جان کری در کنفرانسی خبری در امارات چه گفت؟

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانسی خبری در امارات عربی متحده گفت طرف های مختلف در یمن برای پیشبرد روند صلح توافق کرده اند.

به گزارش ایسکانیوز، متن کامل این کنفرانس خبری به شرح زیر است:

-سوال: اجازه دهید درباره خبرهای فوری صحبت کنیم یعنی درباره یمن. شما روز گذشته با عمانی ها گفتگوهایی در این باره داشتید.

-کری: بله. هدف از سفر به عمان چندین بعد داشت: نخست ادای احترام به سلطان قابوس که به شدت از تلاش های ما طی سال های گذشته به ویژه درباره گشودن باب مذاکرات با ایران حمایت کرد و همچنین درباره یمن و دیگر نگرانی ها کمک کرد. من همچنین می خواستم فرصت دیدار او را در عمان داشته باشیم، جایی که من نخستین بار شش، هفت سال پیش با او دیدار کردم.

هدف کلی تلاش برای آغاز مذاکرات یمن، روند صلح بود زیرا به واقع تلاش برای پایان دادن به این جنگ فوریت محسوب می شود. فاجعه‌ای انسانی در یمن رخ داده است و چالش های جدی امنیتی و اقتصادی و سیاسی و انسانی در این کشور وجود دارد. و احساس ما و بیشتر طرف های حاضر در مذاکره این است که هیچ راه حل نظامی برای این موضوع وجود ندارد. بنابراین، اگر این یک حقیقت است، باید به بررسی این موضوع بپردازیم که راه حل سیاسی شامل چه اقداماتی می شود؟

ما از نزدیک با اسماعیل ولد شیخ احمد نماینده ویژه سازمان ملل متحد همکاری کرده ایم. ما هر روز در حال رایزنی با او هستیم. اما هدف ما در اینجا تلاش برای درک این موضوع است که آیا می توانیم این بن بست را از بین ببریم و این روند را به سوی جلو سوق دهیم. من روز گذشته با یوسف بن علوی وزیر امور خارجه عمان دیدار کردم؛ کسی که در این ارتباط بسیار کمک کرد و در این روند دخیل بود. همچنین نشستی طولانی با سلطان قابوس داشتم. و آنها با یکدیگر در کمک به این که آیا می توانیم راهی برای از بین بردن این بن بست بیابیم، نقشی بسیار موثر ایفا کردند.

از این رو، در حقیقت من شب گذشته شخصا با حوثی ها [جنبش انصارالله] دیدار داشتم. من با هیئت اصلی مذاکره کننده حوثی دیدار کردم که به منظور برگزاری نشست با من به اینجا آمده بودند. و نشست ما تا ساعت حدود دو و نیم صبح طول کشید و سبب ارائه یک سند -یک برنامه کوتاه مدت به منظور پیشبرد مذاکرات- شد. حوثی ها گفتند که به مفاد توافق نامه ترک مخاصمه دهم آوریل -که از روز هفدهم ماه نوامبر آغاز می شود- پایبند هستند و طرف دیگر نیز همین تعهدات را اجرایی می کند. من با اماراتی ها و سعودی ها گفتگو کردم . امروز با محمد بن سلمان و قبل از آن با محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی گفتگو کردم و هر دوی آنها با تلاش برای پیشبرد این روند موافق بودند. آنها بر این باورند که این موضوع مهم است.

-سوال: از این رو، چه کسی هم اکنون در این روند دخیل است؟ حوثی ها یا عمانی ها؟

-کری: حوثی ها با این روند موافقت کردند. نماینده سازمان ملل متحد به شدت از این روند حمایت می کند. ما -ائتلاف- در این روند دخیل هستیم. سعودی ها و اماراتی ها نیز همینطور. و حوثی ها آشکارا برای نخستین بار موافقت کرده اند این توافق نامه را امضا کنند و نمایندگان خود را به کمیته کاهش تنش و هماهنگی اعزام کنند و نقشه راه از جمله این موضوع را بپذیرند که این نقشه ارائه شده توسط نماینده، مبنایی برای برگزاری مذاکرات است. و آنها از یک توافق نامه جامع مبتنی بر مذاکره برای حل و فصل منازعه در یمن بر اساس چارچوبی حمایت می کنند که در نقشه راه بدان اشاره شده است.

