه شتاب، در آن فعالیت کرد.

او از تشکیل کمیته‌های فرعی در شهرستان‌ها برای فعالیت به موازات کمیته ملی حافظه جهانی در تهران طی سال‌های اخیر فعالیت این کمیته خبر داد و با تاکید بر لزوم پرداختن این کمیته به ثبت‌ها آثار مشترک با کشورهای دیگر در سطح جهانی، گفت: این مسئله سبب می‌شود که شناخت فرهنگی دو کشور از یکدیگر بیشتر شود؛ همچنین پیامی است در انتقال صلح و دوستی و تعامل و سازگاری با کشورهای دیگر. به عنوان مثال وقتی ما کلیات سعدی را در حافظه جهانی ثبت می‌کنیم، یعنی به دنیا پیام می‌دهیم که سعدی یک انسان عارف بزرگ است که به دنبال صلح بشری است.
مشاور رئیس جمهوری، با بیان اینکه ریل حرکت کمیته ملی حافظه جهانی، ریل خوبی بوده و جلسات این کمیته به طور منظم پیش می‌رود، عنوان کرد: در جمع ما در کمیته ملی حافظه جهانی هیچگونه اختلافی وجود ندارد و دوستان از صداوسیما تا سپاه پاسداران و از وزارت امور خارجه تا مجلس و از میراث فرهنگی تا آستان قدس رضوی همه دست به دست یکدیگر داده‌اند تا این کار بزرگ شکل بگیرد.
صالحی امیری به تشکیل مجموعه کتابخانه‌های بزرگ کشور در سال‌های فعالیتش در این سازمان اشاره کرد و از برگزاری همایش کتابخانه‌های بزرگ کشور با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در آینده‌ای نزدیک خبر داد.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، در پایان سخنانش تاکید کرد: این دولت بر این باور است که سرمایه‌های بزرگی که در مخازن دربسته قرار دارند، باید به روی عموم مردم گشوده شود و ابتدا ایرانیان و سپس جهانیان از این گنجینه عظیم مطلع شوند. اگر ما این درها را نگشاییم، ظلم بزرگی به آیندگان کرده‌ایم و آنها هیچگاه ما را نخواهند بخشید.

کد خبر: 689370

وب گردی

وب گردی