اربعین حسینی و مردانی که شب و روز نمی شناسند

همزمان با آغاز ورود اولین گروه های بزرگ زائران اربعین حسینی از ایران و ورودشان به داخل خاک عراق در روزهای پنجشنبه و جمعه، تلاش های شبانه روزی مسئولان ستاد ایرانی، 'تسهیل زیارت اربعین' و دست اندرکاران برپایی موکب ها و خدمات رسانی همزمان ادامه دارد.

به گزارش ایسکانیوز، پنجشنبه گذشته حسن دانایی فر سفیر ایران در عراق، همزمان با حضور هیات عالی قضایی ایران به ریاست آیت الله صادق آملی لاریجانی یک جلسه ویژه و فوق العاده در چارچوب ستاد تسهیل زیارت اربعین در شهر کربلای معلا، برای آخرین پیگیری ها جهت ایجاد تسهیلات و خدمات رسانی به زائران و حل مشکلات در مسیر آماده سازی زیر ساخت ها و ورود امکانات برگزار کرد که در آن تمامی مسئولان نهادها و نمایندگی های ایران در عراق حضور داشتند.
در آن جلسه مسئولان نهادهای ایرانی گزارش هایی از روند پیشرفت امور و وظایف محوله می دادند و مشکلات خود را نیز مطرح می کردند که سفیر ایران در همان محل دستور پیگیری با طرف های عراقی و یا حتی مسئولان ایرانی را در داخل کشور صادر می کرد و به سرعت جهت حل و فصل موانع و مشکلات اقدام می شد.
این جلسه در شرایطی برگزار شد که در اواسط کار، تلفنی به سفیر ایران در عراق خبر دادند که مرز مهران شاهد ورود پر تعداد زائران است که در حال ورود به خاک عراق هستند؛ موضوعی که هم به فال نیک گرفته شد و هم باعث شد تا مسئولان به تکاپوی بیشتری بیفتند و متوجه شوند که وقت آماده سازی امکانات و تسهیلات در حال اتمام است و سفیر هم موضوع را به همه پیگیران متذکر شد.
در جلسه روز پنجشنبه، بسیاری از مشکلات از جمله معطلی خودروهای حامل کمک ها و امکانات حل شد و خودروهایی که پشت مرز مانده بودند، از نقطه صفر عبور کردند.
بعد از این جلسه سفیر و برخی از حاضران در جلسه به هیات قضایی به ریاست آیت الله لاریجانی پیوستند که برای زیارت عازم حرمین شده بود.
زیارت امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل العباس(ع) از ساعت یک بعد از ظهر شروع شد و سفیر ایران در عراق، آیت الله لاریجانی را تا پایان زیارت همراهی کرد و سپس به همراه مسئولان ستاد تسهیل اربعین برای بازدید از روند فعالیت های آماده سازی اسکان زائران از هیات جدا شد. (آیت الله لاریجانی که برای یک سفر رسمی از روز شنبه گذشته وارد عراق شده بود، روز پنجشنبه در کربلای معلا بسر می برد.)
در خیابان های کربلا وانت بارها و کامیون ها درحالی که بارشان اجاق گاز و دیگ و وسایل پخت وپز بود، در رفت و آمد دیده می شدند که حکایت از تلاش شتابنده برای خدمات رسانی به زائران اربعین داشت که امسال چند روز زودتر از هر سال شروع شده است.
ابتدا به یک ساختمان نیمه کاره که گفته می شد متعلق به عتبات عالیات است، رفتیم؛ جایی که کارگران ایرانی درحال آماده کردن آن برای اسکان صدها نفر از زائران بودند.
در حقیقت جلسه صبح پنجشنبه مسئولان ستاد، غروب همین روز در حین بازدید از روند فعالیت ها در محل ادامه یافته بود، بطوری که پیگیری ها بصورت سرپایی درمحل انجام می شد. یک موکب، مشکل برق داشت و موکب دیگر مساله آب رسانی و آن دیگری منتظر رسیدن سرویس های بهداشتی موقت بود تا در کنار چادرهای بزرگ گروهی جهت زائران نصب شود.
در این بازدیدها، دانایی فر بیشترین تمرکز را بر نکات ایمنی داشت، بطوری که تاکید می کرد که اتصالات برقی بگونه ای در چادرها و محل های اقامت زائران تعبیه شود که به حریق و آتش سوزی منجر نشود.
در ادامه به یکی از این اماکن استقرار زائران رفتیم که در یک بوستان در مرکز شهر کربلا قرار دارد که بچه های شهرداری تهران آنجا در حال کار بودند.
بعد از یک بازدید که در تاریکی شب انجام شد، نیروهای شهرداری دور سفیر ایران حلقه زدند و دانایی فر هم برایشان از 'ارزش معنوی کاری که می کنند و بازخوردها و نتایج آن را سال ها بعد مشاهده خواهند کرد'، سخن گفت.
این بازدیدها و پیگیری ها از ماه ها قبل شروع شده و بسیاری از مسئولان برپا کننده موکب ها و ایجاد کننده محل های اسکان زائران در جلسه ستاد تسهیل زیارت اربعین اعلام کردند که از روز دوشنبه آینده آماده خدمات رسانی هستند و برخی نیز گفتند که آمادگی دارند خدمات رسانی خود را از روز شنبه آغاز کنند.
در جریان بازدید روز پنجشنبه که تا دیر وقت بطول انجامید، مسعود حسینیان سرکنسول ایران در کربلا و جمعی از کارشناسان سفارت ایران، کنسولگری ایران در کربلا و نیز مسئولان ستاد عتبات عالیات و حج و زیارت نیز حضور داشتند.
روز جمعه نیز سفیر ایران در عراق همراه با مسئولان ستاد تسهیل زیارت اربعین از روند پیشرفت فعالیت های خدمات رسانی جهت زائران اربعین در نجف اشرف بازدید کرده و از نزدیک جهت رفع مشکلات و موانع اقدام کردند.
امسال، برخلاف سال های قبل، پیاده روی اربعین دستکم 5 روز زودتر شروع شد و به تبع آن حرکت زائران ایرانی نیز حدود یک هفته زودتر آغاز شده است. البته زائران ایرانی که برای زیارت اربعین طی دو روز گذشته وارد خاک عراق شده اند، ابتدا به نجف اشرف می روند و از آنجا پیاده روی به سوی کربلا را شروع می کنند.
سال گذشته نیز سفیر ایران به عنوان رئیس ستاد تسهیل زیارت اربعین در عراق، تا پایان خروج آخرین زائر اربعین، از بغداد تا بصره و سامرا، همراه با کارشناسان سفارت و سایر نهادهای ایرانی، زیر پوشش نظارتی قرار داده بود و بطور دائم از مرزهای سه گانه شلمچه، چذابه و مهران سرکشی می کرد.

منبع: ایرنا

303/300

کد خبر: 692601

وب گردی

وب گردی