از این رو، ما امیدواریم بتوانیم همکاری کنیم. آنها برای همکاری به سوی ایجاد یک دولت جدید وحدت ملی در صنعایی ایمن و امن، به عنوان یک هدف تعیین شده تا پایان امسال موافقت کردند. و موضوع کلیدی در حال حاضر مشارکت همگان در این روند و برگزاری این نشست است. این امری حیاتی محسوب می شود.

-سوال: این یک اتفاق بزرگ است. چه احساسی دارید؟ منظورم این است که این یک پیشرفت واقعی دیپلماتیک محسوب می شود. اینطور نیست؟

- کری: بسیار امیدوارم که این اتفاق رخ دهد و ظرفیت تبدیل شدن به یک نقطه عطف را در این منازعه داشته باشد و سبب شود همگان نقش خود را ایفا کنند؛ موضوعی که همواره در این گونه چالش ها کلیدی است. اما این نخستین گام بزرگ است و همان گونه که شیخ طحنون بن محمد آل نهیان می گوید این نتیجه، گشایشی واقعی بود.

سوال: با توجه به زمان محدودی که در اختیار داریم آیا می توانیم به مذاکرات آب و هوایی بپردازیم؟

-کری: مطمئنا.

-سوال: شما قرار است در آنجا باشید. سایه انتخابات ریاست جمهوری و وعده رئیس جمهور منتخب برای کنار کشیدن از توافق نامه های آب و هوایی بر این موضوع سایه افکنده است. شما برای متقاعد کردن دیگر کشورها در این باره که آمریکا می تواند و به مفاد توافق پایبند باقی می ماند، چه تلاشی انجام می دهید؟

-کری: واضح است که من نمی توانم به نیابت از دولت جدید صحبت کنم. رئیس جمهور منتخب باید در این باره تصمیم گیری کند. اما کاری که من انجام خواهم داد صحبت کردن در این مجمع درباره تلاش های ما است و این که چرا در این روند مشارکت داریم. من همچنین درباره تعهد عمیق‌مان به عنوان مردم آمریکا در این تلاش صحبت خواهم کرد. نمی توانم درباره دولت جدید حرفی بزنم اما می دانم مردم آمریکا قطعا از این موضوع حمایت می کنند و من در این باره صحبت خواهم کرد که چه چالش هایی پیش روی ما قرار دارد و فقط به بیان خطرات موجود در این زمینه خواهم پرداخت.

-سوال: پس از این، موضوع مهم دیگر اَپک است. شراکت ترنس پسیفیک (دوسوم اقیانوس آرم) امسال روند خود را طی نکرد. رئیس جمهوری بعدی...

-کری: بله اما فکر نمی کنم آنچه که قرار است رخ دهد، منفی باشد. فکر می کنم زمانی که رئیس جمهوری قرار باشد برود، همواره پیچیدگی هایی ایجاد می شود. فکر می کنم قرار است گفتگوهای خوبی درباره توافق نامه شراکت ترنس پسیفیک انجام شود. این موضوع شایسته برگزاری یک جلسه استماع کامل در سنای آمریکا است. من شخصا بر این باورم که شراکت ترنس پسیفیک یک موضوع بسیار مهم برای شکوفایی اقتصاد ما و برای رهبری ما و رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال در آمریکا در آینده محسوب می شود. فکر می کنم جامعه تجاری آمریکا با اکثریت قاطع، تصویب آن را امری حیاتی برای چشم اندازهای خود ما در منطقه و در منطقه ای در جهان می داند که با سریع ترین رشد مواجه است. این توافق نامه سبب تقویت معیارها برای انجام دادن مراودات تجاری می شود. این توافق نامه سبب تقویت معیارهای زیست محیطی می شود. این توافق نامه سبب تقویت معیارهای مرتبط با نیروی کار می شود. این توافق نامه سبب افزایش دسترسی دیگر بازارها به کالاهایمان می شود و من فکر می کنم این موضوع نشان می دهد آمریکا به طور مداوم رشد داشته است.

