پتروشیمی مصداق بارز اقتصاد مقاومتی

معاون وزیر نفت  در امور پتروشیمی در نشست دوره های آموزشی صنعت نفت گفت : با فراهم بودن زمینه برای جذب سرمایه گذاری خارجی وزارت نفت قصد ارزان فروشی ندارد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز،مرضیه شاهدائی، طی نشست روز جاری که در سالن شهید بهشتی وزارت نفت در خصوص معرفی صنعت پتروشیمی برگزار شد، گفت: صنعت پتروشیمی در کنار صنایع نفت و گاز جزو صنایعی است که باعث ایجاد تحول در دنیا شده اند و پتروشیمی که جزو صنایع پایین دستی محسوب می شود خود شامل مواد پایه ، میانی و نهایی می شود.

وی با معرفی محصولات مختلفی که در صنعت پتروشیمی وجود دارد تأکید کرد:صنعت پتروشیمی ایران باید تلاش کند با دور شدن از تولید مواد پایه و نزدیک شدن به تولید مواد میانه و نهایی ارزش افزوده بیشتری به دست آورد.

وی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی مصداق بارز اقتصاد مقاومتی است گفت: صنعت پتروشیمی باید از خام فروشی به سمت تولید موادی با ارزش افزوده بالاتر حرکت کند که این کار با جهشی که در مناطقی مثل عسلویه، ماهشهر و شرکت های پتروشیمی اراک داشتیم در حال انجام است.

این مقام مسئول گفت:با رشد جمعیت کشور و بازار داخلی که در کشور وجود دارد به خصوص پیشرفت صنعت خودرو نیاز به صنعت پلیمرو پتروشیمی افزایش پیدا کرده ، که باید با ایجاد ارتباط های بین المللی برای دریافت دانش فنی و جذب سرمایه گذاری های خارجی زمینه گسترش تولید موادی با ارزش افزوده بالاتر فراهم کنیم.

معاون وزیر نفت در ادامه افزود: هم اکنون اجرای 25 طرح جدید با سرمایه گذاری 50 میلیارد دلاری از مهمترین اهداف اولویت دار توسعه صنعت پتروشیمی در برنامه ششم توسعه می باشد و در کنار تعیین اولویت های جدید، توسعه صنایع پتروشیمی در سواحل جنوبی کشور همچون بندر چابهار، قشم، لاوان، عسلویه به دلیل در اختیار داشتن خوراک و نزدیک به آب دریا از دیگر اهداف اولویت توسعه صنعت پتروشیمی است.

وی با اشاره به اینکه عربستان سعودی و قطرخوراک متنوع نفت خام و گاز طبیعی برای توسعه پتروشیمی ندارند گفت: ایران از معدود کشورهایی است که از تمامی خوراک های مایع و گاز برای توسعه این صنعت برخوردار است.

معاون وزیر نفت در ادامه این نشست سال 95 را یکی از شکوفاترین سال ها برای صنعت پتروشیمی عنوان کرد و از بهره برداری و تولید محصول طرح MEG مروارید تا پایان امسال، فاز دوم کاویان، طرح توسعه پتروشیمی کارون، کردستان، واحد تخت جمشید پارس عسلویه، فاز توسعه سوم پتروشیمی پردیس، پلی استایرن و بخش هایی از خط لوله اتیلن غرب خبر داد و تصریح کرد: پیش بینی می شود از سال آینده مجتمع پتروشیمی بوشهر، فاز اول پتروشیمی دماوند، پتروشیمی مرجان و واحد اتلین پتروشیمی ایلام به بهره برداری برسد.

وی با تأکید بر ورود ایران به دوران پسابرجام و شروع مذاکرات با شرکت های بین المللی برای کسب دانش فنی، جذب سرمایه و انتقال لایسنس افزود: پیش بینی می شود با کسب دانش فنی لایسنس روند توسعه صنعت پتروشیمی در قالب اجرای برنامه ششم توسعه با سرعت بیشتری انجام شود.

وزیر نفت اظهار کرد:بر اساس آخرین مذاکره با توتال، این شرکت برای احداث یک واحد اتان کراکر و 2 واحد پلی اتلینی اعلام آمادگی کرده است.

شاهدائی در پایان در پاسخ به این پرسش خبرنگاران در خصوص صحت انصراف شرکت های هندی برای سرمایه گذاری در این صنعت گفت: درخواست هندی ها دریافت خوراک گاز چهار تا پنج سنت برای احداث واحد اوره و آمونیاک بود که با آن موافقت نکردیم.

402/101

کد خبر: 691865

وب گردی

وب گردی