سیاست های دونالد ترامپ در قبال اسرائیل متضاد است

یکی از تناقضات موجود در وعده های ترامپ حمایت از اسرائیل، در عین برقراری رابطه ای دوستانه با روسیه است. نمی توان در بحث سوریه هم از اسرائیل حمایت کرد و هم با روسیه روابط دوستانه ای برقرار کرد. جمهوری‌خواهان در سیاست خارجی بسیار تندروتر از دموکرات ها هستند و اختلافات نظرات جدی با دونالد ترامپ دارند.

ایسکانیوز - مجتبی اسماعیلی: پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا موجب ایجاد پرسش‌ها و چالش‌های فراوانی در زمینه‌های داخلی و خارجی درباره سیاست‌های آینده ایالات متحده آمریکا شده است. تظاهرات‌های داخلی در کنار ابراز نگرانی‌های دوستان خارجی، شرایط را برای رئیس جمهور آینده این کشور ناهموار ساخته است و گمانه‌زنی‌های فراوانی ایجاد کرده است.

افشار سلیمانی، سفیر سابق کشورمان در آذربایجان در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز به تشریح سیاست‌های احتمالی رئیس جمهور آینده آمریکا در قبال روسیه و سوریه پرداخت.

متن این گفت و گو در ادامه آورده می‌شود:

چرا بسیاری از دشمنان آمریکا از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خوشحال هستند؟

عدم توجه او به مسائل حقوق بشری، دلیل اصلی استقبال دشمنان آمریکا از انتخاب اوست. آن ها تلاش کردند تا با حمایت از ترامپ، از پیامدهای احتمالی عدم توجه به حقوق بشر بپرهیزند.

آیا انتخاب دونالد ترامپ برای نزدیکی آمریکا و روسیه کافی خواهد بود؟

انتخاب دونالد ترامپ تنها می تواند یکی از متغیرهای اثرگذار بر مجادلات روسیه و آمریکا باشد. در حال حاضر مسائلی زیادی وجود دارد که مانع از دوستی دو کشور در آینده نزدیک خواهد شد. آقای ترامپ در دوران تبلیغات انتخاباتی حرف ها زیادی زده اند که بعضیا متضاد باهم بوده و نمی توان روی آن ها حساب باز کرد. ممکن است بتوانند در مواقعی همکاری های مشترکی داشته باشند و در صورتی که به تعاریف مشترک و دقیقی درباره تروریست دست یابند بتوان نسبت به همکاری مشترک دو کشور در این موضوع امیدوار بود. اما همه چیز به این صورت نیست. درست است که او در زمینه مالی موفق به کسب درآمد شخصی بالایی برای خود شده است، اما در زمینه سیاسی نمی توان روی حرف های او حساب باز کرد و باید در انتظار تشکیل کابینه و بررسی مسائل توسط کارشناسان حاضر در دولت تازه آمریکا بود. به علاوه بسیاری از جمهوری‌خواهان سخنان دونالد ترامپ را اصلا قبول ندارند و ترامپ هم به تنهایی نمی تواند روی جمهوری‌خواهان اثری بگذارد و در واقع این سیستم است که روی او تاثیر خواهد گذاشت. ترامپ می تواند مدعی شود که تاکتیک های آمریکا را تغییر خواهد داد، اما نمی تواند استراژی ها را تغییر دهد. چرا که منافع ملی آمریکا متغییر نیست.

آمریکا و روسیه در سوریه به دنبال چه هستند؟

منافع آمریکا و روسیه در سوریه متفاوت از یکدیگر است. یکی از دلایل روس ها برای حضور در سوریه، گسترش پایگاه های نظامی آن ها و افزایش توان امنیتی‌شان است که برای نمونه می توان به پایگاه طرطوس اشاره کرد. روسیه قصد دارد از سوریه به عنوان وسیله ای برای کنترل محیط اطراف خود و گرفتن امتیاز استفاده نماید و در مسائل دیگر مثل مناقشات اوکراین، قدرت چانه‌زنی خود را هم افزایش دهد. به علاوه نفوذ داعش در منطقه از نظر امنیتی به سود آن ها نخواهد بود.

آمریکایی ها به دنبال کشیدن خط لوله نفت و گاز هستند تا بتوانند با رساندن نفت و گاز قطر به اروپا، این قاره را از زیر فشار تهدید های روسیه خارج نمایند. به علاوه مسائل امنیتی مربوط به اسرائیل نیز مطرح است و تلاش می کنند با حضور در سوریه، تهدیدهای موجود نسبت به اسرائیل را به حداقل برسانند.

آیا آقای ترامپ می تواند بر بحث سوریه تاثیری داشته باشد؟

یکی از محورهای بحث سوریه حمایت از اسرائیل است. یکی دیگر از تناقضات موجود در وعده های ترامپ حمایت از اسرائیل، در عین برقراری رابطه ای دوستانه با روسیه است. ترامپ مدعی شده که حتی در بحث شهرک‌سازی های اسرائیل هم ورود نخواهد کرد و دست آن ها را باز خواهد گذاشت. از طرفی باید پرسید پس چطور می خواهد با اسرائیل دوست باشد، در حالی که اجازه دهد از طریق سوریه به انتفاضه کمک شود؟ نمی توان در بحث سوریه هم از اسرائیل حمایت کرد و هم با روسیه روابط دوستانه ای برقرار کرد.

در مجموع برنامه های اعلام شده دونالد ترامپ را چگونه ارزیابی می کنید؟

سیاست ترامپ بیشتر سیاستی درونگرایانه است و براساس صحبت هایش، بیشتر بر سر مسائل داخلی مثل بحث بیمه، مهاجران غیرقانونی، اقتصاد و بیکاری مانور خواهد داد و در سیاست خارجی معتقد است که نباید برای دیگر کشورها هزینه کرد و سایر کشور ها باید خودشان هزینه هایشان را بپردازند. در حالی که می بینیم جمهوری‌خواهان در سیاست خارجی بسیار تندروتر از دموکرات ها هستند و اختلافات نظرات جدی با دونالد ترامپ دارند.

303/300

کد خبر: 704882

وب گردی

وب گردی