آیا هم اکنون، برخی چالش ها در زمینه تجارت وجود دارند؟ بله مطمئنا. من به عنوان سناتور سال ها در این باره صحبت کردم. و ما مطمئنا باید اطمینان حاصل کنیم که بیشتر مزایای تجاری در حال سرازیر شدن به سوی بخش های اقتصادی است که به سبب مراودات تجاری شان باید بهتر عمل کنند.

-سوال: در نشست لیما قصد دارید درباره چه موضوعاتی صحبت کنید؟ قرار است نشستی جانبی با حضور کشورهای عضو شراکت ترنس پسیفیک برگزار شود.

- کری: می خواهم بگویم همچنان به این روند ادامه دهید. کار ما به پایان نرسیده است. هیچ کسی، افرادی که از این موضوع حمایت می کنند، ناگهان محو نمی شوند. این یک توافق نامه بسیار مهم است و رئیس جمهور منتخب در این باره تصمیم گیری خواهد کرد. اما فکر نمی کنم جامعه تجاری آمریکا از این توافق نامه عقب بکشد و فکر می کنم کاملا غیر عاقلانه و کوته بینانه است که آمریکا نخواهد فرصت های شغلی و فرصت های تجاری برای کالاهای آمریکایی در جهان افزایش یابد. نود و پنج درصد از مشتریان جهان در دیگر کشورها زندگی می کنند. و اگر ما می خواهیم به عنوان یک ملت رشد کنیم،‌ باید بتوانیم به دیگر کشورها کالا بفروشیم.

-سوال: از این رو، شما فکر می کنید آنها می توانند رئیس جمهور منتخب را برای تغییر موضع در قبال شراکت ترنس پسیفیک متقاعد کنند؟

- کری: هیچ ایده ای در این باره ندارم که اوضاع چگونه خواهد بود یا آن که کنگره چیزی را تصویب خواهد کرد یا این که آنها فشاری اعمال و تغییراتی را ایجاد خواهند کرد و سپس برای تصویب تلاش می کنند یا چیز دیگر. نمی توانم به شما بگویم که روشی که در این زمینه بکار گرفته خواهد شد، شامل چه مواردی می شود. فقط می دانم که این توافق نامه برای آمریکا خوب است. این توافق نامه برای کشور خوب است. این توافق نامه سبب ایجاد فرصت های شغلی می شود. این توافق نامه سبب افزایش ثروت ملت ما می شود و ما را در شرایطی عادلانه در زمینه تجارت کالا و خدماتمان قرار می دهد. این توافق نامه از مالکیت معنوی محافظت می کند. این توافق نامه سبب می شود تجارت بخش خصوصی در کنار نهادهای دولتی در دیگر کشورها فعالیت کند. همه این‌ها سبب پیشبرد منافع ما می شود و فکر می کنم این موضوع مهم است.

-سوال: درباره حضور شی جین پینگ در نشست اپک و تلاش برای پیشبرد پیشنهاداتش در این شرایط خلاء، چقدر نگران هستید؟

- کری: به هیچ وجه نگران نیستم. فکر می کنم موضوع چین یا مخالفت با چین مطرح نیست و ما اغلب گفته ایم که چین می تواند - و باید- معیارها را درباره برخی موضوعات خاص تقویت کند. این کشور باید شرط را تامین کند. اما هدف از این توافق نامه ترغیب به تعامل اقتصادی است. و اگر چین ایده خوبی در این باره دارد، ما باید این ایده را بررسی کنیم و ببینیم آیا این ایده برای ما نیز مفید است یا خیر.

خبرگزاری صداوسیما

308/300

کد خبر: 705374

وب گردی

وب گردی