برخوردی که پلیس ترکیه با معترضان کرد

پلیس ترکیه برای متفرق کردن معترضانی که در اعتراض به بازداشت دو شهردار شهر کردنشین دیاربکر، در استانبول و دیاربکر تظاهرات کرده بودند، از گاز اشک آور استفاده کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه از دیاربکر، دادگاهی در ترکیه از بازداشت دو شهردار شهر کردنشین دیاربکر در جنوب شرقی این کشور به اتهام « فعالیت‌های تروریستی » مرتبط با حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) خبر داد.

براساس بیانیه دادگاه دیاربکر، گولتان کیشاناک و فیرات آنلی که در سال 2014 به عنوان شهردار دیاربکر انتخاب شدند، به « عضویت در یک سازمان تروریستی مسلح و حمایت لجستیک از آن» متهم شدند.

همچنین شامگاه یکشنبه آیلا آکات آتا، نماینده سابق حزب « صلح و دموکراسی » در پارلمان که دو شهردار دیاربکر نیز از همین حزب هستند، بازداشت شد.

این تصمیم در شرایط پرتنش افزایش بازداشت ها و برکناری مسئولان محلی به اتهام به ارتباط با پ.ک.ک و همچنین تعطیلی رسانه‌های وابسته به کردها گرفته شده است.

روز یکشنبه صدها نفر که خواستار آزادی کیشاناک و آنلی بودند، در دیاربکر و استانبول تظاهرات کردند.

نیروهای پلیس برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک آور استفاده کردند.

صلاح الدین دمیرتاش، رئیس حزب دموکراتیک خلق‌ها (اصلی ترین تشکل سیاسی طرفدار کردها) روز یکشنبه خطاب به حدود 500 نفری که نزدیک شهرداری دیاربکر تجمع کرده بودند گفت مقامات ترکیه، این دو شهردار را به گروگان گرفته اند.

وی افزود: « هر کسی که بگوید اردوغان سلطان ما نیست، تروریست تلقی می شود. ما عقب نشینی نمی کنیم، حال بهای آن هر چه می خواهد باشد.»

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، دو حزب « صلح و دموکراسی » و « دموکراتیک خلق‌ها » را وابسته به « پ.ک.ک » می داند.

ماه گذشته 24 شهردار در جنوب شرقی ترکیه به اتهام ارتباط با پ.ک.ک برکنار شدند. این اقدام تظاهرات مردم در شهرهای مختلف این منطقه را به دنبال داشت.

306/300

کد خبر: 690965

وب گردی

وب گردی