17هزار کودک آسیب دیده اجتماعی در تهران

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در نشست شعر«مهربانی را بیاموزیم»، گفت: در حال حاضر در تهران 16 تا 17 هزار کودک بدسرپرست، بی سرپرست و کارتن خواب وجود دارد و در این ام القرای جهان اسلام، متاسفانه شاهد آسیب های اجتماعی همچون اجاره دادن کودک، هستیم.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی، نشست عصرانه با شعر با عنوان « مهربانی را بیاموزیم» عصر سه شنبه 25 آبان با حضور شاعران مطرح کشور، محمدعلی بهمنی، مصطفی رحماندوست، پرویز بیگی حبیب آبادی، سعید بیابانکی، عبدالجبار کاکایی، ناصر فیض، مرتضی امیری اسفندقه و غلامرضا طریقی به همراه حجت الاسلام ناصری پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی شهرداری تهران، بهزاد تیمورپور مدیرآفرینش و اجرای سازمان فرهنگی هنری و سرپرست فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی و جمعی از شاعران جوان در این فرهنگسرا برگزار شد.

در ابتدای این نشست که اجرای آن را سعید بیابانکی برعهده داشت، شعر «مهربانی را بیاموزیم» محمدرضا عبدالملکیان، توسط بیتا شیشه گران شاعر نوجوان خوانده شد.

بیابانکی در این عصرانه شعر که به بهانه حمایت از کودکان بازمانده از تحصیل و طرح جهاد مهربانی، تشکیل شده بود، اظهار کرد: کودکان و نوجوانان بازمانده از تحصیل را دریابیم هرکسی هرگونه که می تواند یکی با قلمش یکی با شعرش یکی با تدریس یکی با حمایت مادی. دست به دست هم بدهیم تا کودکی دیگر از تحصیل بازنماند.

این شاعر گفت: طرح جهادمهربانی با شعار تهران مدرسه ای برای همه به همت شهرداری تهران و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به جمع آوری و ثبت نام کودکان و نوجوانان بازمانده از تحصیل پرداخته و همانطور که گفتم باید دست به دست هم دهیم تا کودکی نباشدکه برای تحصیل برای خود و خانواده اش مشکل داشته باشد.

حجت الاسلام ناصری پور نیز در نشست «جهاد مهربانی» گفت: در حال حاضر در تهران 16 تا 17 هزار کودک بدسرپرست، بی سرپرست و کارتن خواب وجود دارد و در این ام القرای جهان اسلام، متاسفانه شاهد آسیب های اجتماعی همچون اجاره دادن کودک هستیم که هر روز به صورت شفاف و علنی در گوشه و کنار این شهر در حال اتفاق افتادن است.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی شهرداری تهران گفت: در تهرانی زندگی می کنیم که 6 هزار کودک بی سرپناه هرشب می خوابند. این آسیب های اجتماعی باید یک جایی جمع و جور می شد.البته این وظیفه شهرداری نیست اما وظیفه انسانی محسوب می شود و سازمان فرهنگی هنری از جایگاه ایجابی خودش باید در برابر این آسیب ورود پیدا می کرد.

وی افزود: طرح جهاد مهربانی در حال شکل گیری است و هر روز فعالیت توسط هنرمندان و اهالی موسیقی، قاریان قرآن و ... در این رابطه درحال انجام است و این جمع ادبی پشتوانه گرمی برای این طرح و حمایت از این کودکان است.

در ادامه این برنامه شعرای پیشکسوت و جوان با موضوع مهربانی، شعرخوانی کردند و نکاتی را درباره این موضوع یادآور شدند.

محمدعلی بهمنی در این نشست با بیان این که در اینجا آمده ایم تا به مهربانی معنای دیگری ببخشیم، گفت: مهربانی را برای اولین بار از مادرم آموختم و در کنار او تجربه کردم.

مرتضی امیری اسفندقه نیز در این نشست، اظهار کرد: در نگاه اول به نظر می آید که مهربانی و عشق ورزی آموختنی نیست، اما می بینیم که این آموختن مهربانی و عشق در کلام بزرگانی چون حافظ و مولانا هم هست.

مصطفی رحماندوست نیز در نشست «مهربانی را بیاموزیم» ترجیح داد به جای شعرخوانی، داستانی کودکانه برای حاضران بخواند که به تازگی آن را نوشته بود.

این شاعر و نویسنده کودک و نوجوان یادآور شد: بخش زیادی از این 17 هزار کودک کار و بازمانده از تحصیل، از مهاجران افغان هستند که ما اجازه نداده ایم درس بخوانند.

کاکایی نیز در این نشست شعر، گفت: از این ایده و ابتکار با عنوان «جهاد مهربانی» تشکر می کنم. باید از غرورهایمان فاصله بگیریم و فاصله های بین یکدیگر را کم کنیم.

وی ادامه داد: آموزش و آموختن از ابتدا با مهربانی عجین بوده و مهر، جان مایه فرهنگ ایرانی و اسلامی ما است.

ناصر فیض هم در این نشست شعر، اظهارداشت: به مناسبت های مختلف شب شعرهای تکراری، حرف های تکراری همیشه برگزار می شود اما این عصرانه با شعر اتفاق خوب و جدیدی است درباره مهربانی که یک مناسبت همیشگی است.امیدوارم این برنامه همگانی شود و چنین شب شعرهایی دوباره داشته باشیم.

502500

کد خبر: 705559

وب گردی

وب گردی