زندگی را به اشتراک بگذاریم/اهدای خون در دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان

مراسم اهدای خون در روز دوشنبه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان برگزار می شود.

به گزارش ایسکانیوز، اهدای خون یکی از اقدامات خداپسندانه ای است که از گذشته تا کنون ادامه دارد. برخی از مورخان معتقدند اولین انتقال خون از فردی به فرد دیگر در سال ۱۴۹۲ برروی پاپ هشتم که در کما بود، انجام شده است در آن زمان پزشکان تشخیص داده بودند که پاپ نیاز به دریافت خون تازه دارد اما به دلیل عدم کشف سیستم گردش خون در آن زمان، خون سه کودک را به دهان پاپ می ریزند!

در اواخر قرن شانزدهم میلادی آندریاس لیباویوس پزشک آلمانی‌ اعلام کرد انتقال خون از یک فرد سالم به یک فرد زنده ممکن است و طی آن حیاتی تازه به بدن بیمار ارزانی شده و ضعف از او دور خواهد شد. در سال ۱۶۲۸ مطالعات در زمینه گردش خون در عروق وارد مسیر تازه‌ای شد ویلیام هاروی تئوری هایی درباره گردش خون مطرح کرد که راهگشای فلاسفه علوم طبیعی درباره بحث درزمینه انتقال خون شد.

اولین انتقال خون انسان به انسان در سال 1818 توسط جیمز بلا ندل انجام شد و در جریان آن به مرد 35 ساله ای که سرطان معده داشت و در حال مرگ بود مقدارکمی خون تزریق شد . وی پس از بهبودی نسبی پس از چند روز در گذشت.
در ایران بحث انتقال خون به سالهای قبل از 1320 برمی گردد که بصورت پراکنده در برخی بیمارستانها از جمله: ارتش، شرکت نفت، سینا و ... انجام می گرفت و عمدتاً اهداکنندگان آنها نیز افراد حرفه ای بودند که در قبال دریافت وجه نقد اقدام به اهدای خون می کردند.

وضعیت انتقال خون در جهان

وضعیت انتقال خون در کشور ما مطلوب است و از کیفیت خوبی برخوردار است اما در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، بیشترین اهدا کنندگان خون را افراد داوطلبی تشکیل می‌دهند که در قبال آن پولی دریافت نمی‌کنند. اهدای خون معمولا خطرناک نیست اما ممکن است برخی به هنگام اهدای خون احساس ضعف و بی‌حالی کنند.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت،اهدای خون نسبت به سال 2004 رشد 25 درصدی داشته است و بیشتر آن ها را افرادی تشکیل می دادند که از درآمد بالایی برخوردار بودند . بر اساس اطلاعات رسیده از خبرآنلاین، در جوامع با در آمدکم حدود 65 درصد خون اهدایی به کودکان منتقل می شود اما در جوامع با در آمد بالا بیشتر به افراد بیمار بالای 65 سال.در کشورهای با در آمد بالا حدودا 40 نفر در هر هزار نفر در سال خون اهدا می کنند . این میزان در کشورهایی با در آمد متوسط حدودا 12.6 و در کشورهای با در آمد پایین حدود 4 نفر است.بر طبق این آمار تنها 41 کشور از 150 کشور جهان می توانند از خون اهدا شده پلاسما استخراج و استفاده کنند و بقیه کشورها وارد کننده پلاسما هستند.

اهدای خون در دانشگاه های آزاد اسلامی

اهدای خون یکی از امور پسندیده ای است که در واحد های دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می شود. در شهریور ماه امسال بود که به منظور اهدای خون و ترویج فرهنگ آن، 60 نفر از کارمندان سازمان مرکزی دانشگاه‌ آزاد اسلامی اقدام به این امر خداپسندانه کردند. این مراسم با حضور یک تیم 10نفره از سازمان انتقال خون ایران به منظور تأمین خون و فرآورده های سالم و مطمئن و رایگان برای رفع نیاز بیماران نیازمند، به خصوص مبتلایان به تالاسمی، هموفیلی و لوسمی صورت گرفت.

به دنبال آن واحد های بسیاری اقدام به برگزاری مراسم اهدای خون کرده اند که دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان از جمله آن هاست. حوزه معاونت دانشجویی وفرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان با همکاری کانون دانشجویی جمعیت هلال احمرشهرستان لاهیجان اقدام به برگزاری این مراسم کرده است.

گفتنی است این مراسم در روز دوشنبه 24 آبان ماه از ساعت 9 الی 12 جنب دانشکده فنی مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان برگزار خواهد شد.

700/701

کد خبر: 704341

وب گردی

وب گردی