پیروزی ترامپ هشداری برای ژاپن

پیروزی دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که فردا (سه شنبه) برگزار می شود، می تواند زنگ هشداری برای ژاپن یکی از بزرگترین متحدان واشنگتن باشد.

به گزارش ایسکانیوز، ترامپ بیشتر از هر نامزد دیگری در سال های اخیر از روابط نظامی و اقتصادی با ژاپن انتقاد کرده و کمک های آمریکا را بویژه در زمینه امنیتی و نظامی به توکیو بیش از اندازه توصیف کرده است.
شاید به همین دلیل است که چینی ها که رابطه زیاد خوبی هم با ژاپنی ها ندارند به ترامپ بیش از اندازه علاقه دارند و سختگیری های او در قبال توکیو را می پسندند.
به همین دلیل از هم اکنون مقام های ژاپن هشدار داده اند که باید برای روی کار آمدن ترامپ هم آمادگی داشت و هم اینکه اتحاد با آمریکا را تضمین کرد.
ترامپ بر این باور است که ژاپن برای کمک های نظامی آمریکا هزینه کافی را پرداخت نمی کند و اگر می خواهد واشنگتن متعهد به حمایت از آن کشور در برابر چین و کره شمالی باشد، باید بودجه بیشتری به این منظور اختصاص دهد.
او سخنان مشابهی هم در باره کره جنوبی دیگر متحد آمریکا داشته است.
بسیاری از کارشناسان بر این اعتقاد هستند که با نظرداشت این اظهارات، روابط دو کشور می تواند با روی کار آمدن ترامپ دستخوش تحولات جدی شود.
حتی شینزو آبه نخست وزیر ژاپن هم نگرانی خود را پنهان نکرده و به طور غیرمستقیم گفته است که اگر هیلاری کلینتون به رهبری آمریکا برسد او ماه فوریه به واشنگتن سفر خواهد کرد.
ژاپن از هم اکنون خود را آماده می کند تا تمامی معاهدات و اسناد اتحاد تجاری، نظامی و امنیتی دو کشور را مورد بررسی قرار داده و ترامپ را در صورت روی کار آمدن به این نتیجه برساند که باید به این پیمان ها و این روابط متعهد باشد.
یکی از بزرگترین شکست های سیاسی و نظامی برای آبه این خواهد بود که ترامپ پس از به قدرت رسیدن به دنبال خروج از منطقه آسیا و اقیانوس آرام باشد و در اتحاد نظامی واشنگتن با توکیو تغییراتی بدهد.
تارنمای نیکی ژاپن می نویسد که بر خلاف ترامپ، خانم کلینتون سیاست های باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا را در ارتباط با ژاپن دنبال می کند و حتی اعلام کرده است با به قدرت رسیدن روابط را باز هم تحکیم خواهد کرد.
بر خلاف او ترامپ در موارد تجاری هم روی خوشی به توکیو نشان نداده و از ژاپن به عنوان کشوری که رقیب اقتصادی آمریکا می باشد و برای اقتصاد آمریکا در برخی سال ها مضر هم بوده، یاد کرده است.
«توشیهیرو ناکایاما» از استادان سیاست آمریکا در دانشگاه کیتو ژاپن می گوید که بهترین تدبیر مقابله جویانه این است که علت اتحاد نظامی، امنیتی و اقتصادی ژاپن با آمریکا برای ترامپ تشریح شود زیرا او اکنون این اتحاد را غیرعادلانه می داند.
تارنمای ژاپن تودی هم نوشته است که ترامپ کاملا ناشناخته است و این نگرانی وجود دارد که تحولاتی ناخرسند کننده با به قدرت رسیدن وی در روابط دو کشور رخ دهد و باید برای آن زمان آماده بود.
ناکایاما اما تصریح می کند که بدترین سناریوی ممکن این خواهد بود که او پس از به قدرت رسیدن به دنبال تقویت روابط با چین باشد و این برای توکیو یک فاجعه محسوب می شود.
با توجه به اینکه آبه تا سال ۲۰۲۰ همچنان در ژاپن و در حزب حاکم لیبرال دمکرات در راس قدرت خواهد بود، ترجیح توکیو این است که از اتحاد امنیتی، نظامی و اقتصادی با آمریکا در هر شرایطی حراست شود.
ارزش تبادلات ژاپن و آمریکا در چند دهه گذشته افزایش یافته و اکنون نزدیک به 215 میلیارد دلار است و معادل 15 درصد از کل تجارت خارجی توکیو را شامل می شود.
آمریکا پس از چین دومین شریک بزرگ تجاری ژاپن محسوب می شود.
انتخابات ریاست جمهوری آمریکا فردا سه شنبه (18 آبان ماه) برگزار می شود و قرار است چهل و پنجمین رئیس جمهوری این کشور در جریان آن برگزیده شود.

منبع: ایرنا

303/300

کد خبر: 693185

وب گردی

وب گردی