رئیس «ایکروم» در تدارک سفر به تهران

به دنبال پیشنهاد معاون میراث فرهنگی ایران به رئیس ایکروم جهانی، این مقام مسئولِ «مرکز بین‌المللی مطالعه، حفاظت و مرمت آثار تاریخی فرهنگی» در آینده‌ای نزدیک به ایران سفر می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، در هشتاد و هفتمین نشست شورای اجرایی «ایکروم» که از 18 تا 20 آبان ماه (8 تا 10 نوامبر) در رم ایتالیا برگزار شد، محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز به عنوان نماینده ایران در این نشست حضور داشت، او که پیشنهادی را نیز از سوی ایران در این نشست مطرح کرده بود به بیان موارد ارائه شده در این نشست سالانه و بین المللی پرداخت.

او در این زمینه به ایسنا توضیح داد: نماینده ایران در این نشست سالانه با توجه به ظرفیت‌های کشور برای همکاری‌های منطقه‌ای پیشنهاد انجام «آموزش منطقه‌ای» را به ایکروم داد که بر این اساس قرار شد تا رئیس ایکروم در آینده‌ای نزدیک با همکاری دفتر منطقه‌ای یونسکو به ایران سفر کند و در زمینه همکاری‌های منطقه‌ای به مرکزیت ایران، نشست‌هایی برگزار شود.

او با بیان این‌که سه کارگروه برای اعلام معیارهای انتخاب رئیس ایکروم با توجه به پایان مدت زمان ریاست رئیس فعلی این موسسه در سال 2017 تشکیل شد، سابقه و تجربیات فردی، تسلط بر زبان‌های سازمان ملل، تحصیلات عالی مرتبط با حفاظت و مرمت را از جمله معیارهایی دانست که از سوی کارگروه‌ها برای انتخاب رئیس جدید ایکروم مطرح و مورد تایید قرار گرفت.

نماینده ایتالیا، جایزه «سمبلیک ایکروم» را دریافت می‌کند

طالبیان بررسی اعضای ایکروم برای انتخاب فرد دارای شرایط دریافت جایزه «سمبلیک ایکروم» در مجمع عمومی سال آینده را که از سوی شورای اجرائی ایکروم مطرح شد را از دیگر مواردی دانست که در نشست سالانه ایکروم بررسی شده است و ادامه داد: تلاش فردی، سابقه درخشان در بحث آموزش، ظرفیت سازی، انجام کار ویژه در بحث حفاظت و مرمت در سطح جهانی از جمله ضوابط تعیین شده برای دریافت این جایزه سمبلیک و مهم بود که از بین چهار نامزد دریافت، نماینده‌ای از کشور ایتالیا حائزء دریافت این جایزه در مجمع عمومی، سال آینده شد.

او همچنین موضوع استراتژی آینده ایکروم در سال‌های 2018 تا 2023 را با عنوان «راهبردها و مسیر راه حرکت ایکروم در راستای اهداف تعیین شده» را شامل«گسترش فعالیت‌های ایکروم با همکاری کشورها، ظرفیت‌سازی برای آموزش جوانان و تعادل بخشی فعالیت‌های ایکروم در مناطق جهانی» دانست.

به گفته‌ او همچنین در زمینه راهبردها سه موضوع در حوزه‌های حفاظت از میراث فرهنگی، تغییر و تحولات ایکروم و ایجاد شبکه‌های جهانی در زمینه‌ی میراث فرهنگی در این نشست بین المللی و سالانه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

او در توضیح دقیق این موارد بیان کرد: «نگرانی‌های جهانی در موضوع حفاظت از میراث فرهنگی در مواجهه با تهدیدات طبیعی و تروریسم وجنگ در کشورهای مانند سوریه، عراق، لیبی، یمن و حمایت از میراث فرهنگی آفریقا، تغییر و تحول ایکروم در آینده با تقویت بنیان ایکروم، افزایش تاثیرگذاری خدمات ایکروم به حوزه میراث فرهنگی و افزایش کارآیی مدیریتی و ارتقای بودجه ایکروم و ایجاد یک شبکه جهانی با زیرمجموعه‌هایی مانند تقویت و آگاهی بخشی در زمینه میراث فرهنگی و جلب مشارکت اجتماعی و ظرفیت سازی در مقیاس محلی، منطقه‌ایی و جهانی سه موضوع مورد بررسی در زمینه راهبردها بودند.

میراث فرهنگی و موزه‌ها در راس گزارش‌های ایکروم

نماینده ایران در شورای جهانی ایکروم؛ همچنین با اشاره به ارائه گزارش شورای اجرایی این موسسه از سال 2016 تا 2017 ، توضیح کرد: سنجش تاثیرات بر میراث فرهنگی، پلان مدیریتی و برنامه توسعه اجرایی فعالیت‌های Iucn (اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت) و ایکوموس و برنامه یکپارچه سازی پلان مدیریتی یکپارچه برای سایت‌های طبیعی، فرهنگی و سازماندهی موزه‌ها و مرمت آثار موزه‌ای از دیگر موارد ارایه شده در این نشست سالانه و بین المللی بود که مورد بحث و گفتگوی اعضای حاضر در نشست قرار گرفت.

طالبیان همچنین بررسی برنامه بودجه 2018- 2019 را از دیگر عناوین مطرح شده در این نشست، برشمرد.

مرکز بین‌المللی ایکروم چیست؟

مرکز بین‌المللی مطالعه، حفاظت و مرمت آثار تاریخی فرهنگی «ایکروم » (ICCROM) ارگانی است که با هدف حفاظت از میراث فرهنگی جهانی از طریق آموزش، اطلاع‌رسانی، پژوهش، همکاری و برنامه‌های حمایتی و افزایش آگاهی عمومی نسبت به اهمیت و ظرافت مواریث فرهنگی تاسیس شده است.

این مرکز موظف است تا از طریق شیوه‌های بدیع، توسعه یافته و ساده به حمایت و حفاظت از میراث فرهنگی جهان بپردازد. همه‌ی طرح‌ها و سیاست‌های کاربردی ایکروم، در شورای اجرایی آن در ایتالیا مطرح و پس از تصویب به اجرا گذاشته می‌شوند.

این مرکز که در 21 اکتبر 1993 (29 مهر 1372) در هجدهمین اجلاس مجمع عمومی سازمان‌ملل به ثبت رسید، در سال ۱۳۳۵ توسط سازمان یونسکو ایجاد و مقر اصلی آن از سال ۱۹۵۹ تاکنون در شهر رم پایتخت ایتالیا بوده است.

«ایکروم» با ۱۳۴ کشور عضو، به حفاظت و مرمت اموال منقول و غیرمنقول میراث فرهنگی در سراسر جهان می‌پردازد و ایران از سال ۱۹۷۴ سابقه عضویت در ایکروم را دارد.

700/703

کد خبر: 705479

وب گردی

وب گردی